KONYA VİLAYETİ
KONYA
VİLAYETİ
Asya kıtasının garb-ı
cenubisinde bulunan asya-i sağira üzerinde ve cenubunda kaindir.
Vilayetin hudud-u hazirası : Şimalen
Ankara vilayeti şarkan Aksaray ,Niğde livalarıyla kısmen adana vilayeti
,cenuben Adana vilayeti ile Antalya livası ,garben kaza Antalya,Isparta,Afyon Karahisar
livalarıyla muhat ve mahdud olub mesaha-i sathiyesi 39,400 km merba’ı ve
nüfus-u umumiyyesi 500,966 dan ibarettir. İş bu hudud-u mesaha dahilinde bulunan
vilayet bervech-i atidir.
1-
Konya Merkez kazası
2-
Akşehir kazası
3-
Ilgın kazası
4-
Sa’id ili kazası
5-
Karaman kazası
6-
Ereğli kazası
7-
Ermenek kazası
8-
Sultaniye kazası
9-
Bozkır kazası
10- Seydişehir
kazası
11- Beyşehir
kazası
Namlarıyla 11 kazaya taksim bulunduğundan vilayetin topografya-i
sıhhıyesine ait
ma’lumat ve tafsilat her kazaya ait olmak
üzere ayrı ayrı bestü ve temhid,cem’ ve teflik edilmiştir.
KONYA
MERKEZ KAZASI
Hududu : Tul, Arz Ve Dereceleri Ve
Mesaha-i Sathiyesi
Şimalen Ankara ,cenuben Karaman, Bozkır
ve Seydişehir kazaları şarkan Koçhisar, Sultaniye kazaları garben Eskişehir
,Ilgın, Akşehir kazalarıyla muhatt be mahdud olan mekez kazası arazinin en
muhat mahalli olan Ali dağının zirvesi 3000 metre terfi’idir.
Merkez vilayet olan Konya kazası vasi’
bir ova üzerinde ve sath-ı mücerreden 1027 metre mürtefi’ bir mevkide ve Bağdat
hatt-ı kebiri güzergahında ve Haydar Paşa istasyonundan itibaren (750) km
mesafede vakı’ olup anadolunun en kadim beldelerinden ma’dud dur. Vilayetin
36,5 ile arz-ı şimali 27,5 ile 33 tul-i şarkı arasında mümtedd olup mesaha-i
sathiyesi (9600) kilo metredir.
Vilayetin kısm-ı garbısiyle hudud-u
cenubisi dağlık pek arızalı olup şark-ı şimali cihetleri hadd-i safi üzere 1000
metre yüksekliğinde bir yayladan ibarettir. Toros yani boğa ve ğalat olarak
‘’Bolkar ’’ dağı denilen silsile-i cibal vilayetin cenub-u şarkısinde mümtedd
olup Asana vilayetini ayırdığı gibi ‘’
Boz dağ ’’dahi hudut tefrik eder. Garp cihetinde Teke sancağında ‘’ Kızılca dağ
’’ ‘’ Vak dağ ’’ Ovacık dağı diğer Boz dağı Isparta ile Konya arasında ‘’ Sultan dağı ’’dahilinde de ________ dağı
Hacı Baba dağı ,Kara dağ , karaca dağ veasir bazı münferit dağlar vardır.
DAĞLAR :
Dahil kazada pek cisim ve büyük bir
imtidadı haiz olan ‘’hakit’’yahut maylas şayan-ı ehemmiyettir. Bu dağlar
Ilgın’ın cenubundaki Ilgın suyunun şarkında beden ile şarka doğru imtidad ve
hın-i imtidadda şimal ve cenuba müteveccih olmak üzere müteaddit kollara
ayrılır.
Şimale doğru uzanan şubeleri Ilgın
kolunun şarkında nihayet bulunduğu gibi cenuba müteveccihen imtidad iden
kolları da 2000 m. İrtifa’ında bulunan Ali dağlarıyla 1500 m. Yükselen Kızıl
Gürün silsilelerini ba teşkil Abbas dağlarıyla birleşir.
Sali’üz-Zikr Milas dağlarının şarka
uzanan kısmı fakat nihayesiyle şimaldeki Boz dağlar ile birleşen Karakaya
cibalini teşkil ettiği gibi ve vesatıd kafalı,dahi Toros dağlarını vücuda
getirir. Karakaya dağları iki kola ayrılır,bir vaziyettedir. Bunlarda şark-ı
şimaliye doğru uzayan Boz dağlarını ve diğeri cenub-u garbiye inen Kafra ,
Doğruyet, Kakranbil dağlarını teşkil eder.
Bunlardan başka garb-ı cenubiden Çay
ve May ,eğri büyun , kirazni , dağlarıyla cenubda Ulusivri yaylakı Dinel , Dedem,
Karadağ,sabuk şimalde Tuna kolunun garbında münferit ve irtifa’i küçük
dağlardan ve mütferrik tepeciklerden ibaret olan Konruk, Boz , Sivri tavşanlı ,
Karaton ,Kaza, Tavşan, Karadağ, Kara tepe,namlarındaki tellal-ısağıre şayan-ı
zikr dağlardan ma’duddur. Mezkür esami dağlar merkez kazası arasının takriben
4/1 ini teşkil etmekte olup mütebaki 4/3 kısmı gaib vasi ovalar ve cism-i
sahralardan ibarettir.
YAYLALAR:
Konya kazasının muhtelif
mahallerinde merci mezrua halinde birçok yaylalar vardır. Yalnız bu yaylalar
dağlarda ormanlar halindeki yaylalar gibi değildir. Yazın buraları hayvanat
sürüleri civar köylerdeki çifçilerle işgal olunmakta olduğundan yayla namını
almaktadır. Bunların en meşhurları : Kayacık, Dikilitaş, Ahi Dört, Tatlı kuyu,
Milas, Eğri bayat ,Ara vildiran ,Tutup, Zıbvarık ,Yağı bayat , Çaldıran kale
,Güvercik, Çingilin, Zivecik, Tümek namlarıyla yad olunmakta ve yarın kilitli
miktarda ağnam sürüleri mukarrer olmaktadır.
Yukarıda zikr olunduğu vechle
bunlardan bir kısmı hububat zer’ine tahsis edilmiştir. Kışın halk kasaba ve
karyelerde beytütet iderek ancak yazın mahsulata idrak etmek üzere aralardaki
mevkuf meskenkere göç eylediğinden bura ıstılahınca yayla namını almaktadır.
ENHAR : Güzergah
Kaza dahilinde cari sulardan en
mühimi Çarşamba çayıdır. Bu sular setad suyu namıyla Bozkır mecrasından nebat
ederek şimale doğru cereyan eder ve bazı seneler artar kara viran deresinin
sularıyla birleşir ve Çarşamba suyu namıyla mecrasını şimal-i şarkıye doğru
tebdil ederek sağdan soldan aldığı bir çok dereler ve çaylarla kesb-i cesamet
edip Konya ovasına vasıl olur. Gayet vasi’ ve susuz olan bu ova Çarşamba
sularını bali’ ederek ber mensup ma’ine akmasına mani’ olur.
Sultan Alacadağ eteklerinden çıkan
Namuz , Teke suyu kirazlı dağlarından süzülen ‘’ avret yüzü ’’ deresiyle Akpınar ve
buna karışan köprü suyu ile Karadağ dedem payelerinden en muhtelif namlardaki
dereler iş bu Çarşamba suyuna karışır.
Bundan başka bir çok derelerle
kesb-i cesamet eden ‘’ başarı ’’ suyu Aladağ’dan süzülen dereciklerle kızıl
gürbünden inen sularla büyüyen yerde meram çayı vardır. Bu çay adıyyesindeki
safiyyelerdir. Bağ ve bahçeleri sulamakta ve geçtiği dere mahallesiyle meram
bağlarına sebat-ı bahş eylemektedir.
Milas dağından akan sille deresi de şayan-ı
zikrdir. Kazanın şimalindeki Karaton dağlarından çıkarak İnönü nahiyesi
arazisinden geçen şark-ı şimalindeki tuz gölüne dökülen yerde in suyu vardır.
GÖLLER :
Vas’ati ,mevkii,daimi veya mukavvat
olup olmadığı ,bataklık yapıp yapmadığı :
Kaza dahilinde Çarşamba suyu
muharrasındaki acı göl ile Muratsu gölü ,köpek gölü , tuz gölü civarında
birtakım bataklıklar ve sazlıklar teşkil eden bir iki göl varsada bunlardan
hiçbiri göl ıtlakına seza bir ehemmiyete haiz değildir.
TEŞKİLAT-I JEOLOJİYE :
Konya ve havalisindeki arazi zaman-ı
salis teşkilatına mensuptur. Arazi bahri ve berri teşkilatı arz eder. Garb ve
garb-ı şimali aksamındaki kısımları bahr-i rüsubanın kalın kumlu tabakatına
mahtubtur. Bu devrin teşkilat-ı mühimmesinden olan yapışkan killer kumlu subat
, kireç taşları gerek müteselsil ve gerekse münferit avarız araziyyenin kısm-ı
a’zamını teşkil eder.
Mamafih bu devrin indifaat-ı
şedidesi neticesinde kasr-ı kadimden harice kadar atılmış suhur-u kadimeye de
çok dağlarda tesadüf olunur. _____
__________ mensup kavaris _______ _________ mükevven suhurede kisretle
tesadüf olunur.
Ilgın kaplıcası kırmızı limonit tabakaları
arasından sürur eder. Ve zaman-ı salis bekaya-i indifaiyesindedir. Konya
madenleri tenvi’ ve kisret arz etmez.Bil hassa yine bu zamanın evsafında olan
limonit teşkilata vasi’ terakümat halindedirler.
Kızıl viran nahiyesine bu namı izafe
ettiren bu kırmızı topraklardır. Terkibleri bil mai hamiz yeknim-i hadidedir.
Tudana karyesi civarındaki kalmenezler devr-i salis evsafına haizdirler.
Bil-hassa mütenevvi killer alçılar geniş tabakalar halindedir.
Konya arzisinde zaman-ı salisin
durgunsuları ve göllerinde husule gelen linyit
‘’ esmer kömür ’’ teşkilatı şayan-ı dikkattir. Kızılviran ,Koçhisar ,
Karamandaki linyit havzaları bu zamana ait teşkilat-ı fehamiyedendir.
Ova kısmındaki arazinin mühim bir
kısmı kireçli ve pek kabil-i nüfuz
olmasına rağmen bazı mahallerde de arazi yapışkan kil tabakalarıyla gayr-i
kabil-i nüfuz ve bataklıklara müsaittir.
Kabil-i nüfuz arazi dahilinde vasi’
mukayesedeki terşihat taht’ül-arz girdaplar vüzuda getirmiştir ki bunlara ‘’ düden’’ – obruk karyesinde en mükemmel
numunesi mevcudtur-denir.
Dahil kazada mekşuf maden yoktur.
Yalnız silsile-i nahiyesi dahilinde 12 taş ocağı vardır. Bu ocaklardan çıkan
taşlar bil hassa mukarrer vilayetlerdeki ibniyye inşaatında kullanılmakta isade
sarfiyatı pek mahdudtur. Çünkü şehre nakli mesarif-i zaide ihtiyasına mu’ceb
olmaktadır. Halbuki şehir ile taş ocakları arsında birde kuvvil hattı temdid ve
bu suretle nakliyat icra edilse bu şehrin ibniyye inşaatında taşa olan
ihtiyazını suhuletle temin edilmiş ve hiçbir meziyet-i inşaiye ve tamiriyeye
haiz olmayan adi kerpiç isti’malinden mebani kurtulmuş olur. Merkez kazada
memleha yoktur.
Kaza dahilinde şayan-ı zikr cisim
imtidadlı ormanlar mevcut değilse de ötede beride 150-1000 hektar vasatında
oldukça mühim ardıç ve meşe ağaçlarından müteşekkil ormancıklar vardır.
Taş köy, saray köy, Lize kavak ve Keçi ,masal muhsine, Bulama,Kızıl
ören ,Bulumya ,kirli ve çamurlu kiratler ,nüzunne,kilisra ,budese ,teke,kervat
,çukur çimen ,karatekin çayır bağ karyeleri civarında ve bu kuraya izafeten yad
olunana dağlarda bulunan bu küçük
ormanlar 2650 hekta vasat ve imtitana maliktir. Ağaçlar fen dairesinde kat’
edilse on sene zarfında fende 4 metre irtifa’ında meşe ağaçları yetişeceği
toprağın mecrub ve meşhud olan kuvve-i inbatıyyesinden istidlal olunmaktadır.
NEBATAT ZİRAAT :
Buğday ,arpa ,yulaf ,mısır bananas
ve envai sebze ekildiği gibi hüda-i nebat olarak ,Kara kulak ,Katur tırnağı
,engil ,ebegümeci ,Fatmacık çiçeği ,yonca ,yavru ağzı yoncası ,kelp
yoncası,burçak,kekik,üzerlik,yavşan,sarı çiçek,kamış otu,sergin,kara sergin
mısır otu ,su dikeni,ayrık otu ,gelincik çiçeği ,papatya ,kuzu kulağı,hindiba
,boya otu,nane ve emsal-i nebatat bulunur. Kayısı ,elma ,erik ağaçları hem
mebul hemde meyveleri nefistir.
HAYVANAT-I EHLİYE VE VAHŞİYE :
Hayvanat-ı ehliyeden at ,merkep
,koyun ,keçi ,deve,tavuk,hindi,kaz,ördek ve hayvanat-ı vahşiye ve tuyurdan
kurt,tilki ,tavşan ,sansar ,gelincik ,çaylak ,karga ,leylek ,serçe ,çulluk
,keklik ,sığırcık ,tuy kaz ördek ,kartal ,bıldırcın ,kırlangıç ,ebabil ,hud hud
,baykuş ,yarasa ,güvercin ,sarılık kuşu ,tarla kuşu vesaire mevcuttur.
TAKSİMAT-I MÜLKİYESİ :
Konya merkez kazası 120 mahalle ile
merkeze tabi’ 14 karye ve Meram Suarık
,Akviran ,Çumra,Kızılviran ,Sille,Dinek namlarıyla 7 nahiyeye
münkasımdır.
Merkez Zekür İnas Esami-i Mahallat
875 412 463 Havar Mahallesi
653 294 359 Durak Kafiye Mahallesi
541 258 283 Çelebi Zincirli Mahalesi
492 184 208 Arvalı Oğlu Mahallesi
520 258 262 Hacı Süleyman Mahallesi
708 353 355 Sarı Hasan Mahallesi
712 355 257 Dolap Para Mahallesi
228 110 118 Dolap Halil Mahallesi
324 159 165 Dolap
Mahmut Mahallesi
452
221 231 Dolap Bakkallar Mahallesi
Yekün
Zekür İnas Esami-i Mahallat
364 110 184 Dolap
Mektep Mahallesi
433 217 216 Dolap Cami’
Mahallesi
985 490 495 Pir Mehmet Paşa
Mahallesi
640 310 330 Dedem Oğlu
Mahallesi
621 306 315 Kerim Dede Mektep
Mahallesi
418 238 230 Kerim Dede Cami’
Mahallesi
689 340 349 Kerim Dede Çeşme
Mahallesi
385 171 214 Pir Esat Arabacı
Seyyid Mahallesi
453 223 230 Pir Esat Kabala Sakal Mahallesi
378 184 194 Pir Esat Hacı
Hüseyin Mahallesi
363 175 188 Akça Çeşme
Mahallesi
369 176 193 Çukur
Mahallesi
389 333 356 Fakiye Dede Mahallesi
525 249 276 Yunus Oğlu
Mahallesi
627 309 318 Sarı Yakup
Mahallesi
491 293 252 Uluırmak
Burhan Dede Mahallesi
492 240 252 Uluırmak Ali Hoca Mahallesi
547 219 238 Uluırmak Saka Mahallesi
489 244 245 Kasb-ı Cedid Mahallesi
379 185 194
Şeyh Ahmet Mahallesi
282 136 146 Hoşhan Saatçi
Mahallesi
902 448 454 Sarıh Mahallesi
305 149 156 Abid Mahallesi
464 226 238 Yurdu Başı
Mahallesi
291 142 149 Soygurz Mahallesi
235 116 119 Kara Kurt Mahallesi
270 129 141 Hoşhan Ata
Mahallesi
257 119 138 Emr-İ Celil Mahallesi
350 169 181 Tarhana Mahallesi
602 302 299 Öoyle Bekledi
Mahallesi
274 124 150 Hoca Faruk
Mahallesi
392 193 199 Ak Baş Mahallesi
Yekün Zekur İnas Esami-i Mahallat
491 339 252 Ak Sene Mahallesi
606 307 259 Fahr’ün-Nisa
Mahallesi
318 149 169 Sahip Ata Mahallesi
197 98 99 Kazgan Dede
Mahallesi
297 148 149 Külahçı Mahallesi
272 129 143 Kem Almaz Mahallesi
509 250 259 Şeyh
Osman Meyhoşu Mahallesi
429 209 220 Şeyh Osman Recep Ağa Mahallesi
582 283 299 Şeyh Osman Çariş
Oğlu Mahallesi
563 278 285
SedirlerHasanDedeMescidiMahallesi
336 158 187 Sedirler Hacı Yusuf
Mahallesi
367 184 183 Sedirler Hacı Sadık
Mahallesi
414 197 217 Sedirler Sütçü Mahallesi
316 152 164 Sedirler Kayacık Mahallesi
925 459 466 Sedirler Orta
Mescit Mahallesi
749 369 380 Sedirler Balık Cami’ Mahallesi
756 381 378 Hacı Cemil
Mahallesi
417 196 221 Meşki Mahallesi
852 482 370 Yoladlar Mahallesi
79 346 363 Büyük Sinan
Mahallesi
618 309 309 Orta Sinan Mahallesi
512 226 428 Kayacık Araplar
Mahallesi
717 356 361 Küçük Sinan Mahallesi
854 426 428 Kara Sayga
Mahallesi
685 341 344 Nehr-İ Kafur Mahallesi
275 125 150 Bulgur İmam Mahallesi
251 125 126 Car Caran Mahallesi
395 188 207 Kalenderhane Mahallesi
583 296 291 Karakayış Mahallesi
138 63 75 Medrese Mahallesi
283 136 147 Yağ Evliya Mahallesi
257 116 041 Darihi Mahallesi
Yekün Zekür İnas Esami-i
Mahallat
457 230 227 Ahmet Dede Mahallesi
470 274 296 Kuzgun Kavak
Mahallesi
271 129 042 Keçeçi Mahallesi
457 230 227 Ahmet Fakih Mahallesi
270 131 139 Nişan Taş Mahallesi
488 233 355 Pürçekli Mahallesi
440 217 223 Bab-I Aksaray Mahallesi
316 056 160 Uslu Mahallesi
265 123 142 Şükran Mahallesi
270 138 139 Mücellid Mahallesi
284 131 153 Kovan Mahallesi
138 59 79 Muhtar Mahallesi
235 108 127 Ihyar’üd-Din Mahallesi
129 55 74 Kale-İ Cedid Mahallesi
318 157 161 Kalecik Mahallesi
295 138 158 Körükçü Mahallesi
219 102 117 Şükür Fırın Mahallesi
144 68 76 Zivle Sultan Mahallesi
220 106 114 Şeyh Osman Rumi Mahallesi
259 128 131 Bey Hekim Mahallesi
272 136 136 Abdülaziz Mahallesi
120 55 65 İbn-İ Şahin Mahallesi
122 58 64 Şeyh Sadrettin Mahallesi
392 194 197 Pınari Mahallesi
420 208 212 Ferhuniye Mahallesi
230 114 116 Şifahane Mahallesi
217 107 110 Mihmandar Mahallesi
430 200 230 Şems Mahallesi
323 159 165 Tercüman Mahallesi
317 170 177 Zenburi Mahallesi
284 140 147 Baba Sultan Mahallesi
260 129 131 Dolsa Mahallesi
Yekün Zekür İnas Esami-i Mahallat
223 110 113 Kasap Sinan
303 145 158 İç Karaaslan Mahallesi
370 178 192 Şerif Şirin Mahallesi
470 233 273 Çerçelü Mahallesi
570 280 300 Hoca Hatıp Mahallesi
377 187 190 Selimiye Mahallesi
457 246 251 Hadidiye Mahallesi
326 160 166 Zamuriye Mahalesi
430 212 218 Hamidiye Mahallesi
87 40 47 Nasrullah Mahallesi
317 149 168 İhsaniye Mahallesi
17 8 8 Dur-ı Cedid Mahallesi
1058 1006 2064 *** Gazi Alimşah
Mahallesi
2533 1297 1236 Çifte Nerdiban Mahallesi
468 233 235 Kara Hüyük Karyesi
120 58 62 Sarı Kız Karyesi
147 73 74 Kozağaç Karyesi
318 121 197 Resil Karyesi (meram nahiyesindedir)
407 247 250 Meydan Karyesi
235 118 118 Abadanya Karyesi
174 86 88 Şaziye Karyesi
556 282 274 Hoca Cihan Yukarı Karyesi
444 217 227 Hoca Cihan Aşağı Karyesi
223 135 138 Çalıklı Karyesi
529 252 277 Taşra Karaaslan Karyesi
225 114 111 Saraçoğlu Karyesi
124 56 68 Beybes Karyesi
362 284 178 Kete Karyesi
MERAM NAHİYESİ :
1653 799 854 Meram Karyesi
192 93 99 Köyceğiz Karyesi
260 123 137 Dut Yedi Karyesi
252 121 131 Harmancık Mahallesi
91 47 44 Lale Bahçesi Mahallesi
111 59 52 Abdürreşit Mahallesi
86 38 48 Hasan Köy Mahallesi
406 197 209 Kaya Hüyük Mahallesi
219 328 291 Çayırbağ Mahallesi
78 40 38 Boyalı Mahallesi
346 181 165 Hatıp Mahallesi
150 78 72 Karadiğin Deresi Mahallesi
577 285 292 Gödene Mahallesi
168 82 86 Bayata Mahallesi
672 345 327 Karadiğin Mahallesi
101 51 50 Tepecik Mahallesi
DİNEK NAHİYESİ :
228 110 118 Dinek Saray Nahiyesi
622
201 318 Alkaran Karyesi
589 261 328 Dinek Karyesi
836 206 420 İnas Karyesi
307 153 154 Mehmet Ali Karyesi
161 71 90 Ören Boyalı Karyesi
130 402 428 Elmasun Karyesi
341 162 179 Armusun Karyesi
151 66 85 Emir Han Karyesi
472 225 247 Düzelse Karyesi
038 59 79 Kuru Kavak Karyesi
390 182 208 Çiçek Karyesi
595 293 302 Apa Karyesi
573 287 286 Apa Saracık Karyesi
322 157 165 Afşar Karyesi
195 97 98 Simri Karyesi
333 165 178 Çukur Kavak Karyesi
Yekün Zekür İnas Esami-i Mahallat
235 115 120 Elyasa (ilbasa) Karyesi
212 97 115 Balfu Karyesi
410 197 213 Tahtalı Karyesi
SİLLE NAHİYESİ :
8161 3953 4202 Sille Nahiyesi
663 312 351 Dolu Taş Karyesi
873 427 446 Tataba Karyesi
297 142 155 Geçer Hamidiye Karyesi
448 210 238 Keçi Mahzencik Karyesi
265 120 140 Ulu Muhsine Karyesi
1023 561 512 Beşere Kavak Karyesi
328 156 172 Saray Önü Karyesi
867 425 442 Sızma Karyesi
750 363 387 Bilecik Karyesi
1150 569 581 Kirli Kiret Karyesi
ZAVARIK NAHİYESİ :
485 250 235 ZAVARIK Nahiyesi
290 155 135 Dedeler Karyesi
470 238 232 Horoz Karyesi
155 80 75 Ölmez Karyesi
650 330 230 Zengincik
Karyesi
250 130 120 Sahranç Karyesi
Tutup
Karyesi
Çaldere
Karyesi
Kale Karyesi
350 180 170 Hacı Numan Karyesi
310 180 170 Orak Karyesi
2040 978 1062 Ak Viran Karyesi
2300 1183 1117 Könih Karyesi
KIZILVİRAN NAHİYESİ :
Yekün Zekür İnas Esami-İ Mahallat
1339 658 681 Kızıl Viran Nahiyesi
802 399 403 Ağras Karyesi
829 420 409 Çamurlu/Kiret Karyesi
1360 691 669 İnlice Karyesi
672 345 327 Bulumya Karyesi
449 227 222 Yolamas Karyesi
1450 821 739 Kilisre Karyesi
283 152 132 Tolas Karyesi
104 53 59 İlyas Baba Tekkesi Karyesi
190 00 190 Yükçe Karyesi
434 315 219 Karlı Karyesi
400 199 201 Saraycık Karyesi
415 203 212 Yatağan Karyesi
969 489 480 Hasan Şeyh Karyesi
618 317 301 Koca Viran Karyesi
ÇUMRA NAHİYESİ :
2176 1099 1080 Çumra Nahiyesi
304 148 156 Ova Kavağı Karyesi
1418 725 734 Karkın Karyesi
225 122 103 Fethiye Karyesi
479 234 245 Güvercinlik Karyesi
269 132 133 Ayrık Viran Karyesi
169 121 138 [1]Kisecik
Karyesi
253 149 112 İstihsar Karyesi
121 55 66 Camili Karyesi
273 138 135 Küçük Viran Karyesi
424 216 208 Kuzubı Karyesi
116 62 54 Seceme Karyesi
1086 540 546 İsmil Karyesi***
Yekün Zekür İnas Esami-İ Mahallat
949 471 478 Okçu Alan Karyesi
341 183 158 Ma’mure Karyesi
77 43 34 Aj***Hamidiye Karyesi
158 87 71 Alemdar Karyesi
467 231 236 Hayır Oğlu Karyesi
356 175 181 Abdi Oğlu Karyesi
327 166 161 Dum Oğlu Yaylası Karyesi
93 45 48 Batum Karyesi
245 116 229 Küçük Karyesi
1723 872 851 Ali Bey Hüyüğü Karyesi
206 100 106 Turan Hüyüğü Karyesi
195 91 104 Sutur Karyesi
AKVİRAN NAHİYESİ :
( İş bu nahiyenin merkez idaresi Hatunsaray karyesine nakledilmiş olmakla
unvanı Hatunsaray nahiyesi olarak tevsim esilmiştir.)
Yekün Zekür İnas Esami-i Mahallat
2093 1082 1011 Akviran Nahiyesi
404 205 199 Alan Karyesi
462 230 232 Karahüyük Karyesi
794 388 406 Orhaniye Karyesi
166 100 66 Ahmediye Karyesi
100 50 50 Süleymaniye Karyesi
597 314 283 May Karyesi
155 76 79 Çomaklar Karyesi
248 132 116 Eğisili Karyesi
234 116 118 Sadıklar Karyesi
594 329 260 Çamur Çimen Tekkesi Karyesi
963 487 476 _________ Karyesi
545 278 267 Hatunsaray Karyesi
164 91 73 Tarbad Karyesi
177 86 91 Kervat Karyesi
Yekün Zekür İnas Esami-i Mahallat
43 22 21 Asi Kaya Karyesi
1068 533 535 Yotsa Karyesi
223 102 121 Evliya Tekkesi Karyesi
738 385 353 Çamur Çimen Karyesi
1164 599 565 Kavak Karyesi
280 144 136 Avalsama Karyesi
İKLİM – MEVASİM : Derece-i Hararet Tesmiyenin Vasati Azami Ve Asgari
Miktarları
Havası soğuk ve sertçe ise de sağlam olup fusul-u Erbaa tamamıyla icra-i
ahkam ider. Konya’nın hararet-i vasat-ı seneviyyesi +11,95 olmasına nazaran
Konya iklim-i mu’tedele-i meyanına dahildir.
Mevsim-i sayfide hararet-i havaiyenin hadd-i azamı 27 mevsim-i şitada
bürudet-i hadd-i asgarisi 20dir.
RÜZGARLAR : (Derece-iYebuset ve Rutubet) :
Şehirde vüzan iden rüzgarlar garp şimali,şimal,cenup,garp
cenubi,rüzgarları olup yazın (gidayat) dedikleri garb-ı şimal rüzgarı nafi’dir.
Mezkür mevsimde esen cenup rüzgarları Adana sam rüzgarı gibi müessirdir. Hava-i
heyet-i umumiyyesiyle yayis ad edilmeye seza olup rutubetin haddi azmi 53 ve
asgarisi ise sıfırdır.
YAĞMURLAR VE İRTİFA’LARI :
En ziyade yağmur yağdığı mevsim ilkbahardır. Sonbaharda dahi yağmur
şiddetli yağdığı kisretle vak’adır. Dağlık mahallerde ise Sille nahiyesine
kisretle yağmur yağar ve şiddetle seylab husule getirir.
ILICA VE KAPLICALAR :
Meyah-ı ma’deniye
Dahil kazada kaplıca ve ılıca gibi münabi’ hare yoktur. Fakat kazanın
pınarları mebzul suları lezizdir.
NÜFUS-U UMUMİYE : Irk ve Din Üzerine Taksimaı Aşair ve Lisan-ı Umumi
59,572 zekür ve 66,769 inas olmak üzere 126,341 dir.lisan-ı umumi
Türkçedir. Gerçi İnevi nahiyesinde Kürtler kisretle meskun ise de cümlesi
Türkçe tekellüm ederler. Kendi aralarında kürtçe konuşurlar.
TARZ-I TELBİSİ :
Konya ahalisi ekseriyetle fes üzerine sarık sararlar. Lata ve elifi
şalvar giyerler. Esnaf ise abani sarık ve şalvar ve alelade palto ve caket iksa
ederler. Liecel’it-ticare ihtiyar-ı sefer edenler sivil giyinirler.
Kasaba ve kura gençleri paçaları mufassal rekabenin dört parmak tahtına
mümted kısa bir potur ayaklarına konçları uzun bir mes ve kundura veya yemeni
giyip bellerine silahlık ve kuşak sararlar. Üzerlerine mintan ve fermene
giyerler ve fesleri üzerine yemeni bağlarlar.
Konya kadınlarının 4/3 ü bilhassa kasabanın harice yakın aksamı alan
geniş ağlı don ve başlarına şemle tabir ettikleri yünden ma’mül bir setre ile
yalnız bir gözü hariçte bırakmak suretiyle masturdurlar. Vasatta bulunan bir
kısmı da başlarına fes olduğu halde çarşaf giyerler. Memur tüccar ve eşraf
aileleri meyanında İstanbul mudesine teban çarşaf iksa edenler bulunmaktadır.
Anadolu’nun her tarafında olduğu gibi burada da kısmen kadınlar ve
bilhassa kızlar saçlarını küçük ziynet altınlarıyla örerek tezyin ederler.
TARZ-I TELBİS VE İŞTİGAL-İ SANAYİ :
Nefs-i kasabada mevcut bütün esnaf ve erbab-ı sanayi İslam dır.
Tenekecilik bile İslamlardadır. Kurra ahalisi ova kısmı ziraatla dağlık kısmı
kısmen ziraat ve kısmen bağcılık ile
iştigal eder.
AHLAK VE MAARİF :
Kasaba ahalisi mutaassıp olmakla beraber maarife müteceddid günden güne
meyl-ihis edilmektedir. Tarz-ı cedid mekteplere kızların devamlarına rağbet
azdır.
ANANAT :
Düğünlerde silah atmak , (senah) tabir ettikleri birkaç fahişe oynatmak,
otuz arabadan yüz arabaya kadar gelin alayları tertip etmek ,cenaze vuku’unda
komşular tarafından cenaze çıkan eve birkaç gece yemek göndermek ,lohusalara
pilav pişirip göndermek ve Receb-i şerifin ilk kandilinde ‘’ pişi ’’ tabir
ettikleri lokma hamurunu susam yağında kızartarak ihba ve odaya tevzi’
etmek,kandil sabahı mahallat çocukları boyunlarında birer torba olduğu halde
bir cem gafi’ suretinde kapı kapı dolaşarak (şivli şivli) diye bağırarak üzüm
ile karışık leblebi almak ,ve kandilden bir hafta evvel bütün mahallat da öocuklar kağıt fenerlerle (şivlilik)
dedikleri oyunlarla kandil istikbal etmek gibi makbul ve gayr-i makbul i’tiyad
ve ananat-ı kadime alan caridir.
HALKIN TABABETE KARŞI VAZİYETİ : İ’TİKKADAT-I BATILE :
Nefs-i kasabada halkın tababete karşı inhimak ve rağbetleri günden güne
tezayid etmektedir. Mamafih i’tiyadat-ı batıla metruk değildir. Hastalığın an
vukuunda türbeye ,tekkeye gitmek ,hocaya okutmak ,nüsha almak ,frendi için
tevtesfiye girmek ,bal karıştırmak suretiyle saparta yemek ve suyunu içmek
,sıtma için dalak kestirmek , tekke pencerelerine iplik bağlamak, yekdiğerine
husumetleri halinde ‘’ büyü’’tabir ettikleri sihir,efsun yapmak, ikindiden
sonra un,sirke,ateş vermemek gibi ananat-ı batıla her devamdır. Mayıs ayının
sülük tutunmak adeti pek müteameldir. Sarılığa karşı cezr-i ifnadan kan almak
dahi adettir.
NEZAFETE RİAYET :
Konya ahalisi ekseriyetle nezafet ve taharete riayet ederler ise de
maalesef ‘’bite’’karşı tiksinlik etmezler. Münakehat muayeneleri için müracaat
edenlerin hemen yüzde yetmişinde kehle görülmüştür. Kurra ahalisinde ‘’bit’’
daha fazladır.
AHALİNİN BÜNYE-İ TEŞKİLATI :
Konya kazası memalik-i mu’tedile bariden olması hasebiyle ab ve havası
sağlam gıdası bol suyu saf ve leziz olduğundan sekeni gürbüz ve teşkilat-ı
azimiyeleri kuvvi ve neşvi ve nümayı bedeniyeleri tam ve mükemmeldir.
Beyşehir kanalının iska eylediği Konya ovasında kanalın tali arkalarından
ceryan eden suyun münhat mahallerde etrafına sızmasıyla bataklıklar malareyanın
her nevi istilayı bir surette hasıl etmekte olduğundan ahali kansız ve
cansızdır. Dağlık arazi ve ova iska nahiyesinden hariç kurra ahalisinden
teşkilat-ı bedeniyeleri tam ve sıhhat-i umumiyeleri _____________________________________________________________________
MÜESSESAT-I SIHHIYE : HASTANE ,ECZAHANE, DİSPANSER :
Nefs-i Konya da 75 yataklı mesleki 300 yataklı askeri hastanesinden başka
Amerikan muavenet heyetinin idaresinde 40 yataklık müssis bir diğer hastane
vardır. Hilal-ı Ahmer cemiyetinin 7. Adana hilal-ı Ahmer hastanesi namıyla
keşad ettiği 300 yataklık bir hastane ile harp dolayısıyla cihet-i askeriyenin
muhtelif ve müteaddid binalara taksim edilmiş 3000 yataklık hastaneleri
mevcuttur.
Şehirde ‘’ hadika-i sıhhıye’’ ‘’
istikamet’’ ‘’ şifa’’ ‘’ Osmanlı’’ namlarıyla 5 eczane ile Asıf beyin
idaresinde (10.000) lira sermayeli bir ecza deposu mevcuttur. Hilal-ı Ahmerin
tesis eylediği dispanser ifa eylediği hüsn-ü hizmet ve fukura-i halka ibraz
ettiği muavenet dolayısıyla şayan-ı zikrdir.
MEKTEP VE MEDARİS :
Konya şehrinde 12 senelik sultani,mekatib-i ibtidaiye ye muallim yetiştirmek
üzere ve keşad edilmiş 4 seneden ibaret ve demircilik ,marangozluk ,terzilik
,kunduracılık ,fanilacılık şubelerine havi bir mekteb-i sanayi’ ve 150 mevcutlu bir dar’ül-eytam,10 u etfal-i
zeküre ve 8 i inasa ait olmak üzere 18 muntazam ve resmi mekteb-i ibtida
vardır.
Bunlardan başka dar’ül erkan namıyla hususi ve mükemmel bir ibtidai
mektebiyle gayr-i muntazam 8 adet sıbyan mektebi mevcuttur. Konya ’nın nevahi
ve kurra-i cesimesinde 40 kadar ibtidai mektebi mevcut olup dar’ül mualliminden
mezun muallimler vasıtasıyla tedrisat icra edilmektedir.
Nefs-i Konya şehrinde 53 medrese mevcut iken bunlardan bir kısm-ı mühimi
harab olmuş ve derunlarında iskan edilmeyecek bir hale gelmiştir. Eylem ma’mur
olanların miktarı 20 yi tecaviz etmez. Dar’ül Hilafet’ül Aliye merese-i ilmiye şubesi namıyla Konyada
ihzarı ve ibtidai harc ve dahil unvanları tahtında 9 sınıftan müteşekkil ve 250
karib ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
arifanelerine ve kürt Hacı Ali Efendi medreselerinde az çok talebe vardır. Ve
askerlikten tecil münasebetiyle adetleri günden güne tezayit etmekte ve
medreselere fazla rağbet gösterilmektedir.
KÜTÜPHANELER :
Konya şehrinde dergah-ı Mevlana ,Şeyh Sadrettin Konevi ,Yusuf Ağa ,Hacı
Abdurrahman Efendi ,İplikçi cami’ kütüphaneleri namıyla 5 kütüphane mevcut ise
de haiz-i ehemmiyet olanlar ilk üçüdür. Dergah-ı hazreti Mevlana kütüphanesinde
asar-ı nakıse ve nadire vardır.
HAN ,OTEL ,HAMAM,(FABRİKA) :
Merkez kazada şehir içinde müdeaddit hanlar bulunduğu gibi ,şehir içinde
ve otel ve alel-husus istasyon civarında vaktiyle istirahat-ı te’mine kafil
oteller mevcut idi. Halen gerek hanlar ve gerek oteller ihtiyacat-ı askeriye
emrine işgal edilmişlerdir. Şehir içinde 4 hamam var ise de eylem erkek ve
kadınlara mahsus ikişer kısmı havi mahkeme ,türbe,sultan nam-ı hamam
işlemektedir.
Şehir içinde motor ile müteharrik 7 adet ufak fabrika olup hasılat-ı
yevmiyeleri 100 çuvaldır. Meram nahiyesinde ve meram çayı üzerinde su ile
müteharrik 22 değirmen mevcuttur. Bunlardan başka 5 adet kiremit fabrikası dahi
vardır.
ŞEHİR VE KÖYLERİN VAZİYETİ (Mebaninin Tarz-I Mimarisi,Emakin-İ Umumiye):
Eskiden bir sur ile muhat olan Konya şehrinin eylem etrafı açık ve
manzarası letafetten aridir. Binaları ekseriyet üzere kireçsiz ,basık zıya ve
havanın duhulüne gayr-i müsait ve pek kadim bir tarzda hıfz’üs-sıhhaya muhalif
bir surette inşa edilmiştir. Mamafih traz-ı cedid üzere yapılan mesakinin adedi
günden güne tezayit etmekte ve şehri latif manzara irae eylemektedir.
Alel husus istasyon caddesi üzerinde mevcut birkaç bina şayan-ı zikrdir.
Eski tarzda mevcut binaların üzerleri topraklar mestur ve duvarları adi çamurla
sıvanmış olduğundan eşkal-i hariciyesi nazarına sekalet ve kasvet vermektedir.
Sokakları alel ekseri intizamdan air taşın nadiretine binaen kaldırımsızdır.
Dahil şehirden sürur eden mühimce bir iki şose vardır. Bu şoselerden şehri
istasyona rabt eden kısmı üzerinde bir tramvay hattı temlid edilmiştir. Bu
hattın feridiye karakolu ittisalinden Bağdat pazarına ayrılan ve halen metruk
bulunan bir şubesi dahi vardır.
Sokaklar caddeler kaldırımsız ve kaldırımlı olan mahalleri de intizamsız
olduğundan yazın tozdan kışın bataklık bataklık*** denilecek derecedeki
çamurdan marin ve abirin bizar
olmaktadır.
Dahil şehirde olduğu rivayet olunan Alaaddin tepesi namını alan üzeri
çıplak*** bir tepe vardır. Bu tepenin tecavüzden masun kalan kısımları vali-i
esbak Muammer bey tarafından teşcir edilmek istenilmiş ise de infisaline
dikilen eşcar bakımsızlık yüzünden kurulmuştur. Mezkür tepe üzerinde bir camii
şerif ile bir türbe bir de Alaaddin sarayı harabeleri mevcuttur.
Konya’nın etrafı bağlar ve bahçeler ile muhattır. Şehre pek yakın olan ‘’
havzan’’ bağlarıyla 1,5 saat mesafede ‘’ meram ’’ bağları en meşhurlarıdır.
Meram vadisinin latif havası yazın bir çok mütenezzehheyeti ________
sahasına celb eder. Meram esasen meskun olmakla a’niyanın sayfilerine ihtiva
eylemekte olmasına rağmen şehirdeki nefis leziz çayır bağ suyuna adem-i
mülkiyeti bu kıta-i fer-hıfza için büyük
bir noksandır. Kazaya merbut nevahi ve kurranın vaziyeti pek elimdir. Kurrada evvelce hesap edilerek açılmış bir yol
olmadığı gibi mesakinin cümlesi gelişi güzel bina edilmiş adına intizam
düşünülmemiştir.
Kurrada her hane mezhurafatını
hayvanat fışkılarını hane civarlarına dökerek karye içindie*** müteaddid
tümsekler teşkil eder.
EMAKİN-İ UMUMİYYESİ:
Konya da şayan-ı eşar emakin-i resmiye ,hükümet konağı,dar’ül muallimin
,mekteb-i sultani ,sanayi mektebi, askeri kışla ve hastanesi,duyun-u umumiye
,ziraat bankası ve Osmaniye den ibarettir.
HELALAR : Şekil ,Mecarı var mıdır,Çukur mudur,Şekl-i Tahliyesi :
Kasaba dahil olduğu halde helaların mecarisi yoktur. Kasabada her hanenin
kendisine mahsus bir çukuru vardır. Bu dolunca yanına açtığı diğer bir çukura
evvelkinin muhteviyatını doldurarak üzeri kapanır. Boşalanı tekrar kullanılır.
Bu ameliyeyi yapacak bahçesi havalisi olmazsa çukur muhteviyatı bahçelere nakil
olunur. Kurrada her hanenin bir çukuru bile bulunmazsa ya karye için muhtelif
mahallerde yapılan çukurlara getirirler. Veyahut kapı önünde sokak aralarında
ahırda def’i hacet ederler.
KABRİSTANLAR : Mevkii, vaziyet-i coğrafyası :
Şehir içinde Şems-i Tebrizi Hazretlerinin
hatırası ile Şerafettin Camii Şerif ittisalinde hatıra ve arasiyede
defn-i emvat men edilmiştir.
Halen def-i emvat edilen kabristan şehrin şimal-i gabisinde vaki’ musalla
denmekle ma’rufve duvar ve eşcardan yer ve şehrin cenub-i şarkisinde Türbe-i
Hazreti Mevlana’dan beda ederek askeri kışlasına kadar mümted üçler namıyla
ma’ruf etrafı duvarla mahduttur. Ve pir Esat tekesi hatırasında ve etrafı
duvarla mahdut yer ,şehrin cenubunda yağlı taş namıyla ma’ruf ve duvarla mahdut
2 küük kabristan ki ceman 5 kabristan vardır.
Kurranın kabristanı ekseriyetle
köyün yakınında duvardan ari birar taş yığını vaziyetindedir. Mamafih bataklık
sazlık civarında olmadığı gibi su mecrası güzergahında dahi değildir.
BATAKLIKLAR : Vasati ,Mevkii ,Esbabı Ve Kurutulması Hakkında Mutalaat
:
Kaza dahilinde gül bahçesinde beyan olunan zararı mahdut sazlık ve
bataklıklardan başka bataklık namı verilecek bir saha mevcut değil ise de bataklığın
tevellüt ettiği mezraatı bağ mabağ ika’ eden köyler büyük küçük rakid su
birikintileri ve alel husus kanalın irva ve iska ettiği münatıktan bulunan
Çumra havalisi ile Konya ova köyleri kanalın suyunu tarlalara isal eden tali
mecraların seviyesi bazı mahallerde arazi seviyesinden yüksek olmasından ve
tali mecralar toprağın harfi ile husule getirilmiş adi arklardan ibaret
bulunmasından naşi suyun münhat mahallerde neşfini icap ettirerek bataklık ve
sazlık husulüne sebep olmakta ve bazı kurranın suya olan ihtiyacı çok ve
bazılarının ise az olduğundan ihtiyazı çok olan köylere ahalinin talebi üzerine
yine su isale edildiği vakt-i ihtiyacı olmayan köylere dahi yukarıda
söylediğimiz sebepten su tezyiatı idare edilmediğinden karye etrafında ufak
ufak bataklıklar ihdasına ba’is bulunmaktadır.
Hayır Oğlu ,Bakır Oğlu ,Baki Oğlu ,Küçük Köy ,Alemdar ve bunlara civar
kurra bu surette husule gelmiş sazlık ve bataklığa muaraz münatıktır. Binaen
aleyh tali mecralar tahkim edilerek suyun tazyi’i ihtiyaca göre idare ve isale
edilecek olursa hasıl olan bataklıklar kendiliğinden zail olur.
Kazada Çarşamba suyunun mecrası etrafında dahi sazlık ve bataklık
mevcuttur. Kanalın keşadından mukaddem halk iska-i arazi için Çarşamba suyundan
istifade etmekte olduklarından mecrasını her sene münasip mesamede tathir
etmekteler iken kanalın keşadına müteakip Çarşamba suyunun da kanala
karışmasından ve ihtiyaçlarını kanal vasıtasıyla temin etmelerinden Çarşamba
suyunun mecrası uzun senelerden beri tathir edilmemiş ve bu sebeple çay suyu
sathı kalan mecrasından taşarak etrafında mahal mahal bataklık hasıl etmiştir.
Kasabanın buz ihtiyacı istasyon civarındaki buz mahzenlerine kıştan buz
tedarik ederek yazın çıkarmak suretiyle temin edilmektedir. Bunun için
mahzenlerin yanında hafr edilen büyük havzalara meram çayından bir ayak
vasıtasıyla aldıkları sular kışın donarak hasıl olan parçalar mahzenlerde hıfz
olunmaktadır. Bu ameliye icradan sonra ayağını kapatmadıklarından cereyan eden
sular yazın dahi havzalarda kalmakta ve fazlası civar tarlalara yayılarak
oralarda (______) Ta’yiş ve teksessür etmesine binaen istasyon civarı kamilen
dahil olduğu halde feridiye karakolu hizasında bulunan hane sakinlerini
malareyanın taht-ı tehdidinde bulundurmaktadır.
Halen istasyon idaresi ile müştereken icra edilen teşebbüs neticesi meram
çayından alınan ayak set edilerek suyun istasyon civarına gelmesi men
olunduğundan bu sene mahallat-ı mezkura malareyanın tahribatından kurtulmuştur.
İÇİLEN SULAR :
(Suret-i İsale ,Evsaf-ı Hükmiye ,Kimyeviye ve Sıhhıyesi)
Elyevm şehre Çayırbağ ,Dutlu suyu ,Havzan nahiyesi 3 su caridir.
1-
Çayırbağ Suyu : Çayırbağ karyesi civarında bulunan bu suyun menba’ı Kızıl gören
dağlarının cenup eteklerinde olup sabık valilerden merhum Ferit Paşa zamanında
1320 senesinde iane-i menba’dan itibaren şehre kadar demir borular ile isale
edilerek Alaaddin tepesinde müceddiden inşa edilen mukasseme isal olunmuş ve
buradan keza demir borular vasıtasıyla şehrin muhtelif mahallerinde vaki’ 180
çeşmeye sevk olunarak ma-i cari halinde akmakta bulunmuştur.
Mukasseme gelmezden evvel ana borulardan alınarak istasyon civarında 9
harmancık mahallesinde 2 Hatıp ve Gödene tarikı üzerinde ‘’ bey yer’’
karyesinde Deli Osman çeşmesi denmakle ma’ruf ‘’ 11’’ çeşmede isal edilen
çayırbağ suyu 91 çeşme ile şehir halkını ihya etmektedir.
2-
Dutlu Suyu : Toprak konikler vasıtasıyla kadimen şehre
getirilen bu su halen birkaç çeşme ile şehrin muhtelif mevkiinde bulunan
şadırvanlara isale edilmektedir.
3-
Havzan Suyu : Kasabanın garp cihetinde ve yarım saat
mesafede havzan tabir edilen mahalde mukassimi bulunan bu su çay suyudur. Su
haddi zatında gayr-i salih değil ise de mukassımına kadar üzeri açık
mecralardan geldiğinden yağmurlu ve karlı zamanlarda bulanık bir halde akar ve
daima içinde mevad-ı uzuye ve enebiye bulunur.
Çayırbağ Suyunun Mevad-ı Kimyeviyesi
Mevad-ı mühliye 228
Mukayes-i ma’-i derecesi 17
Mevad-ı uzuyenin teharrisi
İçin vasat-ı hafızada ma’ruz 0,4
Müvellid’el hamuza
Tuz halinde klorofinli madenler 0,2
Azotit emlahı 5
Azotunu emlahı 0
Çayırbağ suyu her vechle şerbe salih ise de şehrin cesamet ve ahalisinin
kisretine nazaran adem-i kifayesi dergah olduğundan vali-i esbak Hüsnü Bey
zamanında aynı derecede nefasile haiz ve Konya’nın cihet-i garbisinde 2,5 saat
mesafede ve loros (toros) dağları eteklerinde vaki’ makbul ve bey pınarı
menba’ı sularının dahi şehre isale edilmesi karargih olmuş ve menba’lardan icab
eden ameliyat ittimam edilerek yalnız şehre kadar demir boru tefrişi hususu
kalmıştır. İleride bu cihetle temin edildiği takdirde Konya’nın su ihtiyacı
tamamen sahih olarak ikmal edilmiş olacaktır.
EMERAZ-I MU’TADE VE BELDE . MEVSİM HASTALIKLARI :
Konya kasabasında mülhakatında beledi bir surette hüküm süren hastalıklar
yoktur. Mamafih bazı mahallerde melareya frengi bahs-i mahsusunda izah
olunacağı vechle beledi bir girmiştir. Mevsim hastalıklarından zatürree ,
iltihap ,had’ül- lehab ve hançere, zat’ül-cenab,romatizma ağrıları
görülmektedir. Konya’da görülen güz hastalıklarının ekserisi
(terahum-_________)denilen hastalık ve ihtilatıdır. Kırhat-i karine ile
müteraffik (seyl) ____ yabis setre-i dahili ____ _____ şarta icfan-ı alube ve
dail efranc neticesi iltihap ______ hadebi ,iltihab-ı halemiye-i asab-ı basri
vennihab-ı ____dir.
Maalesef terahum ahali ve mektep talebelerinde süratle tekessür ve tevsi’
eyleyere pek çok tahribat icra eylemektedir.
Kadınlara çocuk düşürmek bilyesi dahi ta’mim eylemiştir. Bu hususta
kullanılan _______ vasıta ekseriyetle rahime kibrit suyu,kel yağı ile _____
pamuk idhalidir. Humma-i nefasi dahi kisretle görülmektedir. Bundaki amil-i
lohusaların toprak üzerinde yatmaları ve cahil yerli ebelere müracaatta ısrar
etmeleridir.
FRENGİ (FUHUŞ) :
Nefs-i Konya Ermenek kazalarında fazlaca,kaza-i saire de vücudunu ihsan
ettirecek mertebede mevcuttur. Hastalık mukaddema vilayet-i askeriye gidip
gelenler ve liecel’it-ticare büyük şehirlere sefer edenler vasıtasıyla girmiş
ise de bilahare umumhane olmadığından rsmen ve gizli hakayıkatda serbest ve
aşikar icra-i fuhuş eden kadınlar vasıtasıyla ser ettiği tevsi’ ve mesayinini
teksir eylemekte bulunmuştur. Vilayetin ekseri kazalarında (oturak) tabir
ettikleri fahişe kapatmak meselesi o derece ta’mim etmiştir ki nahiyelerde
hatta karyelerde bir kadın ile 3-5 delikanlının haftalarca bir mahalde kapalı
kalarak iş ve sefahat etmiş oldukları ve maalesef bu sefahat meclislerinde
torun sahipleri 55 lik ve 60 lık adamlara bile tesadüf olunmakta bulunduğu
zabıta vukuatıyla mütehakkıktır. (oturağı) idare eden bu kadınların % 50 si
serayit devrinde emeraz-ı zühreviye ile ma’luldur.
MALAREYA :
Kaza dahilinde malareyanın her nevi hükümranıdır. Merbut haritada
işaret-i mahsusa vaz’ edilen kurra ,malareya hastalığı ile ma’luldur. Esbab-ı
bataklıklar bahsinde tafsilen beyan edilmiştir.
VEREM :
Le’ül-hamd Konya da verem şayan-ı istiksara mertebede değildir.Köylülerde
ekseri ______ olmayıp _______ nev’idir.
ÇİÇEK :
Ahalinin çiçek aşısına olan meyli ve rağbeti mevcut değilse de aşının
tutması eşcarın çiçek açtığı ilk baharda tatbik edilmesine mütevakkıf bulunduğu
i’tikat-ı batıl dahi vardır. Mamafih kızlara kadınlara aşı tatbiki oldukça
müşkül ve ancak zabıtanın müzahereti sayesinde mümkündür. Bu sene de vilayetin
her tarafında tek tük ve fakat Karaman , Akşehir ,Ilgın ,Ereğli ,merkez
kazasında istila-i surette çiçek hastalığı kendini göstermiştir. Sebebi : 3-4
seneden*** beri vilayette çiçek aşısının müstemiran tatbik edilmemiş olması 336
senesi ibtidalarında merkezde dahi bulunmadığından aşı gönderilememesi ve Sivas
müessesenin ilk zamanlarda gönderdiği aşılarda kudret-i telakkıyenin kafi
buluması yüzünden aşı imaliyatı hakkıyla ahaliye tatbik edilmemiş ve
aşılananların dahi kudret-i telakkıyeyi baliğan mabaliğ haiz olması ve mebzulen
gönderilmesi hasebiyle son zamanlarda çiçek vukuatı hayliden hayliye tenakıs
etmiş ve tamamen imhası kuvve-i karibeye gelmiştir.
İş bu senede vilayetin her tarafında umumi aşı tatbik edilmekte
bulunduğundan Hilal-i Ahmer’in Konya ‘da 4900 erkekli 5000 nüfusa yaptığı aş
miktarı da dahil olduğu halde kanun-u saninin birine kadar 176035 adedine baliğ
olmuştur ki bu yekün 1334-1335-1336 sene aşı yekün umumiyyesinden fazladır.
Küçük sıhhıye memurlarının ekseri askere alındığı ve yalnız iki kazada
aşı memuru bulunmadığı bir zamanda ameliyaı ceziriye miktarının (176035) isali
vilayette aşı tatbikinde gösterilen faaliyette delildir. Şu miktara nazaran
nüfuu umumiyyesi (500966) olan vilayet ahalisinin rebi’ine 1337 senesinde aşı
tatbik edilmiş demek değildir.
DİFTERİ :
Bu hastalığa pek ender tesadüf olunur.
EMERAZ-I SARIYE .
(Bilhassa Koleranın Sirayet Yolları)
emeraz-ı sarıyeden humma-i tifoiyyeden şehirde bazı kurra da münferid
vaka halinde görülmektedir. Humma harp senelerinde bazı kurra da oldukça
tahribat icra eylemil ve 1337 ibtidasında dahile teb’id edilen gayr-i
Müslimlerin Akşehir ve Ereğli ‘ye vürud ve tevkiflerinde zuhur ederek bunların
arasında şiddetli hükümran olmuştur.
Merkez kazada hapishanelerde dahi zuhur eylemiş ise de şehre intişarı men
edilmiştir. Konya’nın muhit ve civarında defa ile kolera zuhur eylemiş ise de
içilen suyun bil-umum çeşmelere demir borular ile isale olması koleranın hiçbir
zaman istila-i şekil almasına meydan vermemiştir. Koleranın Konya ’ya sirayeti
bit-tabi’ şemendüfer yolcuları vasıtasıyla olabilir.
AKLİ VE ASABİ HASTALIKLAR :
İsteri ,sara ,belahat veladiye mübtelalarına tesadüf edilmekte ise de
hal-i mütehhicde cinnet vakası enderdir.
TEVELLÜDAT VEFAYAT NİSBETİ (ETFALDE VEFAYAT) :
Son senelerde erkeklerin ikaat-ı zamane NEBAN memleketleri haricinde
bulunması ,iaşe ve idame hayatım meşakkatli temini tevellüdatı tenakıs ve
vefayat tespitini tezyit etmiştir. Ta’diye ve takyidat etfale gayr-i vakıf ve
tedarik-i iaşeden aciz valideler elinde kalan etfalin vefayatı herhalde %40 dan
eksik değildir.
MALUMAT-I TARİHİYE
Tarihin dahil idare-i itla-ı olan hükümatın en eskilerinden Asuriye
devletinin Konya ve halisine isal nüfuz-u galibiyet ve tesis-i hakimiyet
eylediği ve aradan hayli müddet geçtikten sonra 2. (Ramses ) namıyla şehr-i
olan firvun-u Mısır (Tervisteris) in Konya kıtasına müstevili olduğu
anlaşılmaktadır. Yunan müverrihlerinin efkar-ı hayalat-ı peristanelerine
nazaran Konya kıtası Mısırilerin dest-i istilasına düşmezden mukaddem burada
bir Rum kabilesinin tesis-i hükümet ettiği mervi’ ise de sıhhat-i delalet
edecek vesait ve vesaik mevcut değildir.
Yunan fizyolojisine nazaran Konya şehri pek eski bir zamanda
(lika-iyonya)dan hicret eden bir Rum kabilesi tarafından tesis ve Yunanistan da
Ogüs kralı bulunan (danai)nin kızı ismine izafetle (danaiyye) namıyla tesmiye
edilmiş ve müvehhiran şeh-i mezkur e bir canavar musallat olarak vakit vakit bütün
kadınları ve kız çocuklarını parçalayıp öldürdüğünden feryeat ve figan
manasında*** olan (Teritos) ismi verilmiş ve nihayet Jüpiter Danaiye veya
(perse)nin oğullarından biri bu canavarı parçalayıp şehri haile–i mezbureden
halas etmekle ahali-i belde te’bid-i hatıra ve beyan-ı şükran zımmında kapısına
bir ‘’mados ’’kafası asmış ve tasvir manasına alarak şehr-i mezkur e dahi
(Elikatyum )namı ita kılınmıştır.
(Likaonya) kıta-i kadimesinin merkezi olan ve sanım manasına gelen ‘’
ikon ’’ dan müştak olmak üzere Romalılar ve Rumlar zamanında ‘’ ikonium’’
namıyla yad edilen ve Selçukilerin yed-i zabtına geçince ihtisaren (Konya)
tesmiye olunan şehir ile havalisinin bir müddet İranilere ve İskender-i Kebirin
milat-ı Mesih den 333 sene evvel İran Şahı (Dara’yı) malup etmesi üzerine
cihangir müma ileyhin havza-i hükümetine ve İskender’in vefatından sonra
ümerasından Salefkose bir müddet sonrada kumandanlarından olup bir gammede
tesis Bünyan-ıhükümet edip (Lizimak’ın) emirzadelerinden birinci ‘’Amal’’a
geçtiği ve 3. Amal zamanında hemen bütün Anadolu’nun Romalıların yedd-i
istilasına düştüğü rivayet-i tarihiyedendir.
Hicretten 222 sene evvelisine doğru Rum hükümdarlarından (Teodos) Roma
memalik-i cesimesinden şark lafzını büyük oğlu (Arkadyus)a vermiş ve bu suretle
Konya ile beraber Anadolu’nun cihat-ı sairesi epey müddet şarki Roma
imparatorluğunun cevlengah avaze-i ikbali olmuştur.
(Selçuk bin Bekakak )torunlarından ‘’ Tuğrul Bey ’’ şarki Roma
imparatorlarından Anadolu’nun bir kısmı mühimini almış ve vefatından sonra
‘’Konya’’ akrabasından ‘’ Süleyman ‘’ ile evladı ve efhadı tarafından feth ve
istila edilerek Rum devlet-i Selçukiyesi tesis etmiştir.
Rum devleti Selçukiyesinin inkırazından sonra Konya ve havalisinin de
Karamanoğulları ferman-ı ferma olmuşlar ise de gerek civarlarındaki ümera-i
İslamiye ve Hanedan-ı Osmaniye ile iyi geçinmediklerinden Fatih Sultan Mehmet
Han-ı sani hazretleri zamanında Konya vilayeti bunların ellerinden alınmış
Karamanoğulları hükümetine nihayet verilmiştir.
ASAR-I AKİKA :
Konya da mevcut müessesat-ı kadime mühim bir yekün teşkil etmektedir.
Bunlardan edvar-ı kabil–i İslama ait elyevm yalnız bir mabed görülebilir o da
Gazi Alemşah mahallesinde Demirceli medrese ittisalindeki hane dahilinde
taht’ül-arz inşa edilmiş bir kilisedir. Mezkür kilisenin ne tertibatı
mimariyesine nede banisi ve zaman-ı binasına dair bir kayd-ı tarih
görülememiştir.
Konya’nın edva’ül-İslamiyesi pek zengindir. Asar-ı İslamiye
Selçukiler,Karamaniler ,Osmanilere ait olmak üzere 3 kısma ayrılırlar.
Selçukiler ______ sanat ve ziynet itibariyle daha mühim bir mevki ahz ederler.
Binaen aleyh asar-ı selçukiyeye ait malumat diğerlerine tercih edimelidir.
Konya ‘daki asar-i İslamiyenin tarihen en eski Alaaddin Camii Şerifindeki
minberdir. Bu selatin-i Selçukiyeden ‘’ Rüknettin Mesut’’ tarafından 550
tarihinde vüzuda getirilmiştir. Abanozdan imal edilmiş ve üzeri nakş-ı bedia
hatırat-ı Kuraniye ve kitabelerle tezyin olunmuştur. İttisalindeki türbe 2.
Kılılçarslan’a aittir. Derununda salatin-i Selçukiyeden sekiz zat metfundur.
Alaaddin’e nispet eylemesi orada metfun olması itibariyledir.
Camii Şerif-i mezkur un çuhalarındaki kitabelerinde tarih-i inşası
616-617 seneleri görülüyor. Ve minber ile camiin tarih-i inşaiyeleri arasında
66 sene kadar bir fevk husule gelir. Cami ve mimberin esasen müşarun iley ‘’
Rükneddin Mesut’’ tarafından bina ve müehhiran Sultan Alaadin ve biraderi
İzzeddin taraflarından tamir ve ihya edildiği düşünülürse tarihlerce görülen bu
fark ve mübayinat ref’ edilmiş olur.
KÖŞK HARABESİ :
Sultan Alaadin ‘e nispet edilen köşk harabesi 2. Kılıçaslan’a aittir.
Kab’el-inhidam tespit edilen kitabesi bu aidiyeti natıktır.
KARATAY MEDRESESİ :
Vüzera-i Selçukilerden Emir Celaleddin karatay tarafından 649
Tarihinde inşa edilmiş bir müessese –i ilmiyedir. Mermerden mamul
kapısıyla mozaik çinileriyle müzeyyen olan dahili şayan-ı zikr ve temaşadır.
SIRÇALI MEDRESE :
Gazi Alemşah mahallesindeki dar’ül-fukahadır. Bedrettin musallih namında
müşahir-i selçukiyeden bir zat tarafından 640 tarihinde inşa edilmiş ve kubbesi
evvelce yıkılmıştır. Mescid-i şerifin çinileri pek dilruba ve ibret-i aradır.
DAR’ÜL-HADİS :
İnce minare namıyla yad edilmekte olan bu müessese-i latifenin tarih-i
tesis-i muayyen değildir. Yalnız banisinin vüzera-i Selçukiden Sahip Ata
hazretleri olduğuz***na göre VII. Asır hicri evasıtına doğru bina edilmesi
iktiza eder. Kapısı müzeyyendir. İncelik itibarıyla asar-ı Selçukiyenin en
mühimlerinden ad edilebilir. 2 şerefeli ve çinili minaresine 1319 senesinde
saıka isabet etmiş ve 2. şerefesine kadar hurdahaş eylemiştir. Kubbenin iç
yüzünde tuğla sanatı vardır.
KADI İZEEDDİN TÜRBESİ :
Üzeri toprak ile örtülü bir türbedir. 654 tarihinde irtihal eden İzzeddin
Mehmet Razi’ye aittir.
SAHİP ATA CAMİİ :
Sahip Ata hazretlerinin bir eser-i dinısi ve memleketimizde mevcut olan
müessesat-ı Selçukiyenin en güzellerinden ve en ehemmiyetlilerindendir. Meram
caddesi üzerindeki kapısı gayet kıymetdar, tezyinatı muhtevidir. Banisine ve
zaman-ı binasına dair yukarısında bir de kitabesi vardır. Bu kitabeye göre
müşarun ileyhin ismi’’ Fahreddin Hüseyin
‘’ ve pederinin ki ‘’ Ebubekir’’ dir.
656 da inşa edilmiştir. Arkasında bir hanigahı,cami ile hanigah arasında
idi. Habgahı vardır. Hanigahın duvarları kısmen çivilidir. Habgah –ı ebedisi
ise her türlü setayişin fevkindedir. ‘’Sahip Ata ‘’namı hükümet tarafından
kendisine verilmiş bir unvan-ı resmiyedir. Müşarun ileyh 684 tarihinde irtihal
etmiştir.
SADRETTİN KONEVİ :
Camii ve türbesi elyevm namına nispet edilen mahallededir. Mozik
çinilerle müzeyyen bir mihrabından başka sanat ve ziynet cihetiyle bir
fevkaladelik görülemez. Kapısının üzerindeki kitabesine nazaran burası 673
tarihinde yapılmış ve müşarun ileyh inşasından 2 sene mukaddem irtihal
etmiştir. Derununda bir de kütüphanesi vardır. Ve oldukça kıymetdar asar-ı
muhtevidir. Hepsi de yazmadır.
HOCA FAKİH TÜRBESİ :
Zaman-ı inşası 618 sene-i hicriyesine müsadif olan mebari-i kadime
müzeyyen bir yesi de Hoca Fakih hazretlerinin türbe-i şerifesidir. Türbe-i
mezkure kasaba haricinde ve aynı nam ile maruf olan Beyşehir Caddesi
üzerindedir.
Aynı tarihte vefat eden Hoca Fakih Ahmet hazretleri kitabesine nazaran
bir şeyh-i kamile verilebilecek ne kadar evsaf ve unvan varsa hepsini cami’ ve
bütün muratıb-ı kamile-yi mutazammındır. Türbesi sanat ve ziynetten aridir.
Yalnız cami-i şerifinin cephesi çinilidir.
________ MESCİDİ :
Bu nam ile maruf olan mescitte müessasat-ı Selçukiyedendir. Mescid-i
mezkure de temaşaya şayan bir fevkaladelik yoktur. Bu mescide daha evvelce ‘’
mescid-i mukarebe’’ denildiği ve banisinin Mahmut***bin emr-ül ____ nam zat
olduğu kapısının üzerindeki kitabade gösteriyor.
Meşayüh-i karamaniden _________ _________ zatın burada talim tarıkıyla
iştigalden dolayı mescid-i mezkure ahıren bu man ile ________ tarih-i banisi
674 dür.
BEŞARE BEY MESCİDİ :
Konya ‘nın karhunya mahallesinde vaki’ bir mescittir. Heyet-i asliye-i
binaiyyesini bir dereceye kadar muhafaza etmekte olan mescid-i mezkurunda
emsal-i gibi vaktiyle müzeyyn*** olduğu bazı mahallerinde ____ görülen çini
pazçalarından istidlal edilmektedir. Kapısının üzerinde alan kitabesi
mevcuttur. Vüzera-i Selçukiyeden Beşare
Bey tarafından 616 tarihinde yapılmıştır.
HATUNUYE MİNARESİ :
Ağabeydat-ı kadime-i mahalliyeden
birisi de Hatuniye Medresesi dahilindeki mescidin minaresidir. Bu
minarenin oldukça ehemmiyet-i sanaiyyesi vardır. Kitabesine nazaran Bedrettin
Hacı Mahmut tarafından 627 tarihinde inşa edilmiştir. Minare ile beraber
yapılan mescit yıkılmış ve yerine şimdiki adi mescit yapılmıştır.
AKINCI MESCİDİ :
Alelade kerpiçten yapılmış bir mescittir. Kapısının üzerindeki kitabeye
nazaran bu mescidin müessesat-ı Selçukiyeden olduğu anlaşılır. 607 tarihinde ‘’
Celaleddin İshak’’ nam zat tarafından ‘’Gıyaseddin Keyhüsrev-i evvel ‘’
zamanında inşa edilmiş. Vaktiyle üzerinde kubbe olduğuna dair bazı imarat
mevcuttur.
PİR ESAT TÜRBESİ :
662 de irtihal eylemiş müşayih-i selçukiyeden bir zatın türbesidir.
Ahıren tecdit edilmiş ve yalnız sandukası başında kitabesi bırakılmıştır. Çukur
mahalle civarında aynı nam ile maruf olan semttedir.
ŞEYH _______ TÜRBESİ :
687 tarihinde inşa edilmiş ise de elyevm kapısı üzerinde kitabesinden
başka eksikliğine ait bir şey kalmamıştır.
ZAZADIN HANI-_______ HANI :
Konya Aksaray caddesi üzerinde şehre 3 saat mesafede ve bir ovanın
ortasındadır. 633 tarihinde Alaaddin-i evvelin saltanatında ümeradan Saadettin
Köpek tarafından bina edilmiştir. Elyem harabe müteveccihtir.
KONYA SUR KADİMİ :
618 tarihinde Alaadin Keykubat-ı evvel tarafından şehrin etrafına dairen
meda-i inşa edilmiştir. Elyevm Sahip Ata camii şerifi civarındaki ufak bir
kıtasından başkası tamamıyla tahrip edilmiştir.
ANBAR’ÜL HABEŞİ :
Feridiye karakolu civarındadır. 663 tarihinde inşa edilmiştir.Şahabeddin
anbar’ül-Habeşi’ye aittir. Civarındaki çinili camii daha yakında yapılmıştır.
FERHUNİYE TEKKESİ :
Aynı nam ile maruf olan mahallede İzzeddin Keykavus’un kızı Fatma Hatun
tarafından 706 tarihinde yapılmıştır. Ve ahiren tamir ve tecdid edilmiştir.
KARAASLAN TÜRBESİ :
Tüccardan Hacı Mehmet Salih efendinin hanesi dahilinde ________ ________
ihrami bir türbedir. Ümera-i Selçukiyeden Emir-i Kebir Karaaslan tarafından
vücuda getirilmiş.
BULUGURCUK TEKKESİ :
Bu da çarşı içinde bir türbedir. İttasalindeki mescid-i şerifin ve
vaktiyle çinilerle tezyin edilmiş mebani-i selçukiyeden iken ahiren düçaruruhun
ve harap olmuş ve tamir olunmuştur. Banisi ve tarihi malım değildir.
DERGAH-I HAZRET-İ MEVLANA :
Dergah-ı şerifin bulunduğu mahal Alaadin-i evvel tarafından Hazret-i
Mevlana’nın pederi Sultan’ül-Ulemaya verilmiş bir bahçe idi.628 tarihinde
irtihal buyurdukları zaman-ı vasiyeti mu’cebince oraya defnedilmiştir.
Şelçukiler tarafından üzerine bir kubbe yapılıp yapılmadığı malum değildir.
Müehhiran Hz. Mevlana Sultan Velid ve Umum-u Evladı zekur hep oraya defin edile
gelmiştir.
Kubbe-i hazıra ile beraber 8 kubbeden ibaret olan bu beka-i mübareke
Karaman Oğlu İbrahim Bey tarafından inşa ve dahili Betazıt-ı Sani tarafından
tezyin edilmiştir. İttisalindeki mescit
Kanuni ve semahane ise Gedik Ahmet Paşa tarafından yaptırılmıştır. Kabristan
cihetindeki türbe Hasan Paşa ‘nın ve kabristan müdahilinin sağ tarafındaki
türbe Sinan Paşa’nındır. Ta’amhane ile yanı başındaki İbrahim Paşa’ya
aidiyetini kapısının üzerindeki kitabe irae etmektedir. Hücreler de Karamanoğlu
İbrahim Bey’e aittir. Şadırvan Murat rabi’ tarafından inşa ve suyu da Yavuz
Sultan Selim tarafından isale edilmiştir. Salahaddin Zerkub-u Konevi ve
Hüsamettin Çelebi gibi Mevlanadan olmayan bazı zevat-ı ilmiye de vaktiyle
dergah-ı şerifin dahiline defnedilmiştir. Kabristan içindeki etrafı açık kubbe
Mustafa Paşazade Mehmet Bey için bina edilmiştir. Müşarun ileyhin Çoban Mustafa
Paşa olduğu mervidir. Dergah-ı şerifin dahilinde pek kıymetdar asar-ı nefise
vardır. Selçukiler,Karamaniler, Osmaniler tarafından teberru’ edilmiş kütüb-i
nefise ve musahaf-ı şerife ve mefruşat-ı saire kemal-i itina ile muhafaza edilmektedir.
HAS BEY DAR’ÜL HAFAZİ :
Gazi Alemşah mahallesindedir. Kapısı ve cephesi son derece müzeyyendir.
Ümera-i Karamaniden (Or.36) Has Bey oğlu Mahmut Bey tarafından 824 tarihinde
vücuda getirilmiştir. Kamilen çiniden mamul olan mihrabı pek zariftir.
TURGUT OĞLU TÜRBESİ :
Karaman Oğlu ümerasından Turgut oğlu Pir Hüseyin ve ailesinin türbesidir.
Sadettin Konevi civarındadır. Karaman Oğlu İbrahim Bey’in emriyle 835 tarihinde
bina edilmiştir.
EBU İSHAK KARZVİNİ TEKKESİ:
Mütekaddimen müşayihten meşhur Ebu İshak Karzvini’ye mensup bir
zaviyedir. Kapısının üzerindeki kitabeden başka haiz-i ehemmiyet bir bina
değildir. Karaman oğlu Mehmet Bey’in emriyle 821 tarihinde inşa edildiği
kitabesinden anlaşılmaktadır.
HACI HASAN CAMİİ :
Bu camii şerifin ilk binası da Karaman Oğlu Mehmet Bey’in devrine aittir.
822 tarihinde bina ve tesis edilmiş olduğunu kitabe-i kadimesinden
öğrenmekteyiz. Mürsel bin Hacı Mustafa tarafından tamir ve tecdid edilmiştir.
İPLİKÇİ CAMİİ :
Tarz-ı inşası kadim ve Selçukilere ait olduğu halde iki kapı arasındaki
kitabesi Karamanilere aidiyetini irae etmektedir. 733 tarihinde inşa ve tamir
edilmiştir.
İPLİKÇİ MEDRESESİ :
Camii-i Mezkür e muttasıl bir medresedir. Nam-ı kadimi ‘’ atonya’’dır. Ümera-i selçukiyeden bu nam
ile müştehir bir zat tarafından 597 tarihinde inşa edilmiş ise de heyeti
asliyesi bozulmuş bugün yalnız bir hücre kalmıştır. Hazret-i Mevlana’nın pederi
burada müderrislik yapmıştır.
TAC VEZİR TÜRBESİ :
743 tarihinde yapılmış sivri bir türbedir.ittisalindeki medrese-i kadime
münderis olmuştur.
ULAŞ BABA TÜRBESİ :
Mekteb-i Sultani civarındadır. Tarz-ı Selçuki şekl-i ihramında inşa
edildiğine göre asar-ı Selçukiyeden ad etmek lazım gelir ise de banisi ve
tarih-i binasına dair bir kayıt görülememiştir.
KESİK BAŞ BABA TÜRBESİ :
Bu da Ulaş Baba türbesinin aynıdır. Bu Baba da hiçbir malumat elde
edilememiştir. Şehrimizde daha birçok Selçuk ve Karaman müessesat-ı vardır.
Fakat bunların tarihçelerine henüz desteres olunamamıştır.
ŞERAFEDDİN CAMİİ :
Hükümet civarındaki meşhur camii şeriftir. Haricen görünüş ne kadar latif
ise tertibat-ı dahiliyesi fevkalade zariftir. Banisi Konya’nın Yediler
Mahallesinden ve erbab-ı ________ yesarisinden Arkzade denmekle maruftur. 1046
tarihli görülen bir vakfiyesine nazaran o tarihlerde vücuda getirilmiş Osmanlı
müessesat-ı diniyesidir.
ŞERAFEDDİN TÜRBESİ :
Camii şerif-i mezkür un kıble cihetindeki sivri türbedir. Müşahir-i
Selçukiyeden Şeyh Şerafeddin hazretlerine aittir. Burası Karaman Oğlu İbrahim
Bey’in hazinedarı Yusuf Ağa’nın dar’ül hafazi örfiye medresesi önündeki
boşlukta idi. _______ sından sonra eshab-ı vazifeye hükümetçe orası gösterilmiş
güzel bir kitabe yazdırılmıştır.
SULTAN SELİMİYE CAMİİ :
Dergah-ı Hazret-i Mevlana civarındaki mabed-i mualladır.Yavuz Sultan
Selim hazretleri İran’a geçerken Konya’nın Osmanlı asarından asra-ı umrandan
hali kaldığını görüp tesir emiş ve camii şerif-i mezkür un inşasını
emreylemiştir. Meşhur Mimar Sinan’ın planıyla inşasına başlanan bu mabed-
alinin Kanuni devrinde ikmal edildiği mervidir. Kitabe ve tarihi yoktur.ittisalindeki
kütüphanesi Yusuf Ağa’nındır. Yazma olarak pek kıymetdar asar-ı muhtevidir.
AZİZİYE CAMİİ ŞERİFİ :
Camii şerif-i mezkur u 1. defa olarak 1090 tarihinde mesahib-i şehriyari
Mustafa Paşa bina etmiştir. Müehhiran
muhtarık olunca 1289 tarihinde cennetmekan Sultan Abdülaziz Han tarafından _______ ve gayet latif bir
surette inşa edilmiştir. Bu mabed-i şerifin ve gerekse Şerafeddin camii şerifin
yazıları hattat ________ Hamdizade
mahbub efendi merhumdur.
KAPI CAMİİ ŞERİFİ :
Bu camii şerifte şehrimizin cevami-i meşhuresindendir. Tarz-ı binasında
bir sadelik bir maneviyat ve kutsiyette bir fevkaladelik vardır. Erbab-ı
_______ diğerlerine tercihen buraya şitaban olur. Bu cami’in birinci banisi
Dergah-ı Hazret-i Mevlana postnişinlerinden Pir Hüseyin Çelebi merhumdur.
Müşarun ileyh burasını 1069 tarihinde yaptırmış diğer asarına bunu da ilave
etmiştir.
Sur-u kadimin at pazarı civarında bulunduğu için bu nam ile yad edile
gelmiştir. Bu mabed-i şerifin nam-ı gayr-i ma’rufu ‘’ icmaiyye’’dir. Ahıren
muhrarık olan cami’-i mezkur 1288 tarihinde tekrar inşa edilmiştir. Taşları
kale enkazından taşınmış ve ahali-i mahalliyenin de himmet ve muavenetleri
görülmüştür. Bani-i evveli Pir Hüseyin Çelebi 1071 tarihinde Konya’da irtihal
etmiştir.
PİRİ PAŞA CAMİİ ŞERİFİ :
Sadr-ı esbak Piri Mehmet Paşa tarafından inşa edilmiştir. _______
imaretiyle seyahına mahsus hucceratı vardır. İttisalindeki türbe meşahir-i
Selçukiyeden Siyavüş veli nam zata aittir. Türbenin ne kitabesi ve ne de bir
vakfiyesi görülememiştir.
________ CAMİİ :
Kışla*** civarındadır. Bir aralık
kışlanın hükümet dairesi ittihaz eylemesi üzerine mezkur camii şerife saray
camii ve imamlarına saray imamı unvanı verilmiş idi. Banisi Anapalı hasan
Paşa’dır. 1235 tarihinde bina edilmiştir. Tamirine mübaşeret edildiği halde
ikmal edilememiştir.
OVALI OĞLU CAMİİ ŞERİFİ :
Aynı nam ile ma’ruf mahallededir. Konya’da üç defa valilik eden Çelik
***Öehmet Paşa merhumun asar-ı hayriyesindendir. Kıymet-i sanaiyesi yoktur.
1178 tarihinde inşa edilmiştir.
NAMIK PAŞA CAMİİ ŞERİFİ :
Şeyh’ül vüzera Konyalı Namık Paşa merhum tarafından 1306 tarihinde inşa
edilmiştir. Kışla civarındadır.
Şehirde Sırçalı Mescidi, Nakiboğlu Camii ,Beyhekim Mescidi ,Dursunoğlu
Camii ,Binti Mescidi gibi daha banileri gayr-i muayyen bir çok meban-i
Selçukiyye ve Karmaniye ve Osmaniye mevcuttur.
ŞEMS-İ TEBRİZİ DERGAHI :
Müşarun ileyhin dergahı da Osmanlılar tarafından inşa edilmiştir. Banisi
maum değildir. Kıymet-i inşaiyyesi yoktur.
Yorumlar