Kolıkısa Mezar Taşları
MEZARLIKLAR VE MEZAR TAŞLARI:
Bekir ŞAHİN
Mezarlar ve mezar
taşları yerleşme macerasının somut şahitleridir. Her mezar taşı yerleşim yerine
kazılmış bir mühür ve tarihe düşürülmüş bir kayıt olarak görülmelidir. Şahitler
sadece mezarda yatanın kimliğine değil bir medeniyete bir var oluşa şahitlik
eder. Bir mahalli kültürünün tarihini
mezarlıklardan yola çıkarak yazmak mümkündür.
Mezar taşları taşıdığı zamanın bilgileri yanında, eserlerinin sergilendiği
muhteşem sanat galerileri gibidir.
Mezarın mimarisi, tezyinatı dönemi hakkında birinci derecede kaynak
niteliğindedir. Mezar taşı
kitabelerinde bir şehrin siyasi, iktisadi ve kültürel tarihi hatta savaşlar,
istilalar, depremler, yangınlar vb. konularda bilgi kaynakları olarak kullanmak
mümkündür. Yine mezar taşları
bulundukları şehirlerin hattatları, mimarları hakkakları hakkında yegâne bilgi
kaynağıdır. Mezar taşlarının dilini
bilenler yazılı kayıt olmasa bile süslemelerinden kavuğun şeklinden o mezarda
yatanın kimliğini hem de yaşadığı devir hakkında bilgiler edinir dolayısıyla
yaşamları şehri yaşanabilir kılmada etkili olanların tespitini yapar. Mezardaki kişiyle ilgili bilgiler taşa
kaydedilmiş en doğru bilgiler taşa kazınarak görünen bir kaynak haline
gelmiştir. “Karı dırdırından vefat eden Halil ağa mezarıdır” kaydı o dönemin
bir gerçeğini açıkça ifade etmektedir. Taşlar, yazı sanatının güzelliklerini
taşıması yanında birçok ifade zenginliğini de barındırmaktadır. Açık havada
teşekkül etmiş bir kıyafet, mimari hat müzesi özelliği taşıyan pek çok
mezarlığımız vardır Mezarlıklar yaşanılan yerin müzesi ve tapusu
hükmündedir. Her mezar taşına atılmış
bir tarih, genelde ülkemin özelde şehrin
tarihidir.. Mezar taşı kitabeleri
önemli bilgiler ihtiva ettiklerinden şehir tarihi araştırmaları için önde gelen
kaynaklarıdır. Sicilli Osmani isimli
eserin müellifi olan Mehmet Süreyya Bey eserini hazırlarken eserine aldığı
şahısların vefat tarihlerini doğru tespit için mezar taşlarından
faydalanmıştır.
Bu sebeple mezar
taşı kitabeleri üzerine yerli ve yabancı ilim adamları tarafından pek çok
araştırma yapılmış ve yayımlanmıştır.
Kolukısa Kasabası
Eski Mezarlığı (Mevlana Mezarlığı) ve Mezar Taşları
Kolukısa Kasabası
Beratlı Mahallesi’nde, İstiklal Caddesi üzerindeki mezarlık, halk arasında Eski
Mezarlık olarak bilinmektedir. Bu
mezarlığın adı 2012 yılında Belediye Meclisi kararıyla Mevlana Mezarlığı olarak
değiştirilmiştir.
Mezarlık yamuk planlı olup, düz arazi üzerinde 22592m2’lik bir alanı kaplamaktadır. Çevre duvarı moloz taşla örülmüştür.
Mezarlığın Doğuda, Batıda, Güneyde ve Kuzeyde
olmak üzere dört girişi mevcuttur. Ana giriş Kuzeyde Merkez Camii’nin
avlusunun içindedir. Giriş kapısının yakınında çeşmesi
bulunmaktadır. Düzenli bir yol sistemine sahip değildir. İç kısım yeterince
ağaçlandırılmamıştır. Bekçi kulübesi bulunmayan mezarlık, 1991 yılında Dr. Sadık Ahmet Caddesi’nde Yeni Mezarlık (Şemsi
Tebrizi Mezarlığı) açılınca defne kapatılmıştır.
Osmanlı
Dönemi mezar taşlarında Mermer, Sille taşları ve azda olda devşirme taşlar
bulunmaktadır. Mezarların bir kısmında yalnız baş taşı, bir kısmında ise hem
baş hem ayak taşı mevcuttur. Bunlar çoğunlukla doğrudan toprağa dikilmiştir.
Ancak azda olsa Cumhuriyet Dönemi taşlarında olduğu gibi çerçeveli mezar
tipindedir. Mezar taşları üçgen alınlıklı, yarım daire ve sivri kemerlidir.
Taşlarda yazı çeşidi olarak sülüs, rika ve talik hat görülür. Bu yazılar çoğunlukla kabartma tekniğinde yazılmıştır. Mezar taşlarının büyük çoğunluğu süslemesiz iken,
birkaç taşta kabartma tekniğinde yapılmış basit motifler görülmektedir.
Cumhuriyet Dönemi mezar taşlarında ise, mermer ve beton malzeme
kullanılmış, hem baş hem ayak taşının bulunduğu çerçeveli mezar tipi tercih
edilmiştir. Baş taşlarında güneş formlu tepe kısmı, ayak taşlarında üçgen
alınlık görülür. Bazı taşlarda ise hem baş hem ayak taşı dilimli kemerlidir. Bu
dönemin mezar taşlarında yazı kazıma tekniğindedir. Süsleme ayak taşlarında
yoğunlaşır ve en çok servi motifi kullanılmıştır. Bir baş taşında ise stilize
hatayi motifi görülmektedir.
Mezarlıkta yer alan en eski mezar
taşı 1216/1802 tarihlidir. Ancak toprak altında kalan mezar taşlarının
mezarlığın tarihini biraz daha eskiye götürmesi muhtemeldir. Buradan yola
çıkarak mezarlığın XVIII. yüzyıl sonlarından beri kullanıldığı söylenebilir.
A – ARAP HARFLİ MEZAR TAŞLARI:
01
Bismillahi’r-Rahmani’r-Rahim
Ya Hazreti Bilal-i Habeşi
25-3-1963
|
Merhum
Ali Bey Kızı
ve Hacı Mehmed Eşi
Elmas Tevan Ruhuna
Fatiha
Mevlüd 1306 Ölüm 1964
|
02
Merhum
Ali Bey Mahdumu
Bekir Bey Zade
Salih Bey Ruhuna
Fatiha 1319
|
03
Merhum
Ali Bey Zade
Bekir Bey Mahdumu
Musa Bey Ruhuna
Fatiha 1321
|
04
Merhum
Ali Bey Zade
Bekir Bey Mahdumu
…….. Ruhuna
……… 13..
|
05
Hüve’l Bâkî
Nucivanem Uçtu Hayat Bağına
Dert Kıldı validesini Yanına
Ömer Bey Kerimesi Merhume
Munise Binti ……. Hanımın
Ruhu İçun el-Fatiha Sene 1295
|
06
Merhum
Saçlı Oğullarından
Hüseyin Oğlu Hacı
Mehmet Başak Ruhuna Fatiha
Doğum 1316 – Ölüm 11-5-1969
|
07
El-Bâkî
Hüve’l Hallak
el-Merhûm ve’l-Mağfûr
İbrahim Ruhu içun
Fatiha Sene-i 1233
|
08
Hüve’l Baki
Ziyaretten Murad
Bir Duadır
Bugün Bana İse
Yarın Sanadır
İbrahim Ağanın Oğlu
Mustafa Ruhu İçun
El-Fatiha Senesi 1299
|
09
Hüve’l Baki
Merhum ve Mağfurla
Kolu Kısa Karyeli
Hacı Halil Oğlu
Hacı Hüseyinin
Ruhu İçun Fatiha
Sene 1302
|
10
El-Merhum
Kullu Oğlu Hacı
İsa Efendinin
Ruhuna
|
11
Merhum
Ve’l-Mağfur Osman
Efendinin Ruhuna
Fatiha 1309
|
12
Silleli
Abdullah
Efendi Ruhuna
Fatiha 1294
|
13
Hüve’l Hallaku’l Baki
El-Merhum ve’l-Mağfur ……………..
…nin Ruhuna Fatiha
1216
|
14
Hüve’l Baki
El-Merhum ve’l-Mağfur
Tekâid İbrahim
Efendi Ruhu içun
Rızaen Lillah
Teala el-Fatiha
Sene 1326
|
15
1943
Şeyh İle Düştüm Fani Toprağa
Sevdim Mevlamı Ali Cenab Bağına
Merhum Hasan Oğlu İsmail
Saçakcı Karyesi ………….
Fatımanın Ruhuna Fatiha
Okuna
|
16
Külli Şeyin Halikun İlla Vecheh
El-Mehum ve’l-Mağfur
Bustal Oğlu
El-Hac Ali Zade
Hasan Çavuş
Ruhu içun Fatiha
1327
|
17
El-Merhum
Ya’kub Oğlu Ali
Ağanın Haremi Fatıma
Hanım Ruhuna Fatiha 1300
|
18
Hüve’l Hallaku’l-Baki
El-Merhum el-Mağfur er-Rahman
Ve’l-Gafur Osman
……… Ruhuna Fatiha
1330
|
19
Hüve’l Hallaku’l-Baki
Mehmed Kasım
|
20
Hüve’l-Baki
…………..
…… Ali Bey
Oğullarından Bekir İbn-i Ali
Mehmed ……..
Fatiha ….....
Sene 1248
|
21
B – LATİN HARFLİ MEZAR TAŞLARI:
1944
27/9
El-Merhum
Ve’l-Mağfur
Hacı
Hüseyin
Oğlu
|
I
19-4-955 GÜNÜ
SAAT 9 DA YARALI
OLARAK DEVLET
HASTANESİNE
GETİRİLEREK YATI
RILARAK KADIN
HANI KOLUKISA
KÖYÜNDEN ABİDİN
ASLAN RUHUNA
FATİHA
|
II
NELER GELDİ
NELER GİTTİ
CİHANE
ECEL GELDİ
BAŞ AĞRISI
BEHANE
İSMAİL EŞİ
FATMAANA
ERZURUM
LU.R.F.
|
n o
p
Yorumlar