NAKİPZADE SEYYED EL-HAC İBRAHİM EFENDİ’NİN 1763 TARİHLİ VAKFİYESİNİN EKLERİ İLE TAHLİLİ
1.Tasdik
İbaresi: Vakfiye ,son kısmında
Sure-i Bakara’nın 181 ayeti ile
bağlanır.Bu ayet hem vasiyet,hem delil olarak gösterilmiştir.“Vasiyeti
işittikten sonra değiştiren olursa ,bunun günahı değiştirenini üzerinedir.Allah
şüphesiz işitir ve bilir.”
2.Davet: Allaha
hamd ve sena bulunur. Hz. Peygambere salat ve selamlardan sonra konu ile ilgili
ayet ve hadisler sıralanır. Vakfın önemi ,sosyal hayattaki değere anlatılır.Vakfiyede
geçen ayetler “yevme lâ yenfeu malün
ve lâ benun”(Sure-i şurâ), “ve mimma rezâknâhüm yünfükûn” (Sure-i
Secde)
3.Vakfın
Tanımı: Konya sakinlerinden es-Seyyit Ahmet Efendi oğlu es-Seyyit el-Hac İbrahim Efendi mahkemede ,vakfın tescili için mütevelli tayin
ettiği es-Seyyit Ataullah Çelebi
huzurunda vakfiye düzenlendi.
4.Mütevellinin
Tanımı: Vakfın idaresi için mütevelli tayın edilir.Evkaf-ı
âtiyü’l-evsafına teslim ve tescil ve tesbiti’l-sıhhat ittisalini lazimü’l-lüzum ile tahdim ve tekmile-i mütüvelli ve ahkam-ı
şûrut kuyuda veli nasb ve tayin buyruldukları umdetü’l-ümana-i el-mu’temedin
es-Seyyit Ataûllah Çelebi
5.Mevkufun
Tanımı: Konya’da Ahmet Fakih Mahallesinde bulunan akar ve gelir getiren emlaki:
5.VAKFIN
AKARI
5.1-
Güney ve doğusu: Bekir Efendi zade
es-Seyyit Hasan Efendi ve Koyuncuzade ve Altıparmak oğlu, Külcü Ali oğlu
mülkleri,Kuzeyden: Abdullah Efendi mülkü,bazen yol , batısı:es_seyyit
Ataullah Çelebi mülkü bazen Emine Hatun ,Vasizade ve Kazzazade
mülkleri ve bazen umumi yol ile sınırlı dışa
açık iki adet ahır ve bir samanlık,iki
sığır anbarı,iki parça develik örtmesi,taksimili su kuyu ,avlu ile yine dışarıya açık selamlık dairesinde alt
katında altı adet odalar ve iki parça dehliz
ve bir tuvalet ve bir adet büyük yazlık önünde çeşmesi ile burmalı fıskıyesi ve
güneyinde bir miktar arsa ve edoğu
tarafında iki tuvalet ve bir miktar
içinde alt katta beş oda ve iki adet dehliz ve üç sofa ve büyük bir yazlık önünde büyük bir havuz
kuzeyinde kafesli bir kasır ve kuzeyinde
bir kıta avlu ve tuvalet ve üç adet
oda ve bir kasır ve iki adet dehliz ve etrafı üzüm bağı ve meyva ağaçları ve yedi tahta
bağ ve dört dönüm bostanlık ve
bitişiğinde bir parça çimenli gül bahçesi
ve ikinci daire dahi iki parça
olup,birinci parçasının altında altı
odalar ve bir hamam ve kurnalı bir hamam
odası ve külhanı ve tuvaleti ve bir adet kiler ve bir kasır önünde küçük havuzu
ile burmalı fıskiyesi ve meyve ağaçları ile
kıta bahçe ve bir kıta avlu ve
ikinci katında iki oda ve iki kıta
dehliz ve büyük bir kasır ve alt katta
iki parça odalar ve iki kıta dehliz bir büyük kasır ve ikinci bölümün alt katında iki adet odalar ve bir
bodrum ve ikinci katında iki adet oda ve bir dehliz ve bir miktar avlu ve tuvalet
ve mutfak dairesinde iki kıta
büyük örtme ve bir adet mutfak ve birbiri içinde iki adet kiler ve bir adet büyük mutfak ve içinde iki adet aşcı odaları ve bir adet
avlu ve arasında bir adet boş arsa ile müştemil ayrıca yeniden yaptırdığım evimi,
5.2-Ve yine Sözü edilen
şehrin(Konya’nın)çarşısında Bürçekli
mahallesinde Güneyi:Canbaz Mehmet
Ağa’nın ahuru ve Mahremeddin vakfı olan dükkanlar ve Bezircizade Mehmet
Çelebi ve Tulizade vereseleri
dükkanları ve sözü edilen
mahallenin avarız vakfı olan
dükkanlar ve Hacı Mustafa ve Devecizade
Hacı Süleyman vereseleri mülkleri ve hacı Hüseyin vakfı olan dükkan Batısı: Benim bina eylediğim
yukarıda açıkladığım on iki adet dükkanlar ile
Hüseyin Efendi Cami-i Şerifinin
meşihatına ait bir adet şalvarcı dükkanı
bitişiğinde bir adet berber
dükkanı ve bazen umumi yol .Kuzey ve
Doğusu: yine umumi yol ve bazen benim yeniden yaptırdığım özellikleri belirtilmiş mekteb-i şerif ile
sınırlı alt ve üst katında
toplam yüz has odalar ve iki katlı bir mescid-i
şerif ve iki kıta avlu daima suyu akan bir şadırvan ve iki kıta örtme ve bir büyük ahır ve tuvalet va kapıları içerden altı adet
dükkanları müştemil ve yeniden
yaptırdığım yeni han ve söz konusu bu
hanının kapısının dışında
kuzey tarafda vaki güneyinde zikrettiğim Hüseyin Efendi Cami-i şerifi
meşihatı vakfı olan biir adet dükkan ve batısı umumui yol kuzey ve doğusu söz
konusu han ilei sınırlı birbirini
bitişik yeniden inşa ettğim dokuz
adet dükkan ile yine söz konusu
hanın kapısının güney yönünde birbirlerine birleşik üç adet dükkan ayrıca mülkümün üzerine
yeniden yaptırdığım on iki adet
dükkanlar ve yukarıda açıkladığım
yine eski çarşılardan At
Pazarında ve benim mülküm olan güneyi Alaca Mescide giden özel yolda,bazen
Seyit Derviş mülkü
5.3-Vakfın Ilgındaki mülkleri:
Sıra :
1
Vilayeti :Konya
Kazası :Ilgın
Mevki : Çarşıda
Tarihi : 18 Ağustos 1927
Sahibi : Türkiye Cumhuriyeti
tabasından Nakipzade vakfı
Cinsi :İcarlı dükkan
Nev‘i : Nakipzade vakf-ı mülakatından
Mikdarı :Doksan
beş zir‘a
Hududu : Yemini: tahtani mescid oğlu Halil
İbrahim’in dükkanı /yesâri: vakfın kendi
kahvehanesi /arkası: vakfın kendi anbarı /cephesi: şose tarik
Sıra :
2
Vilayeti :Konya
Kazası :Ilgın
Mevki : Çarşıda
Tarihi : 18 Ağustos 1927
Sahibi : Türkiye Cumhuriyeti
tabasından Nakipzade vakfı
Cinsi :İcarlı dükkan
Nev‘i : Nakipzade vakf-ı mülakatından
Mikdarı : Elli bir zir‘a
Hududu :Yemini: vakfın kendi dükkanı
/yesari:tarik yine vakfın kendi
dükkanı cephesi şose tarik
Sıra :
3
Vilayeti :Konya
Kazası :Ilgın
Mevki : Çarşıda
Tarihi : 18 Ağustos 1927
Sahibi : Türkiye Cumhuriyeti
tabasından Nakipzade vakfı
Cinsi :İcarlı dükkan
Nev‘i : Nakipzade vakf-ı mülakatından
Mikdarı : yüz doksan iki zir‘a
Hududu : Yemini:vakfın kendi dükkanı
/Yesari:tarik,ve kande dükkanı/arkası:yine yine
kendi dükkanı /cephesi:şose tarik
Sıra :
4
Vilayeti :Konya
Kazası :Ilgın
Mevki : Çarşıda Buğday Pazarı
Tarihi : 18
Ağustos 1927
Sahibi : Türkiye Cumhuriyeti
tabasından Nakipzade vakfı
Cinsi :İcarlı dükkan
Nev‘i : Nakipzade vakf-ı mülakatından
Mikdarı :yüz on sekiz zir‘a
Hududu :Yemini ve yesari vakfın kendi
dükkanları/ arkası.anbarı/cephesi:şose tarik
Sıra :
5
Vilayeti :Konya
Kazası :Ilgın
Mevki : Çarşıda
Tarihi : 18 Ağustos 1927
Sahibi : Türkiye Cumhuriyeti
tabasından Nakipzade vakfı
Cinsi :İcarlı dükkan
Nev‘i : Nakipzade vakf-ı mülakatından
Mikdarı : yüz doksan beş zir‘a
Hududu : Yemini:Vakfın kendi anbarı/yesari:Tahtalı
Mescid mukaddem Sülleli
Emin Ağa el-yevm Ziya Bey ahırı/arkası:vakfın kendi
dükkanı/cephesi:Buğday Pazarı
Sıra :
6
Vilayeti :Konya
Kazası :Ilgın
Mevki : Çarşıda
Tarihi : 17 Ağustos 1927
Sahibi : Türkiye Cumhuriyeti
tabasından Nakipzade vakfı
Cinsi :İcarlı dükkan
Nev‘i : Nakipzade vakf-ı mülakatından
Mikdarı :yüz doksan beş zir‘a
Hududu : silik
6.VAKFIN
GALLESİNİN DAĞILIMI
6.Vakfın
Şartları: Yukarıda özelliklerini açıkladığım mallarımı Allah rızası için
sonsuza değin vakfettim.Vakfın eski özelliğine zam ve çoğaltma,azaltma ve birleştirme
,değiştirme şartları kayıtlar,vakfın kullanım yetkisini bundan
sonra ben aldım.Eski şartlardan vazgeçtim.Şartları yeninde şöyle düzenledim.
6.1.Vakf
ettiğim dükkan,han vesair müsakkafat(binaların)geçer kirası her sene mütevelli
tarafından kiraya verilecek.Toplanan
kiralardan sözünü ettiğim çeşmelerin, havuzların, şadırvanların,fıskiyelerin eskiden olduğu gibi tamirini yapan çeşmecilere günlük sekiz akça verile.
6.2.
Medrese-i şerifin on beş adet hücresinde (odasında) oturan ve sabah namazından
sonra Fatiha-Şerif okuyan
devamında üç salavat-ı
şerife getirip,hasıl olan sevabını
ruhuma hediye eden on beş öğrenciye günlük ikişer akça verile,
6.3.Medresede
ilim tedris ettiren müderris efendiye günlük
on akça verile,
6.4.Söz
konusu medresenin camisinde beş vakit namaz kıldıran,Cuma ve bayram günlerinde vaizlik yapanlara
;imamlık görevi için günlük beş akça, vaizlik görevi için günlük 4
akça verile ,toplam 9 akça verile
6.5.Söz
konusu camide bir edip kimse hatip olup
günlük dört akça verile
6.6.
Güzel sesli bin hafız Cuma günleri devr-i han olup günlük iki akça
verile
6.7.
Güzel sesli bir kimse camide beş
vakit müezzinlik yapa,günlük dört akça verile
6.8.Camide
ferraş ve kayyumluk hizmetinde bulunan
kişilere günlük dört akça verile
6.9.Caminin
mumları ve kandillerinin yağları için
günlük on iki akça verile
6.10.
Medresede okuyan öğrencilerden birisi medrese ve türbenin içini düzenlenmesi
ve temizliği için bevvaplık ve ferraşlık yaparsa günlük iki akça verile
6.11.
Söz konusu camide ulemadan bir kimse
öğlen(salat-ı zuhur) ve ikindi(salat-ı asır) namazında imam olup,ikindi namazından sonra Risale-i
Şerif Birgivi ve dini akaidlerle ilgili ders verirse günlük altı
akça verile,
6.12.Söz
konusu mescide biri kişi hem müezzinlik
hem de kayyumluk görevini yaparsa
kendisine iki akça verile
6.13.
Sözü edilen mektepte edip ve lebib(akıllı)tecvid ilmine sahip bir kimse muallim-i sıbyan olup kendisini günlük üç akça verile
6.14.Vakfın
mütevellisine yapacağa bu hizmetler karşılığı günlük on akça verile
6.15.Sözü
edilen evimin avlusunda bulunan su kaynağı altı hisseden ibaret olup,anılan
mahallede bulunan dört çeşmeye birer hisse ,anılan medrese ve hanın
şadırvanına yarım hisse kalan bir buçuk (1.5)hisse diğer evlerdeki
havuzlara edilmesini şart kıldı.
7.GALLE
FAZLASININ DAĞILIMININ ŞARTLARI- Yukarıda zikredilen hizmetleri yerine
getirildikten sonra fazla kalan meblağı
anılan vakfın günlük meydana gelebilecek
ihtiyaçlarına tam bir titizlikle harcanmasını, önemli ihtiyaçlar giderildikten
sonra fazla kalan miktarın
“Alâ tertib
bûtun[1]
ve’l-kurun[2] umumen batn-ı evvelde[3] bulunan evladıma
li’z-zekeri misli hazzi’l-üsneyn[4] taksim oluna”
Vakfın galesinin dağılımında nesepte
tertibe,dereceye devirlere önem verilir.Batn-ı evvelde olan evlatlarımdan
erkeğe, iki kadın payı verilir esasına göre taksim edilir.
“Ve bade’l-inkiraz[5] neuzibillahi taala min
kahri’l-feyyaz[6]
fazla-i vakf-ı mezkur ütekam[7] ve evladı ütekam
beyinlerinde ale’t-tertibi’l-mezkur[8] li’z-zekeri mislü
hazzi’l-ünseyeyn taksim oluna”
Allahu Tealanın kahrından nesilimin
yok olmasından kendisine sığınırım.Neslim
tükenmesi yok olması halinde vakfın galesinin fazlası evlad-ı ütekama ve
onların evlatlarına aralarında önceden andığımız evlat sırasına göre erkeğe,iki kadın payı
verile.
Bunlarında nesillerinin tükenmesi halinde
kalan meblağın yarısını ,adı geçen medresenin müderris ve söz konusu caminin
imam-hatip-şeyh olanlar arasında eşit bir şekilde taksim edilmesini,diğer yarısı söz konusu medrese ilim tahsil eden
talebeleri eşit olarak teksim edile
8.VAKFIN MENZİLLEERNİDEN FAYDALANMA
ŞARTLARI
8.1-Mezkür vakfın menzilinin sükna[9] ve menfaatinin zikredilen medresenin müderrisler,cami-i
şerifin imamet ve meşihatının, hayatta oldukça bana meşrut(ait)
olasını,vefatımdan sonra sevgili evladım es-Seyyid Mehmet Emin efendi’ye ait olmasını meşrut ola.
8.2-Vefatından sonra zikredilen menzilin sükna ve menfaatlerin ilk
kuşak(batn-ı evvel) erkek evladına ,erkek evladı olan evladının evladına teselsül ettikleri kadar art arda
geldikleri kadar bunlarında nesillerinin tükenmesi halinde
8.3- kız evladının birinci kuşak
erkek evladına, kız evladımın erkek evladının
evladına ait olması meşrut ola.
8.4-Bütün evlatlarımın nesli tükenirse
adı geçen menzilin sükna ve menfaatlerinin ütekasının erkek olanlarına nesilden
nesile erkek evlatlarına ,bunlardan sonra kız olan ütekasının erkek evladına ve bunların erkek evladının evladına teselsül
ettikleri kadar art arda geldikleri kadar meşrut ola
8.5-Bunların hepsinin vefatından
sonra Konya ahalisinden müstahak ve Salih üç kişiye eşit şekilde verilmesi meşrut ola
9.MEDRESE
MÜDERRİSLİĞİ-CAMİ-İ ŞERİF İMAMETİ VE MEŞİHATI HAKKI
“menzil- mevkuf ve mezkürun
sükna ve menafi ve medrese-i mekumenin müderrisliği ve cami-i şerif mezburun
imamet ve meşihatı hayatta oldukça bana
meşrut ola ve kûşi intibah menkûşuma nidayı irci‘a vasıl inayet-i Rabbani ile
aksayı amalim olan seadet-i ebediye nail olunub an hakayık âlem-i ervaha bu
tekna- i kafesi nasud eşbahdan ve istibare-i cenah ilee sarih-i mesarih-i
gülzar la hut ve sair mesairi çimenzarı melekut olup şem'i cemiü’l-cemal ba
kemal bi hun pür envar haiz olmak emniyesine vuslat ile ebedü’l-âbad ber murat
olduğumda menzil-i mevkufu mezkurun sükna ve menafi ve medrese-i merkumenin
müderrisliği ve cami şerifi mezburun imamet ve meşihatı necl-i necatbet nihad
nahbe-i emcad-ı ala nejadım olan el barr bevad-din el-karri Ali Rıza ebeveyni’l-mahdumu’l- habibi’l nesib
ve’l-halefil ed-din-i edib es-Seyit Mehmed Emin Efendi ömrü’l-lahü teala
meşruta ve badehu vefatım mina’llahi teala silsele-i hayatta menzil-i mezburun
sükna ve menafi-i ala tertibi’l-butun batnı evvelde olan evlad-ı zukuruma ve
evlad-ı evladı zükuruma mateselsülü meşruta ola
9.1-Vakıf konağın oturma hakkı ile menfaatlerin, kullanımı ve medresenin
müderrisliği ve caminin imameti ve meşihatı hayatta oldukça bana meşrut ola ben
öldükten sonra oğlum soyumun sevgilisi
ve edib Allah ömrünü uzun etsin Seyit Mehmet Emin Efendi meşrut[10] ola
9.2-Oğlum Seyit Mehmet Emin
Efendi’nin vefat ettikten sonra söz konusu konağın oturma hakkı ile menfaatlerin,
kullanımı erkek evladıma ve erkek evladımın evladına âla tertibi’l-bûtun(Nesepte
tertibe ve derece önemine göre) üzere batn-ı evveldeki erkek evledıma ve
erkek evladının erkek evladına teselsül art arda gelecek şekilde meşrut ola
9.3-Bunlarında yok olması halinde
kız evladımın erkek evladına batnı evvelde olan erkek evladına erkek evladının evlad-ı
evladına teselsül art arda gelecek şekilde meşrut ola
9.4-Bunlarında yok olması halinde ütekanın erkek evladına nesilden nesile erkek evlatlarına,
erkek evladının erkek evladına meşrut
ola
9.5-Allah saklasın onlarda kırılıp
yok olursa ütekamın kız evladının erkek evladına, evladı evladına mütenasül
meşrut ola.
9.6-Bunlarda yok olduktan sonra Konya’nın
Salih ulamasından hak sahibi üç kişi eşit seviyede meşru ola
10.GENEL MÜTEVELLİK
“Ve
evkaf-ı salifi’l-evsafa hayatda oldukça kendim mütevelli olup kemâ fi’l-evvel
taklil ve teksiri vezaif ve takdir ve tevkiri masarif ve tagyir ve tebdil-i
şurutu mebsuta ve tasarruf ve tahvili kuyudu mezbuta merreten bade uhra ala ma
hüve’l-ula kendim yedimde ola ve bade vefatim ref’ullahi teala derecat-ı bab-ı
tagyir ve tebdil bi’l-külliye münsid bina-i şurut ve kuyud müşeyyed ve muhalled
olup tevliyeti merkume vazifei mersume ile mahdumum mumaileyh esbağallahu aleyh
teala nağme ferzendi ercümendim es-seyit
Mehmed Emin Efendiye meşruta ola ve bade’l- vefatihi ekrem taala butulu
hayate tevliyet-i merkume vazife-i mersumesiyle batnı evvelde olan aslah evladı
zükuruma ve aslah evlad-ı evlad zükuruma batnen bade batın meşruta ola ve
bade’l-inkiraz aslah evlad inasına ve aslah evlad-ı evladı inasına matenasilu
kezalik batnen bade batın meşruta ola ve bade’l-inkiraz ütekamın aslah zükuruna
ve aslah evladı zükuruna kezalik batnen bade batın meşruta ola ve
bade’l-inkiraz utekayı inasımın aslah evladı zükuruna ve aslah evlad-ı evladı
zukuruna kezalik batnen bade batın meşruta ola ve bade’l-inkiraz aslah ütekayı
inasıma ve aslah evladı ütekayı inasıma ve aslah evIad-ı evladı ütekayı inasıma
ve aslah evIad-ı evladı ütekayı inasıma mateselsilu batnen bade batın meşruta
ola ve bade’l-inkiraz tevliyeti merkume vazifei mersumesiyle ba reyi hakim
medrese-i mezkurede müderris olanlara meşruta ola deyu şugili temhidi şurutdan
farıgilbal ve kaydı takyidi kuyutdan
asude-i hal oldukdan sonra “
10.1.Hayatta
oldukça vakfın mütevelliği önceden olduğu gibi kendimin olacak.
10.2.Kendi
yedimde olan bu görevi vefatımdan sonra oğlum Seyit Mehmet Emin Efende meşrut
ola
10.3-Onun
vefatından sonra bûtulu[11] hayatta(Mehmet
Emin’in hayatta olan evlatları)tevliyat görevini batn-ı evvelde olan ve aslah(uygun,yakışır)
erkek evlad-ı evladım batnen bade batnın[12] meşrut ola
Vakfiyeye daha
sonra yapılan ekler ve mütevelli atamaları ile ilgili padişah beratlarında,
mahkeme kararlarında bu tertibe uyularak batn-ı evvelde olanlar mütevelli
olmuştur.
Vakfiyede mütevellik görevi,vakfın
kurucusu Seyit Hacı İbrahim Efendi’den sonra oğlu Seyit Mehmet Emin Efendi’ye O’ndan
sonra birinci kuşak olan Seyit Mehmet
Efendi’nin batnen ba’de batnın tertibine göre batn-ı evvelde aslah erşet
evladına Ale’t-tertibi’l-mezkur
esasına göre verilmiştir.
Seyit Hacı İbrahim Efendi’nin oğlu
Seyit Mehmet Emin Efendi’den başka evlatları mütevelli olmak için soylarını
Seyit Mehmet Emin Efendi’yi dayandırmışlardır.
Örnek: “Konya’da Zincirlikuyu
Mahallesi sakinlerinden iken,bundan
akdem fevt olan Nakipzade Seyyid
el-Hac Ali Efendi ibn-i
merhumü’l-Hac İbrahim Efendi veraset-i sulb-i kebir oğulları Sadık Efendi
ve Seyyit Abdülhalim Reşit Efendi ve
Seyyit Ebubekir Efendi ve Seyyit Abdülhamid Efendi ve kızları Seyyide Kerimeye münhasır olduğu şer’an zuhur…..sonra bîlâ
taraf-ı şer’ile tahrir ve beyan
olunur.
Tevzi ve taksim oluna tereke-i müteveffa’dırki ber-veche ati zikr olunur. 26. C .1226/1811”[13] kassam kaydında
görüldüğü gibi Nakipzade Seyit Ali
,vakfın kurucusu Seyit Hacı İbrahim Efendi’nin oğludur.Dolayısıyla Mütevelli Seyit Mehmet Emin Efendi’nin
kardeşidir.Seyit Hacı Ali’nin daha sonra
çocukları mütevellilik hakkını iddia edip,mütevelli olabilmek için, soylarını
vakfın birinci kuşaktan mütevelli Seyit Mehmet Emin Efendi’ye
dayandırmışlardır.
“Konya’nin
Zincirli Kuyu Mahallesi
sakinlerinden Mevlit bin
Mesu‘d bin Abdurrahim
ve nisab senedin
ve bakiya izafetinden özünü
İbrahim bin Hacı Mehmet bin İbrahim şahit olunduklarında fi’l-hakika
vakıf Nakip Hacı İbrahim Efendi’nin
mahdumu Mehmet Emin Efendinin mahdumu
Hacı Ali’nin mahdumu Hacı
Abdülhamid Efendinin mahdumları muma
‘ileyhim Mehmet Hüsameddin ve Ebu Bekir Sami ve Hayrullah Efendilerdir”[14]
10.4-bunların
yok olmasından sonra batn-ı evvelde olan saliha
kız evladımın erkek evladına, aslah olan erkek evladının erkek evladına
batnen bea’de batnın meşrut ola.
10.5-Bunlarında
yok olmasından sonra ütekamın aslah erkek evladına ve aslah evladı evladına
meşrut ola
10.6-Bunlarında
yok olmasından sonra ütekamın kız evladımın aslah erkek evladı zükürune,erkek
evladı evladına müteselsil batnen ba’de
batnın meşrut ola
10.7-Bunlarda
yok olur.Neslimden kimse kalmaz ise
vakfın mütevelliği hakimin taktiri ile medresede müderris
olanlara meşrut ola.
11.MÜTEVELLİNİN
TANIMI
Bütün akarları sınırları belirlenmiş binaları vakfa ait
olanlar yönetilmek üzere üç ay önce adı geçen mütevelliye teslim
edildi.Tevliyet görevi karşılığında
ücretleri dahi tespit edildi.
Mütevelli, görevi eksiksiz aldığını, vakfın esasına
uygun yürüteceğini ikrar etti.
12.VAKFIN
KURULUŞUNA ESAS HUKUKİ ESASLAR.İMAMLARIN GÖRÜŞLERİ
- İmam-ı Hümam ve’l-İmam-ı
Azam ve Ulum Numan bin Sabit el Kûfi elCevri
el-el-Habiri Hazretlerinin görüşü:Mevkufun mülkiyeti vakıfta kalır.Bu
neden vakıf ve mirascılarılarının vakfı bozma hakları mevcuttur.Vakfın kuruluşunda bu
görüşe itibar edilmiştir.Velakin
lüzumu gerektiğinden dönüşü yeterli ve uyumlu oluduğunda geri dönüş
yapar.
- İmam-ı sani ve’l-Hümam er-Rabbanı Muhammed bin Hasan-ı Şeybani:Mütevelliye
teslimi ile vakfın mülkiyetinden çıkmaktadır.
- İmam-ı Ebu
Yusuf:”Vakfettim” sözü ile vakfın mülkiyetinden çıkmaktadır.
Vakfın kurucusu yedimde kabz ve teslim ettiğim akarı
gerü banadır.Eskiden olduğu gibi mülki sarihim olan emaneti tevliyete bakaçak mütevelliye teslim ettim.
FEMEN BEDELLEHU
BADEMA SAMİAHU FEİNNEMA İSMİHU ALELLEZİNE YÜBEDDİLUNEHU İNNALLAHE SEMİUN
ALİM ECRÜ’L-VAKF EL-HAYYÜL KAYYUM EL
CEVAD EL KERİM[15]
27 Recep 1176 /1763
tarihinde yazıldı.
NAKİPZADE SEYYİD EL-HAC İBRAHİM EFENDİ’NİN 1763 TARİH
VAKFİYESİNDE UYGULANAN
METOTLAR
- Vakfiyenin bölümleri
1.1.Giriş,vakfın önemini belirten
ayet,hadis ve güzel sözler.
1.2.Vakfın akarları
1.3.Vakfın galesinin fazlasının
taksimi
1.4.Vakfın menzillerinden faydalanma şartları
1.5.Medrese müderrisliği,cami-i
şerifin imameti ve meşihat görevdir
1.6.Vakfın mütevellilinin tespit
ve düzenlenmesi
1.7.Mütevelli tayini
1.8.Vakfın hukuki durumuna esas
imaların görüşleri
1.9.Sonuç ve tarih
- Vakıfta uygulanan
teknikler:
2.1.Li zikeri
mislü hazzi’l-ünseyeyn:Bir
erkeğe iki kadın payı verilir.
2.2. Batnen ba‘de
batın: Soydan soya,nesilden nesile,kuşaktan kuşağa(Evvelki batından kimse varken
ikinci batından olan kimse istifade edemez.)Demektir.
2.3.Bûtulu hayat: Batn-ı evvelde olan yaşayan
nesiller,soylar
2.4.Matenasilu:Zincirleme gittikleri
kadar art arda gittikleri kadar.Bu kural esas alınarak vakfın kurucusu Seyit Hacı İbrahim Efendi’nin oğlu Seyit
Mehmet Emin Efendi birinci kuşaktan olup, soyundan gelenler bu şart
uygulanarak günümüze kadar mütevellilik
haklarını batn-ı evvel kaidesine göre kullanmışlardır.Vakfiyede ismi geçmeyen vakfın
kurucusu Seyit Hacı İbrahim’in diğer
çocuklarının soyundan gelenler mütevelli olabilmek için soylarını birinci
kuşaktan mütevelli Seyit Mehmet Emin
Efendiye dayandırmışlardır.
2.2.Vakıfta faydalanmada uygulanan sıra:
-batn-ı evvelde olan aslah evlad ve
aslah evlad-ı evlad-zükûru Batnen ba‘de batın meşrut ola
-Evlad-ı inasımın ve batn-ı evvelde
aslah olan zükûruna ve aslah evlad-ı evlad zükûruna Batnen ba‘de batın meşrut
ola
-Aslah evlad-ı inasımın matenasilu Batnen
ba‘de batın meşrut ola
-Ütekamın aslah evlaad-ı zükûruna ve aslah evlad-ı evladı zükûruna Batnen ba‘de
batın meşrut ola
- Üteka-i inasımın aslah evlaad-ı
zükûruna ve aslah evlad-ı evladı
zükûruna Batnen ba‘de batın meşrut ola
-aslan üteka-i inasıma ve aslah evlad-ı evlad üteka-i inasıma
matenasilu Batnen ba‘de batın meşrut ola
-Re’y-i hakim medrese-i mezkürede
müderris olanlar meşrut ola
- Vakfın Mütevellileri:
3.1.İlk mütevelli vakfın
kurucusu:Seyit Hacı İbrahim Efendidir.
3.2.Vakfiyede ismen belirtilen
Vakfın kurucusu birinci kuşaktan Seyit Mehmet Ekin Efendidir.
3.3.Seyit Mehmet Emin
Efendi’nin ölümü üzerine mütevellilik butûn-ı hayat ve matenasilu kaidesine
göre Mehmet Emin Efendi’nin soyundan gelen kişilere Batnen ba‘de batın kaidesine
göre verilmiştir.
3.4. Vakfiye ve vakfiye ile
ilgili fermanlar ve mahkeme kararları incelendiğinde batn-ı evvel kaidesine göre Seyit
Mehmet Emin Efendi’nin soyundan
gelenlerin mütevellilik yaptığı görülmektedir.Vakfın kurucusu Seyit Hacı
İbrahim Efendi’nin diğer çocuklarının soyundan gelenler,soy şecereleri Seyit
Mehmet Emin Efendi’ye dayandırarak mütevelli olmuşlardır.
TEVLİYAT KAYITLARI
Aded
Umumi
|
Nevi
Ciheti
|
Vezaif
|
Mutasarrıfı
|
Tevcih
Tarihi
|
Vakfın
ismi
|
Şartı
vakıf
|
898
|
İmam-Vaiz
|
Şuhur
400
|
|
27
Mayıs
1239
|
Muma
‘ileh
Seyyit
Hacı İbrahim
|
Cihet-i
İtası
Esas9/2
1993
|
Şart-ı
vakıf
|
Vukuat
|
Mülahazat
|
Cihet-i
İtası Esas:9/2
1993
Vakfiyesi
Esas.207
|
İmamet
tevcih edilmiştir.
No Tevcih Kararı
1074 77
|
Cami-i
şerifin 28 Mart 1333
Tarihinde
tevcihi yapılmıştır.
2858 119/459
|
Aded
Umumi
|
Nevi
Ciheti
|
Vezaif
|
Mutasarrıfı
|
Tevcih
Tarihi
|
Vakfın
ismi
|
1993
|
Tevliyat
|
|
Müceddeden
kaydıyla Hasan ve İbrahim hakkı Efendilere ber veche meşrut takrir
|
21.Mayıs
1323
|
Konya’da
vaki Nakipzade merhum Hacı İbrahim vakfı medresesi ile cami-i şerif
|
Şart-ı
vakıf
|
Vukuat
|
Mülahazat
|
Cihet-i
esası9/3 898
|
Muma‘ileyh
İbrahim Hakkı Efendinin vukua vefatıyla
muma ‘ileyh Hasan Efendiye tevcih olmuştur.05 Teşrin sani 1333 gün ve
3260 sayılı
|
Bu
vakfın üç mütevellisi kaydı
|
Aded
Umumi
|
Nevi
Ciheti
|
Vezaif
|
Mutasarrıfı
|
Tevcih
Tarihi
|
Vakfın
ismi
|
Atik
esas Defteri
|
2010
|
|
|
|
|
Konya’da
Nakipzade
İbrahim vakfı
|
1965
nolu defter 248 sayfa ikinci biir tebdile
kayıt tescil
952 24
|
Şart-ı
vakıf
|
Vukuat
|
Mülahazat
|
|
Tefail:1757
Sayfa.21
|
27.01.1940
tarih ve 148 kaydı
|
Aded
Umumi
|
Nevi
Ciheti
|
Vezaif
|
Mutasarrıfı
|
Tevcih
Tarihi
|
Vakfın
ismi
|
Atik
esas Defteri
|
2073
|
Tevliyat
|
|
Bu vakfın tevliyatının yarım hissesi Rızı’nın
vefatıyla hissesi,diğer yarım hissesi
Saide tevcih olundu.19.1.1943
|
11.Ocak
1943
|
Konya’da
Nakıpzade merhum Hacı İbrahim Efendi Medresesi ve cami-i şerif vakfı
|
|
Şart-ı
vakıf
|
Vukuat
|
Mülahazat
|
Bu
vakfın diğer kayıtları vukuat 1998 dedir,
|
Azil
kararı Danıştayın 5.dairesinin 07.3.1947 gün ve
48/397
ve 42/733 nolu karar ile iptal
edilmiştir.
|
Vakfın
mütevellisi Sait Tanırkan 21.02.1974 tarihinde ölmüştür.
Nakil:2077
|
VAKFIN
KURUCUSU SEYYİT HACI İBRAHİM EFENDİ’NİN
SOY SECERESİ
HÜSEYİN
AHMET
HACI İBRAHİM(Vakıf)( 27 Recep 1176
/1763)
1-AHMET MEHMET EMİN ALİ MUSTAFA ŞERİFE
2-SEYYİT
HASAN AHMET TAHİR MAHMUT
İSMAİL ÖMER İBRAHİM
3-
SADREDDİN
ö.1875
4-HASAN İBRAHİM RABİA
5-SAFFET RIZA
6-SAFFET
7-ALİ
BİLGİN
SADIK ABDÜLHALİM EBU BEKİR ABDÜLHAMİT
HÜSAMEDDİN EBU BEKİR HAYRULLAH
[2] kurun:Devirler,Yıllar,çağlar
[3] umumen batn-ı evvelde:Birinci
batında olduğu gibi
[4] li’z-zekeri misli
hazzi’l-üsneyn:Bir erkeğe,iki kadın payı verilir.(Sure-i Nisa ,ayet:11)
[5] Ba‘de’l-inkiraz:Neslimin
tükenmesi tek kişi kalmaması halinde
[6] Neuzibillahi taala min kahri’l-feyyaz:
Neslimin yok olmasından Allahü tealaya sığınırın
[7] Üteka:Azatlı köle
[8] Ale’t-tertibi’l-mezkur:
Önceden yaptığımız evlat sırası
[9] Sükna:İçinde ikamet edilen
yer
[10] Meşrut; Şart
[11] Nesiller,soylar
[12] Soydan soya,nesilden
nesile,kuşaktan kuşağa(Evvelki batından
kimse varken ikinci batından olan
kimse istifade edemez.Demektir.
[13]
KŞS:119/158-58(11226/1811)
[14]
KŞS:107/karar:398/a(1312/1894)
[15] Vasiyeti işittikden sonra değiştiren olursa,bunun
günahı değiştirenlerin üzerinedir.Allah şüphesiz işitir ve bilir.(Sure-i
Bakara:Ayet:181
[16] ( 27 Recep 1176
/1763)vakfiyede belirtilmiştir.
[17] 18 Şaban 1334/1918
tarihli ilam
[18] 18 Şaban 1334/1918
tarihli ilam ve 27 Muharrem 1336 tarihli berat-ı şerif
Yorumlar