KÜLTÜR SANAT VE MEDENİYETİMİZDE AHİLİK
Eser 25 ana başlıktan oluşmaktadır. İlk
bölümde; Ahi Evran’ın menkıbeleri, hayatı, kerametleri, şahsiyeti ve inancı
üzerinde durulur. Ahiliğin ahlak, edep, sanat, dürüstlük anlayışından, ince zevk ve
nüktelerinden çizgiler sunmaktadır.
İkinci
bölümde; Ahiliğin koruyucusu olarak nitelendirilen Osman Gazi’nin, Orhan Gaziye
vasiyeti, Ahilere rehber olan hadislerden bazıları, Ahiliğin prensipleri, Ahiliğe
engel olan haller, Ahiliğin kıyafetleri ve renkleri, ahiliğin menşei, Hılf’ul- Füdül ve Ahilikte orta sandığı gibi
konulara değinilir.
Üçüncü bölümde ise; Ahilerin kurdukları Cehiz,
Hitan ve Kül vakıflarından bahsedilir. Fatih Sultan Mehmed’in tıp ve temizlik
ile alakalı vasiyetnamesiyle birlikte ve Fidye-i Necat vakfı, Zücaciye vakfı, Guraba
Hastanesi ve Hamamları, imaretler, komik işler, Harik-Zadegân teşkilatı
konularıyla ilgili kısa kısa bilgiler verilir. Bacıyan-ı Rûm yolunda İsnanbul’daki
kadın su hayratı anlatıldıktan sonra Artukoğulları zamanında yapılan
robotlardan bahsedilir.
Ahiliğin hayata aksedişi üst başlığı altında;
Çorağ (çırak) olmak, terzilik, misafir, mühürcülük, Tuzcular esnafı, fırıncılar esnafı ve benzeri meslek gurupları
anlatılırken “pabucu dama atma” ve “iflas topunu atma” deyimleri hikâye edilir.
Ahiliği anlatan kitapların
tanıtıldığı bölümde, kitapların bulunduğu kütüphaneler ve kitapların
içeriklerinde de bahsedilmiş olup, bazı konularla ilgili alıntılar yapılarak,
konu başlıkları sayfa numaralarıyla birlikte verilir.
Bu çerçevede; Fütüvvet, Ahilik,
Ribat, Bahadırlık terimleri açıklanmış, akabinde;” Anadolu ve Rumeli’de fethedilen şehirlerde kurulan ahilik
teşkilatının esnafın birlik beraberlik ruhu içinde bu teşkilatla şehrin ekonomisine
hakim olduğu” tespitinde bulunulur.
Ahilikte
merasimlerin anlatıldığı bölümde, esnafların bu merasimlere nasıl destek verdikleri
anlatılır. Ahi teşkilatında iş ve ahlak disiplini örneklendirilerek ortaya
konulur.
Loncaların vazifelerinden de bahseden eser, esnafların birbirlerini
nasıl kontrol ettiklerini çarpıcı ifadelerle anlatmış ve bu bölümü “ Osmanlı
esnafı sadece kendi şahsi menfaatlerini için değil, lonca hasiyetinin korunması ve devlete karşı
verdikleri sözü tutabilmek iç titizlik göstermiştir. “ cümlesiyle
tamamlamıştır.
İbn-i Battua’nın korkusu ve duası, Esnaf ve sanatkârların
nüktelerle edebiyatımıza aksedişi, Ahiliğin çöküşü, Ahi Evran’ın kerametleri anlatılarak
eser sona erer.
Bu
eser Kültür
Bakanlığı tarafından açılan Ahilik kültürünü araştırma yarışması mansiyon ödülünü almıştır.
Bekir ŞAHİN
Yorumlar