KLASİK CİLDLERDE İMZALAR
.
Kültür ile sanatın
ince ve zevkli konularından birisi kitap sanatlarıdır. Cildin, kitap sanatları
arasında çok önemli bir yeri vardır.
Cilt; bir kitap veya
mecmuanın yapraklarını dağılmaktan korumak için yapılan koruyucu kapağın
adıdır.
Türk cilt sanatı,
Uygurlularla başlamıştır.
Cilt sanatı Türklerin
İslâmiyet’e girmesinden sonra büyük bir gelişme göstermiştir. Bu gelişmenin
sebeplerinden biri, yazı ve kitabın Müslüman Türklerce mukaddes sayılmasıydı.
Özellikle dinî kitaplar belden yukarı seviyedeki yerlerde korunmaktaydı. Yazı
ve kitaba gösterilen bu özel ilgi onun tezyinine ve ciltlenmesine de ayrı bir
önem verilmesini sağlamıştır.
Cilt ustaları
isimlerini ekseriyetle gizlemişler veya isimlerini pek yazma ihtiyacı
duymamışlardır. Ancak azda olsa Türkiye Selçuklu ve bu üslubu taşıyan ciltleri
yapan usta isimleri, ciltlerin köşebent içlerinde, şemse merkezinde, mikleb
şemsesinde, sertabda, köşebent önünde, zencirek kartuşunda ve kapak içlerinde
görülmektedir.
XV. yüzyılda
sağlanan kuvvetli siyasi istikrar, memleketin iktisadi hayatında, dolayısıyla
kültür ve sanat faaliyetlerinde de canlılık yaratmış, bunun sonucu olarak
birçok sanat dalında olduğu gibi, Türk ciltçiliğinde de en güzel eserler
meydana getirilmiştir. İşte bu dönemde yapılan,
Osmanlı üslubu taşıyan ciltleri yapan usta isimlerine de azda olsa
rastlamak mümkündür.
Ayrıca tarihe
tanıklık eden, yorulmuş, tamirine ihtiyaç duyulmuş ciltlerde de tamir
kitabelerin rastlanmaktadır.
Biz bu bildirimizde
ülkemizde ve yurt dışında bulunan Yazma Eser Kütüphanelerindeki yazma eser
ciltlerinde rastladığımız cilt uslarının isimleri bulunan ciltleri ve tamir
kitabeleri bulunan eserlerdeki tamir kitabelerini tanıtmaya çalışacağız.
Selçuklu Cildi, Türk-İslam Cild
San’atı içerisinde önemli bir yere sahiptir. “Türkler, cild yapmayı çililer’den
önce öğrenmişlerdir”
gerçeğiyle hareket edersek ve onların, kâğıdın sırrını Çinliler’den
öğrendiklerini de göz önüne alırsak, Türklerin cild san’ atındaki önemi hemen
ortaya çıkar.
Türk Cild San’atı Uygurlular’la
başlamıştır. Türk cildine ait en eski örnek VIII. yy’a tarihlenebilen ve
Karahoça’da ortaya çıkarılan 2 yazma (resim: 1-2 ) dır. Gene Uygurlular’a ait
üçüncü bir örnek ise XIII. yy. ’a aittir
(resim: 3).
İslam San’atlarının birçoğunun
menşeini Hıristiyan veya diğer dinler san’atlarına dayandırmak isteyen kimi
araştırmacılar, Türk Cild San’atı konusunda da aynı düşüncede olduklarından,
İslam cildinin en büyük temsilcisi olan Türk Cildi için: “XV. yy. ortalarına
kadar Türk cildi görülmez.” Kanaatini taşımaktalar, bunun sonucunda da,
Gazneli, B.Selçuklu ve Timurlu Türk Cildleri’ne İran; Anadolu Selçuklu, Suriye,
Irak ve Mısır Türk Cildleri’ne “Arap veya Memluk Cildi” demektedirlerBu
görüşe, Türk araştırmacıların bazıları da katılmaktadır.3] Ancak
önceki araştırmalarımız sonucunda, bu görüşlerin tutarlı olmadığı ortaya
çıkmaktadır. Çünkü bu araştırmalarda 1166, 1182, 1196, 1203’lü yıllara ait Türk
(Selçuklu) cildleri tesbit edilmiştir. Selçuklu ve Anadolu Selçukluları’na ait
cildler bir üslup oluşturmuş ve bu üslup, XIII. yy. ‘ın III. Çeyreğinden
itibaren Memluk Cildi’ne tesir etmiş, bu tesir XIV. yy. ‘da Anadolu
Beylikleri döneminde
de devam etmiş, hatta fatih dönemi (XV. yy. sonları) ne kadar uzanmıştır.
Biz bu
takdimimizle, bu ciltler üzerinde bulunan imzalar hakkında örnekler vereceğiz.
Selçuklu ve devamı ciltlerinde imzalar çok az sayıdadır. 1986 yılından beri
yaptığım araştırmalarda tespit edebildiğim imzalı cilt sayısı 13 kadardır.
Merhum Ord. Prof. Dr. A. Süheyl Ünver’in tespit edebildiği de bazıları benim
tespitlerimle aynı olmak üzere, o civardadır.<!--[if !supportFootnotes]-->[5]
Konuyu 3 başlık
halinde incelemek uygun olacaktır.
Usta isimleri
İmzaların bulunduğu yerler
İmza’nın uygulanış şekli.
USTA İSİMLERİ
a)İbrahim (Süleymaniye, Laleli:411) 815/1412 (Resim:4).
(T.S.M.K. , III. Ahmed:28/2) XIII. Yy. I. Y. (Resim:5).
b) Yusuf el-Konevi (Süleymaniye,
Fatih:228) 737/1337 (Resim:6).
c) Muhammed er-Reşit
(Süleymaniye, Turhan Valide:253)- (Resim:7).
d) Sermedi (Süleymaniye,
Ayasofya:1369)- (Resim:8).
e) Esed (Süleymaniye,
Ayasofya:3248) 732/1332 (Resim:9).
f) Hasan (Süleymaniye,
Ayasofya:1066) 743/1343 (Resim:10).
(T.S.M.K. , A.286) 1385 (Resim:11).
g) Mücellid (Bursa, YEBEK,
Genel:931) XV. yy. başları (Resim:12).
h) El-Mağribi (Süleymaniye,
Ayasofya:58) XIV. yy. (Resim:13).
I) Muhammed es-Seyyid(Süleymaniye,
Şehit Ali Paşa:371) XIII. yy. sonu(Resim:14).
j) Mahmut (Vak. Gnl. Md. Arşivi
No:51)<!--[if !supportFootnotes]-->[6]<!--[endif]-->
XIV. yy. sonları (Resim:15).
k) emin (Süleymaniye,
Ayasofya:3437) XIV. yy. (Resim:16).
(Bursa,
YEBEK, Hüseyin Çelebi:795)1420
(Bursa, YEBEK, Ulu Cami:435)1434
(İznik)
(Süleymaniye, Ayasofya:1065)
XIII. yy. II. yarısı (Resim:17).
(T.S.M.K. , III. Ahmed:543) XV.
yy. başları (Resim:18).
l)Muhammed eş-Şehid (Süleymaniye,
Ayasofya:1065)XIII. yy. II. y. (Resim:19).
m) Abdurrahman (T.S.M.K. , E.H. :
247)
XIV. yy. başı (Resim:20)
N)Mecdüddin ”(t. s. m. k. a. 2334)654/1256(resim:21)
O)Ahmet (Hamdi) (Bursa, Yebek, Hüseyin Çelebi:481)XIV. yy.
sonu-XV. yy. başları(resim:22)
P)Eyyüb (Bursa, Yebek, GENEL:931)XIV. YY.SONU-XV. yy. başları(resim:23)
R)Hasbi yallah (Süleymaniye, Turhan valide:228)XIII. yy.
sonu(resim:24).(Süleymaniye, reisü’l-küttab:13) XIII. yy. II. yarısı(resim:25)
(Amasya il halk küt. Yaz:1477) XIII. yy.I yarısı(resim:26)
(T.S.M.K. A.347/3)XIII. yy. sonu-XIV. yy. başı(resim:27).
Birde temellük kitabesi olanlar vardır:
A)Sahibuhu hasan (Süleymaniye,
Ayasofya:1018)777/1375(resim:28).
B)Sahibuhu hasan (Bursa. Yebek, genel,931)XV. yy.
başı(resim:29)
İMZALARIN BULUNDUĞU YERLER:
A)Köşebent içlerinde
(İbrahim)Süleymaniye,
laleli:411(resim:4)
(Muhammed er-Reşit)Süleymaniye, Turhan valide:253(resim:7)
(Sermedi)Süleymaniye, Ayasofya:1369(resim8)
(Hasan) Süleymaniye, Ayasofya:1066(resim:10)
(Mağribi)Süleymaniye, Ayasofya:58(resim:13)
(Muhammed es-Seyyid)Süleymaniye, Şehid âli paşa:371(resim:14)
(Emin)Süleymaniye, Ayasofya:3437)(resim:16)
(Emin)bursa, Yebek, Hüseyin çelebi:795.
(Emin)bursa Yebek, ulu cami:435.
(Emin)Süleymaniye, Ayasofya:543(resim:17)
(Emin) T.S.M.K. A.2334(RESİM:18)
(Mecdüddin)T.S.M.K. A.2334(resim:21)
B)şemse merkezinde:
(İbrahim) T.S.M.K. III. Ahmet:28/2 (resim:5).
(Yusuf el-kon evi)Süleymaniye, Fatih:228(resim:6).
(Esed)Süleymaniye, Ayasofya:3248(resim:9).
(Hasbiyallah)Süleymaniye, Turhan valide:228,(resim:24).
(Muhammed eş-Şehid)Süleymaniye, Ayasofya:1065(resim:19)
C)Miklep şemsesinde:
<!--[if !supportFootnotes]-->[1]<!--[endif]-->
Merhum a.Süheyla Ünver(a.g.e. s.79)imzayı böyle okumuştur. Ancak ”Muhammed
eş-şerif”,gibi de görülmektedir.
( Hasbiyallah ) Süleymaniye,
Turhan Valide: 228 (resim: 24).
d ) Sertabta:
( hasbiyallah ) Süleymaniye,
Turhan Valide: 228 (resim: 24).
e ) Köşebent önünde:
( hasbiyallah ) T.S.M.K.
,A. 347/3 (RESİM: 27)
f ) Zencirek Kartuşunda:
( abdurrahman ) T.S.K.M. ,E.H.:
247 (resim: 20).
g ) Kapak İçlerinde:
(Amel-i Mücellid Sahibuhu Hasan)
Süleymaniye, Ayasofya: 1018 (resim: 22).
(Mücellid Hasan) TSMK. A. 286
(resim: 11).
(Mücellid Hasan (Hamdi) Bursa,
YEBEK, Hüseyin Çelebi: 481(resim:22))
(Mücellid Eyyüb sahibuhu Hasan )
Bursa, YEBEK, genel: 931(resim: 23)
(Mahmüd) Vakıflar Genel Md.
Arşivi no:51 (resim: 15).
3-İMZALARIN UYGULANIŞ ŞEKLİ:
Bu imzalar, çoğunlukla 4-6-11 mm . çapında yuvarlak
mühürler şeklinde uygulanmıştır.
Bunun dışında:
Zencirek kartuşunda baklava
dilimi içinde
Kapak içlerinde, tezyinat arasına
ustaca yerleştirilmiş, yuvarlak veya basık altıgen şekiller içlerinde de
uygulanmıştır.
Sonuç olarak:
Bazı san’at dallarında da olduğu
gibi, san’atkarın tevazuundan –olsa gerek, şimdiye kadar ancak 22 adet imzalı
cilde rastlanmıştır.
Bu cildler 1256-1434 periyodunda
yapılmışlardır. Bu, bize Selçuklu, Beylikler(Memluk), Osmanlı zincirini de
göstermektedir.
Bu imzalar; şemse, köşebent,
zencirek, Sertab, mıklep ve kapak içlerinde olmak üzere cildi bütün
bölümlerinde kullanılmıştır.
Aynı imzalar (mühürler) geniş bir
periyoda kullanılmıştır.
SELÇUKLU CİLTLERİNDE İMZALAR
Resim-1,2:Karahoço’da bulunan ilk Türk cilt(Uygur)örnekleri.
Resim-3:Karahoço’da daha sonra bulunan üçüncü cilt örneği.
Resim-4:Amel-i İbrahim (Süleymaniye küt. Laleli:411) Şemse
merkezi’nde.
Sf. no:511
AHMET SAİM ARITAN
Resim-5:Amel-i İbrahim(T.S.M.K. III. Ahmet:28/2)Şemse
merkezi’nde.
Resim-6:Amel-i Yusuf el-konevi(Süleymaniye küt.
Fatih:228)Şemse merkezi’nde.
Resim-7:Muhammed er-Reşit (Süleymaniye küt. Turhan
Valide:253)Köşebent’te.
Resim-8:Amel-i sermedi(Süleymaniye küt.
Ayasofya:1369)Köşebent’te.
Resim-9:Amel-i Esed (Süleymaniye küt.,Ayasofya:3488)Şemse
merkezi’nde.
Resim-10:Amel-i Hasan (Süleymaniye küt.
Ayasofya:1066)köşebent’te.
Sf. no:512
SELÇUKLU CİLTLERİNDE İMZALAR
Resim-11:Amel-i Mücellit Hasan(T.S.M.K. III. Ahmet:286)Kapak
İçi’nde.
Resim-12: Amel-i Mücellit(Bursa YEBEK, genel:931)Kapak
İçi’nde.
Resim-13:Mağribi(Süleymaniye küt. Ayasofya:58)Köşebent’te.
Resim-14:Muhammed es-Seyyid(Süleymaniye küt.Şehit Ali
Paşa:371)Köşebent’te.
Sf. no:513
Resim-15:Mahmud(Vakıflar genel müd. Arşivi no:51)kapak
İçi’nde.
Resim-16:Amel-i Emin(Süleymaniye küt.
Ayasofya:3437)köşebent’te.
Resim-17: Amel-i Emin(Süleymaniye küt.
Ayasofya:1065)köşebent’te.
Sf. no:514
Resim-18:Amel-i Emin (T.S.M.K. III. Ahmet:543)Köşebent’te.
Resim-19:Muhammed eş-Şehid(Süleymaniye küt.
Ayasofya:1065)Şemse merkezi’de.
Resim-20:Abdurrahman(T.S.M.K. E.H:247)Zencirek ortası’da.
Sf. no:515
Resim-21:mecdüddin(T.S.K.III. Ahmet:2334)Köşebent’te.
Resim-22:Amel-i Mücellit Ahmet…(Bursa YEBEK, Hüseyin
Çelebi:481)Kapak İçi’nde.
Resim-23:Mücellit eyyüb (bursa YEBEK, genel:931)Kapak
İçi’nde.
Sf. no:516
Resim-24:Hasbi yallah(Süleymaniye küt. Turhan Valide:228)Mikleb
Şemsesi’nde.
Resim-25: Hasbi yallah(Süleymaniye küt.
reisü’l-küttab:13)Köşebent Önü’nde.
Resim-26: Hasbi yallah(Amasya il halk küt.
Yazmalar:1477)Şemse Dilimleri’nde.
Sf. no:517
Resim-27:Hasbi yallah(T.S.M.K. III. Ahmet:347/3)Köşebent
Önü’nde.
Resim-28:Amel-i Mücellit Sahibuhü Hasan (Süleymaniye küt.
Ayasofya:1018)Kapak İçi’nde.
Resim-29:Sahibuhü hasan(Bursa, YEBEK, genel:931)Kapak
İçi’nde.
Sf. no:518
Wolfram Eberhard, Çin Tarihi, Ankara 1947, s.221.
Bu fikrin temsilcileri olarak F.Sarre, M. Ağaoğlu, A.Grohman, E. Gratzi,
M.S. Diamand. A.U.Pope ve A. Sakisian’ı sayabiliriz. Bu konuda daha geniş bilgi
için bkz.; Ahmet Saim ARITAN, Konya Müzelerinde Bulunan Selçuklu cildlerinin Özellikleri,
Konya 1987, Basılmamış yüksek Lisans Tezi.
N.Rüştü BÜNGÖL, Eski Eserler Ansiklopedisi, C.I, İstanbul… ,S.73
1 Bu konu için bkz; Ahmet Saim ARITAN, Konya
Dışındaki Müze ve Kütüphanelerde Bulunan Selçuklu ve Selçuklu Üslubunu
Taşıyan Cilt Kapakları, Konya 1992, Basılmamış Doktora Tezi.
2 A.
Süheyl Ünver , “ Anadolu Selçukluları Kitap Süsleri ve Resimleri “ , Atatürk
Konferansları V, 1971-72’den ayrı basım, Ankara 1975, s.79.
Sadi bayram, “XIV. Asırda Tezhiblenmiş,
Beylik Dönemine Ait Üç Kur’an Cüzü “ , Vakıflar Dergisi,
S. XVI. , Ankara 1982, s. 147(Kanaatimizce, cilt
kapağı ile kapak içleri orijinal değildir. Kapak içi, tamir esnasında sonradan
konulmuştur.)
Zeren Tanındı “ Topkapı Sarayı Müzesi
Kütüphanesi’nde Ortaçağ İslam Ciltleri ”, Topkapı Sarayı Müzesi Yıllık:4,
İstanbul 1990, s.115.
OSMANLI CİLTLERİNDE BULUNAN İMZALARA ÖRNEK:
ÖRNEK NO : 17
RESİM NO :
ESERİN ADI :
en-Nihaye fi
Garibi’l-Hadis
DİL \ KONU :
ENVANTER NO
: 4038
ÖLÇÜLER :
Cild ve Kâğıt: 210x315 mm.
Yazı: 120x220 mm.
VARAK
(YAPRAK) SAYFA :353
KETEBESİ
(TARİH) : 1131/1718-1719( Envanter Kaydı)
MÜELLİFİ : İbn Esir
el-Cezeri Mecdedir el-Mübarek b.Muhammed
HATTÂTI : -----
MÜZEHHİBİ : -----
MALZEME VE
RENGİ :Kızılkahverengi, Sahtiyan
İNCELEME
TARİHİ :
Yorumlar