KONYA'NIN ESKİMEZ GÖZDESİ SİLLE
KONYA'NIN ESKİMEZ GÖZDESİ SİLLE
Türkler
Selçuklulardan itibaren Anadolu da diğer din mensuplarına karşı son derece müsamahakâr davranmışlar, onlardan
kalan dini eserlerle şehirlerin tarihi dokusunun yok olmasını engellemek için
gerekli tedbirleri almışlardır.
Selçuklulardan sonra Osmanlı
devleti bu hoşgörü ortamını devam ettirmiş çağdaşları olan diğer devletlerden
farklı olarak başka dinlere ve kültüre mensup insanlara müsamahalı davranmış
idaresi altındaki gayri Müslimlerin haklarını korumada titizlikle hareket
etmiştir.
Sille Konya'da geçmişi eski çağlara
kadar uzanan en eski yerleşim yerlerinden biridir. Osmanlı döneminde hızlı bir
şekilde gelişme göstermiş Nahiye Merkezi olmuştur. Su dirhem nahiyesi olarak da
kayıtlara giren Sille nahiyesine Osmanlı döneminde 19, Yüzyıl sonlarında kadar
20-30 köy bağlı olmuştur.
Sille Selçuklu ve Osmanlı döneminde
önemli askeri ve siyasi olaylara sahne olmuştur Çünkü Sille'de Konya'nın kilidi
sayılan Gevele kalesi bulunmaktaydı. Gevele kalesi Dışında Osmanlı
döneminin taşra askeri teşkilatının temeli olan tımar teşkilatının da
Sille nahiyesinin köylerinde uygulandığı görülmektedir. 19 yüzyılda redif taburları
kurulunca Sille'de bir redif taburu kurulmuştur. Genelde redif taburları Kaza
merkezlerinde kurulmuştur. Ancak Sille
kaza olmamasına rağmen redif taburu bulunan Ender yerlerdendir. Bu durum
Sille’nin önemini göstermesi bakımından kayda değer bir özelliktir.
Sille redif taburu sadece Sille değil
aynı zamanda gönderildiği başta Balkanlar olmak üzere vatan savunmasında
üzerine düşeni en iyi şekilde yerine getirmiştir.
Sille Selçuklular döneminde Konya'da
yaşayan gayrimüslimlerin İskân edilmesiyle birlikte Hızlı bir gelişme
göstermiştir Sille'de yaşayan gayrimüslimlerin köken itibariyle Helen olmayıp
Osmanlı döneminde kendilerine Karamanlı adı verilen Ortodoks Türklerdir.
Silleye daha sonraki dönemlerde
Yunanistan ve çevresinden bir göç söz konusu değildir. Genelde silleyi gelen
gayrimüslimler Karaman eyaleti sınırları içindeki şehir ve kasabalarda gelmişlerdir.
Sille'de Osmanlı döneminde 19 yüzyılda
kadar gayrimüslim nüfusu fazla iken Özellikle 19. yüzyılda çevre köylerden
büyük bir Müslüman göç yaşanmıştır.
Bugöçün temel nedeni 18. yüzyılda tımar teşkilatının bozulmasıdır. Tımar sisteminin bozulması sonucu
çevre köylerde yaşayanlar köylere göre daha güvenli ve büyük bir ekonomik
potansiyele sahip olan Sille ye Akın etmeye başlamıştır. Bu durum Sille'de
Müslüman nüfusun artmasını sağlamıştır.
Ancak çevreden Müslüman göçü yaşanırken 19.
yüzyılda silleli gayri Müslimler İstanbul Bursa ve İzmir Hatta mısır gibi
ticari potansiyeli daha büyük şehirlere göç etmeye başlamışlardır. Gayrimüslim göçü
Sille'de sermayenin azalmasına büyük bir etki yapmıştır. aynı zamanda her gün
Sille'de bir dükkânın kapanması Taşçı Kalaycı Bakırcı gibi ustaların gitmesi
ise Sille'de küçük sanayinin tamamen Yok olmasına neden olmuştur Bu durum Sille
ekonomik hayatına büyük bir darbe vurmuştur
Sille Osmanlı döneminde farklı ekonomik
yapısı ile Konya çevresindeki ilginç yerleşim yerlerinden biridir. Sille'de
tarım ve hayvancılık yanında özellikle Testicilik taşçılık Halıcılık gibi küçük
sanayi kolları olarak gelişmiştir. Silleyi Osmanlı Dönemi'nde ekonomik yapıda
ön plana çıkaran özelliğe sahip olduğu ticari potansiyelidir.
Sille'de Osmanlı döneminde çok canlı bir
ticari hayat vardı. Sille'de bulunan birçok dükkân sillenin ekonomik seviyesini
göstermesi bakımından önemlidir. Sille Nahiye Merkezi olduğu için Çevre
köylerden insanların da resmi işler için değil aynı zamanda alışveriş için de
gelmişlerdir. Bunun için Sille'de hemen hemen devrin bütün ihtiyaçlarını bulmak
mümkündür. Burada Osmanlı döneminde kuyumcuların bulunması aynı zamanda
sermayenin de sille de bulunduğu göstergesidir. Yukarıda bahsedilen 19. yüzyılda
yaşanan gayrimüslim göçüyle Cumhuriyetin ilk yıllarında yaşanan mübadele
sillenin ekonomik hayatında büyük bir gerileme yaşamasına neden olmuştur.
Silleli gayrimüslim ve Müslüman
tüccarlar sadece sille ekonomisi değil aynı zamanda Konya ekonomisinde önemli
bir yere sahiptir. Silleli tüccarlar Beyşehir Seydişehir Bozkır gibi
kazalarda Ticari faaliyette bulunmuşlardır.
Silleli
tüccarlar İstanbul Bursa ve İzmir gibi önemli Osmanlı döneminin büyük
şehirlerinin ekonomik ve ticari hayatında da önemli bir yere sahip olmuşlardır.
İzmir ve Bursa gibi şehirlerde faaliyette bulunmakla İpekyolu ticaretinde
kendilerini gösteren silleli tüccarlar Mısır'da Ticari faaliyette bulunmak
suretiyle baharat yolundan da faaliyette bulunmuşlardır.
Genelde Osmanlı döneminde sermayenin
kıyılardaki Liman şehirdeki ile büyükşehirlerde toplandığı yönünde yaygın bir
görüş vardır. Sille Anadolu'nun orta yerinde büyük bir sermaye birikimi ve
ticari hayatın Merkezi konumunda olmuştur. Sille Örneğin aynı zamanda
sermaye İpek Yolu üzerinde bulunan Konya yolu ile başta İstanbul İzmir ve Bursa
gibi ticari merkezlerle bağlantısından dolayı İpek Yolu ticareti de ayrı bir
öneme sahip olmuştur.
Sille sadece ekonomik yapısı ile değil
aynı zamanda kültürel özellikleri ile de ön plana çıkmıştır Sultan Alâeddin
Vakfı'nın Vakıf köyüdür Sille'de yaşayan gayrimüslimlerden alınan cizye ve
diğer vergiler ve Müslümanlardan alınan vergilerin tamamı Vakıflara aittir.
Bunun yanında Sultan Alâeddin Vakfı'nın
sillede büyük bir emlâğının olduğu belgelerden anlaşılmaktadır. Sadece Sultan Alâeddin
Vakfı değil Konya'nın birçok Vakfı'nın Sille ve dahi ye ye bağlı diğer
köylerde vergi geliri olduğu gibi tarla ve bağ gibi Emlak'ta da bulunmaktaydı. Sille'de Osmanlı döneminde birçok mektep son
yüzyılda medrese bulunması eğitim seviyesini göstermesi bakımından önemlidir.
Sille'de Osmanlı döneminde çok sayıda müderris Hattat ve Şair yetişmiştir.
Sille'de Osmanlı döneminde kilise ve cami yan yana bulunmaktaydı.
Bu
durum Osmanlı hoşgörüsünün Anadolu'daki önemli bir yansımasıdır. Sille'de
gayrimüslime Müslümanların barış içinde yaşaması Türkiye'de farklı kültürlerin
bir arada yaşayabileceklerini de göstermesi bakımından önemli bir özelliktir.
Sille'de Camii Kebir in var olması ve bu camiyi Sultan Alâeddin Keykubat’ın
yaptırması Sille'de Selçuklulardan itibaren Müslüman yerleşiminin olduğunuzda
göstergesidir.
Sille Konya ve çevresinin kültürel hayatında
derin izler bırakmıştır
Sillede kültürel ve sosyal ve dini
yapılar dikkat çekmektedir
1890 yılında 6 cami 1 mescit bulunurken 1900 de
cami sayısı 30 u bulmuştur yine 1900 yılında 11 tekke 7 zaviye vardır.
Yine aynı yıllarda çok sayıda ve değişik statü mektep ve bu
mekteplerde ciddi sayıda öğrenci mevcuttur. Burada kız öğrencilerin çok sayıda
olması dikkat çekmektedir
1905 yılında sille ve çevresinde faal halde 4 medrese bulunurken
bu medreselerde sanat erbabı hattat hocaların da bulunduğunu görmekteyiz.
Hacı hafız medresesi kütüphanesi ve hacı mustafa bey kütüphanesi de
buranın ilmi seviyesini göstermesi bakımından önemlidir.
Yine gayri Müslümlere ail okul ve ibadet haneler de burada yer
almaktadır. 1883 yılında 15 kilise mevcuttu. Bu sayının içinde kaya kiliselerin
dahil olduğunu düşünüyoruz.
Sille tarihi dokunun yanı sıra engin bir kültür hazinesine
sahiptir. Tarihi kültürel değerleri bağ ve bahçeleri yemekleriyle köklü bir
kültür yaşanmaktadır. İki farklı inancı ve kültürün hoşgörü için kaynaşarak bir
arada yaşadığı nadir yerlerdendir. Sille saygı sevgi ve musanmaha kültürüne dayalı
özgün bir yaşam kültür geliştirmiştir.
Bir zamanlar yaşayan göçler sillenin ekonomik ve sosyal yapısını büyük bir darbe
vurmuştur. Sillenin geçmişteki canlılığı
ortadan kalkarken Günümüze ulaşan kilisenin ve camilerin restore edilmesi eski
evlerin hayata kazandırılması vb çalışmalarla Sille’nin Anadolu’nun önemli
turizm merkezlerinden biri olacağını inancımız tamdır.
KAYNAK:
Sille
KAYNAK:
Sille
Bin Yıllık Birliktelik
Daha önce yayınlanan bazı araştırmalarda Sille bir Rum köyü olarak tarif edilmiştir.
Gerçekten Sille bir Rum köyü müdür? Sillede yaşayan gayrimüslimler etnik olarak Helen ırkından mıdır? Karamanlı Ortodoks Türkler içinde Sileli gayrimüslimlerin yeri nedir? Türkler, Sille'ye ne zaman gelmişlerdir? Sille'de Türklerle gayrimüslimler arasındaki ilişkiler nasıldı? Selçuklulardan Osmanlı ve Cumhuriyet'e gelen süreçte Sille'nin demografik, kültürel, sosyal ve ekonomik yapısında ne gibi değişimler yaşanmıştır? Sille'nin başta Konya ve ilçelerinde olmak üzere Osmanlı dönemi ticari, ekonomik ve kültürel hayatındaki yeri nedir? Gibi sorular bu araştırmanın önemli bir noktalarını oluşturmaktadır.
Gerçekten Sille bir Rum köyü müdür? Sillede yaşayan gayrimüslimler etnik olarak Helen ırkından mıdır? Karamanlı Ortodoks Türkler içinde Sileli gayrimüslimlerin yeri nedir? Türkler, Sille'ye ne zaman gelmişlerdir? Sille'de Türklerle gayrimüslimler arasındaki ilişkiler nasıldı? Selçuklulardan Osmanlı ve Cumhuriyet'e gelen süreçte Sille'nin demografik, kültürel, sosyal ve ekonomik yapısında ne gibi değişimler yaşanmıştır? Sille'nin başta Konya ve ilçelerinde olmak üzere Osmanlı dönemi ticari, ekonomik ve kültürel hayatındaki yeri nedir? Gibi sorular bu araştırmanın önemli bir noktalarını oluşturmaktadır.
Yorumlar