Yazma Eserlerde Yazılı Cilt Kapakları

Bekir ŞAHİN[1]

ÖZET
Kültür ile sanatın ince ve zevkli konularından birisi kitap sanatlarıdır. Cildin, kitap sanatları arasında çok önemli bir yeri vardır.
Cilt; bir kitap veya mecmuanın yapraklarını dağılmaktan korumak için yapılan koruyucu kapağın adıdır.

Cilt sanatı Türklerin İslâmiyet’e girmesinden sonra büyük bir gelişme göstermiştir. Bu gelişmenin sebeplerinden biri, yazı ve kitabın Müslüman Türklerce mukaddes sayılmasıydı. Özellikle dinî kitaplar belden yukarı seviyedeki yerlerde korunmaktaydı. Yazı ve kitaba gösterilen bu özel ilgi onun tezyinine ve ciltlenmesine de ayrı bir önem verilmesini sağlamıştır.
XV. yüzyılda sağlanan kuvvetli siyasi istikrar, memleketin iktisadi hayatında, dolayısıyla kültür ve sanat faaliyetlerinde de canlılık yaratmış, bunun sonucu olarak birçok sanat dalında olduğu gibi, Türk ciltçiliğinde de en güzel eserler meydana getirilmiştir. İşte bu dönemde yapılan, Osmanlı üslubu cilt
kapaklarında yazılar bulunmaktadır.  Bu yazılarda cildi yapan mücellitlerin isimlerine de azda olsa rastlamak mümkündür.
Biz bu bildirimizde ülkemizde bulunan Yazma Eser Kütüphanelerinde ve müzelerde bulunan yazma eser ciltlerinde rastladığımız yazılı cilt kapaklarını tanıtmaya çalışacağız.



SUMMARY
WRITTEN BOOK BINDING COVERS AT MANUSCRIPTS…..
One of the fine and delightful subjects of culture and art is book arts. Book binding has a very important place among the book arts.
Book binding; is the name of the protective cover made to protect the leaves of a book from scattering.
The art of the book binding has shown a great improvement since the acceptance of Islam by Turks. One of the reason for this development was that the manuscripts and the books were regarded as sacred by the Muslim Turks. Especially religious books were kept in high places to show the respect payed to them. This special interest shown towards manuscripts and the books has also brought a special diligence to its ornamentation and binding.
XV. The strong political stability achieved in the 20th century brought dynamism to the economic life of the country and therefore to the cultural and artistic activities. As a result, many good works have been made in in book binding and in many other art areas. Ottoman style book binding covers are have beed made in this period. Rarely it is possible to come across on covers of manuscripts, to the names of bookbinders who made them.
In this article, we will attempt to identify the covers of manuscripts kept in manuscript libraries or museums located in our country.


 
Yazma Eserlerde Yazılı Cilt Kapakları
Kültür ile sanatın ince ve zevkli konularından birisi kitap sanatlarıdır. Cildin, kitap sanatları arasında çok önemli bir vardır. Cilt kelimesi, dilimize Arapçadan geçmiş olup, bir kitap veya bir mecmuanın yapraklarını dağılmaktan korumak için yapılan koruyucu kabın adıdır. Bu işle uğraşan kişilere; Mücellid,müseffir (seffâr), sahhâf denilmiştir. (Gacek, 2017)
Eski devirlerde yazıya ve kâğıda ehemmiyet verildiği gibi o kadar emekle yazılan kıymetli kitapların sağlam ve zarif ciltlerle ciltlenmesine de çok dikkat ediliyordu. Fihrist-i İbnü'n-Nedim de Harun ve el- Memun devirlerindeki meşhur müzehhipler ve mücellitler hakkında izahat olduğu gibi,  Menakıb-ı Hünerveran müellifi müverrih Ali de " Zümre-i Hünerverandan Mücellidan Fırkası" hakkında kitabın sonunda malumat veriyor:
" Türk mücellitlerinin cedvel ve zencirekte, cildin zarafet ve nezaketine müteallik güzelliklerdeki muvaffakiyetleri onların fevkinde imiş." Osmanlı Coğrafyasında Ermenilerden pek zarif ciltler yapan ustalar olduğu gibi son asırda İstanbul'da da Türklerden çok maharetli sanatkârlar yetişmiştir. (Balcıoğlu, 2018)
Osmanlı ciltlerinin kendine özgü özellikteki ilk örnekleri, XV. yüzyılın ortalarına rastlar.
Özgün nitelikteki ilk örneklerin bu döneme rastlamasında sanat koruyucusu Sultan II. Murad’ın önemli rolü bulunmaktadır. Erken Osmanlı ciltlerinin sanat değeri taşıyan ilk örneği de Sultan II. Murad için 838/1434-35 yılında musiki nazariyatıyla ilgili olarak hazırlanan eserin kabıdır (Tanındı, 1993, s. 422)
Tarihçesi VII. yüzyıla kadar dayanmakta olan, özellikle Mısır ve Orta Asya’da başlayan ve Osmanlılarda zirveye ulaşan cilt sanatının en güzel örnekleri 15. yüzyıl, Osmanlıların en değerli cilt örneklerini vermeye başladıkları dönemdir. Bu klasik uygulamalar işin ehli ustalar tarafından bugüne değin sürdürülmeye çalışılmıştır.
Fatih Sultan Mehmed yazdırdığı kitaplar için özel bir kütüphane, süslemeleri için de Saray’da bir nakkaşhane kurdurmuştu. İlk ciltçilik teşkilatı ise II. Bayezid zamanında (1481-1512) kurulmuştur.
Yüzyıllar süren İslâm-Türk medeniyet ve sanatının önemli bir bölümünü teşkil eden nefis ciltler yapılmış ve ciltlerde Yazma eserlerde ve levhalarda en güzel örneklerini veren hat sanatı, kitabın cildine de uygulanmıştır. Yazılı Ciltler; daha çok deri ve lake malzemeleri ile oluşturulan ciltlerdir. Yazma eserlerde ve levhalarda en güzel örneklerini veren hat sanatı, kitabın cildine de uygulanmıştır. Ciltte yazının en fazla yer aldığı süsleme bölümü sertâbıdır. Bu bölümde, ciltteki süslemelerin yapıldığı teknikle, bazen ayet, bazen eserin ve yazarın adı, bazen de beyitler yazılmıştır. Kur’an ciltlerindeki kitabelerde genellikle ayet-i kelimeler yazılmaktadır. (Gürcan Yardımcı, 2017)
Özellikle XVI. yüzyılda bazı Kur'an ciltlerinin kesme su (bordur) kitabelerinde kabartma yazılar, süsleme motiflerinin yerini almıştır. Bu tür kitabe yazıları deri ciltler yanı sıra lake (Edirnekârî) ciltlerde de görülmektedir.
Ciltler üzerindeki en yaygın ibareler Kur’an nüshalarının kapaklarında bulunmaktadır. Bunların en erken örnekleri şunlardır: Mâşâllah ve bismillah, Allah hasbî, lâ yemessuhû ille’l-muhahherûn, tenzil min rabbi’l-âlemîn (56/78-80).  “innehû le-Kur’ân  Kerîm fi kitâb meknûn lâ yemessuhû ille’l-mutahherûn, Allah lâ ilâhe illâ hüve’l-hayyu’l-kayyûm  Üç kelimelik ibarelere dair yaygın düzenleme, üst kapaktan başlayıp alt kapakta sona erme şeklindeydi. Bunun dışında dış (kenar) panellerde bir hadis metni bulunan ciltlere de rastlamaktayız.
Nadiren kitap başlıkları ve cilt numaraları veya cildin sipariş edildiği kütüphanenin ismi mıklepte karşımıza çıkmaktadır. . (Gacek, Arapça El Yazmaları İçin Rehber, 2017)
Kur'an ciltlerindeki kitabelerde ayet-i kerimeler yazılmıştır. Bazı ciltlerin kapaklarında sertâbında ise beyitler görülmektedir.
Bu yazılar arasında mücellit ismine de rastlanmaktadır.
Yazılı ciltlerin çok güzel örnekleri Yazma Eserler Kurumu Başkanlığına bağlı kütüphanelerde, Topkapı, İslam Eserleri ve Mevlâna Müzesi ’nde rastlanmaktadır.
Ciltlerin hem dış hem de iç kısımlarında, yazı bordür ve kartuşlarda, köşebentlerde, şemse ve salbeklerde, sertâb, mıkleplerde karşımıza çıkmaktadır.
Sertâblarda genelde  "İnnehu le Kur'anün Kerimin fî'1-kitabi meknun la yemessühü illel mutahherun tenzilün rnin rabbi-lalemin" ayeti yazılıdır.
İslam ciltlerinde dip adı da verilen sırt, yuvarlak değil düzdür ve sırtta yazıya pek rastlamamaktayız.

Yazılı ciltler:
Eser No: 1
Eser Adı: Kur’ân-ı Kerîm
Envanter No: 1043
Fotoğraf No:1
Hattat: Muhammed b. Emir Ali Alaeddin Muhammed el-Hüseynî
Ketebe Tarihi  : Ramazan 698/Mayıs-Haziran 1561
Cildin Tarihi: 16. Yüzyıl.
Malzeme: Siyah ve Bordo Deri
Eserin Cilt Özellikleri: Dış kapakları siyah deriden yapılan cildin ön ve arka kapakları aynı şekilde tezyin edilmiştir. Mülemma (tamamen altınla içi bayanmış) tekniğinde süslenen dış kapakların ortasında salbekli oval birer şemse, köşelerinde köşebentler, kenarlarında çift sıra halinde kartuşlu bordür ve zencirekli cetveller yer almaktadır. Buradaki süslemeler basılacak ıstampa olmadığından kalıpla iki seferde basılmıştır.
Sertap üç adet dikdörtgen formlu ve uçları dilimli kartuşla süslenmiştir. Mıklep kapakla uyumludur.
Kapak etrafı iki sıra yazılı, paftalı, zencerekli (Pafta=kartuş), Kartuşların üzerindeki yazılar kabartma tekniğinde sülüs yazıyla yazılmış ve hem yazılar hem zemini tamamen altına boyanmıştır.
 1. Kartuşta; “ Kâle Allahu Subhânehu tebâreke ve teâla” (Yüce ve yüceler yücesi, noksan sıfatlardan münezzeh Allâh buyur ki),
 2.  3. Kartuşlarda ise; “ İnnehu le kur’ânun kerîm.  Fî kitâbin meknûn. Lâ yemessuhû ille’l-mutahharûn. Tenzîlun min Rabbil âlemin.” (Vâkı’a Sûresi’nin 77-78-79 ve 80. ayetleri) yazılmıştır.
Zemini mavi olan kartuşlar üzerindeki süslemeler altınla boyanmıştır. Bu kartuşlu bordürün ardından iki cetvel arasında üzerinde yazı bulunan bir bordür daha yer almaktadır. Bu bordürde Kur’ân-ı Kerîm’in 92. Süresi, ön iç kapağın sağ üst köşesinden Besmele ile başlayarak 16. ayetin sonuna kadar yazılmış, arka kapakta 17. ayetten başlayarak 21. ayeti ile tamamlanmıştır.
Sonra tekrar Besmele ile başlanarak bu kez Kur’ân-ı Kerîm’in 93. Sûresi’nin tamamı yazılmıştır. Mıklepte ise Kur’ân-ı Kerîm’in 94. Suresi’nin tamamı yazılmıştır. Son ayet sığmadığı için bölünerek sertabın iki ucuna yerleştirilmiştir. Her iki iç kapakta ve mıklepte yazılar kırmızı zemin üzerine altın kullanılarak muhakkak hattıyla yazılmıştır. (Kara, 2015)
Resim1. 1043- Mevlâna Müzesi İhtisas Kütüphanesi, Kur'an-ı Kerim, Arka dış Kapak ve Miklep.
Eser No: 2
Eser Adı: Mesnevî Şerhi
Müellif: Sarı Abdullah
Envanter No: 82
Fotoğraf No: 2
Mücellit: Mustafa Takî
Cildin Tarihi: 19. Yüzyıl
Malzeme: Mukavva
Eserin Cilt Özellikleri: Lake (rugâni) cilttir. Naturalist, üsluplaştırılmamış doğal çiçek demetiyle kapak yüzü tezyin edilmiştir. Kapak kenarları içi yazılı (talik) paftalı zencerekle çevrilidir.
Dendanlı, paftalı, zencereğin iki tarafında da içi yaprak salkımlı çiçekle tezyin edilmiştir.
İçi lake sarı yeşil ve sülyenle renklendirilmiş üsluplaştırılmamış çiçek demeti ile süslenmiştir. (penç, bulut, hataî üsluplaştırılmış çiçekler)
Kapaklar altın ile boyanmış, zemini kırmızı olan kartuşlar üzeri altın kullanılarak kıvrım dallar ve yapraklarla süslenmiş, bunun üzerine beyaz mürekkep kullanılarak Şadi Şirazî’nin şiiri Farsça olarak yazılmıştır.
Her iki kapağın köşelerinde:
Sağ Üst Köşe: Amel-i Muhammed Tâki
Sol Üst Köşe: Sene 1261
Sağ Alt Köşe: Fî şehri
Sol Alt Köşe: Şevvalü’l-mükerrem yazılıdır. (Kara, 2015)
Resim 3-4 Mevlâna Müzesi İhtisas Kütüphanesi, 82-Cilt (Ön-Arka Yüz)
Eser No: 3
Eser Adı: Nihaye fi Garibi’l-Hadis
Müellif Adı: el-Esir el-Cezeri Mecd ed-din el-Mübarek b. Muhammed
Envanter No:  4038/1
Fotoğraf No:7
Fiziksel Nitelik: 315x210-220x120mm.
Hattat: Muhammed b. Emir Ali Alaeddin Muhammed el-Hüseynî
Ketebe Tarihi: 1131/1718     
Cildin Tarihi: 18. Yüzyıl.
Malzeme: Deri
Eserin Cilt Özellikleri: Alttan ayırma şemseli bir cilt, klasik şemse, salbek ve köşebentleri vardır. İçleri hatai grubu motiflerle tezyin edilmiştir. Kapakların etrafı “S” şeklinde ince altınlı zencerekle çevrilidir. Mikleb soğuk köşebentli ve yuvarlak dilimli, altınlı şemselidir. Miklepte mücellid imzası yazılıdır: Amel-i Yusuf b. Kaya






Resim7,8- 4038/1,Konya Yazma Eserler Bölge Müdürlüğü Kütüphanesi, 1043-Cilt (Alt Kapak ve Miklep)

Eser No: 4
Eser Adı: Fusûlu'l-İhkâm fî Usûli'l-Ahkâm
Müellif adı: Zeyn ed-dîn Ebû'l-Feth Abd er-Rahmân b. Ebû Bekr el-Merginânî  (öl. 670/1271)
Envanter No:07 Ak 97
Fotoğraf No: 9
Fiziksel Nitelik: 315x210-220x120 mm.
Hattat: Muhammed b. Emir Ali Alaeddin Muhammed el-Hüseynî
Cildin Tarihi: 15. Yüzyıl
Bulunduğu Yer: Konya Yazma Eserler Bölge Müdürlüğü Kütüphanesi
Koleksiyon: Antalya Akseki Yeğen Mehmet Paşa İlçe Halk Kütüphanesi
Malzeme: Deri
Eserin Cilt Özellikleri: Mülevven şemseli bir cilttir. Şemse ve salbek içi hatai grubu motiflerle tezyin edilmiştir.
Şemse salbek etrafı altın tahrirlidir. Kapakların etrafı da yine altın tahrirlidir. Sertabın ortasında altın tahrirli ve içerisinde kitap ismi yazılıdır. Pafta bulunmaktadır.
Resim 9-10, 97-Konya Yazma Eserler Bölge Müdürlüğü Kütüphanesi, (Alt Kapak ve Sertap)

Eser No: 5
Eser Adı: Envaru’t-Tenzil ve Esraru’t-Tevil
Müellif Adı: Nasır ed-din Ebu Said Abd-Allah b. Ömer el-Kadi el-Beyzavî
Envanter No: 2953
Fotoğraf No:7
Fiziksel Nitelik: 231x141-153x87mm.         
Hattat: Muhammed b. Emir Ali Alaeddin Muhammed el-Hüseynî
Ketebe Tarihi: 978/1570       
Cildin Tarihi: 16. Yüzyıl       
Eserin Cilt Özellikleri: Mülemma şemseli bir cilttir. Şemsede mücellid imzası vardır. (Tepelik Form) şemse etrafı S şeklinde soğuk cetvelle (altınsız) çevrilidir. Sertabın ortasında içi çiçeklerle bezeli dendanlı pafta bulunmaktadır.
Mikleb zencireği kapaklar tarzındadır. Miklep şemsesi şemsesi dendanlı, yuvarlak formda olup, içi hatâi grubu motifleriyle tezyin edilmiştir.
Resim 11,12,13- By 2953-Konya Yazma Eserler Bölge Müdürlüğü Kütüphanesi, Cilt (Şemse, Salbek, Alt Kapak).
Eser No: 6
Eser Adı: Ferzend-nâme
Müellif Adı: Haydar Muhammed
Envanter No:21 Hk 807
Fotoğraf No:14,15
Fiziksel Nitelik: 240x140-160x100 mm.      
Ketebe Tarihi: 1226/1810                 
Cildin Tarihi: 19. Yüzyılın başı.
Eserin Cilt Özellikleri: İçerisinde mücellid imzasının yazılı olduğu tepelik formundaki kalıp kopya, ortada şemseyi oluşturacak şekilde ¼ oranında simetrik olarak 4 kez basılmıştır. Uçlarda aynı kalıp salbek olarak basılmıştır.
Resim 14,15- 807-Diyarbakır Yazma Eser Kütüphanesi, Cilt (Üst ve Alt Kapak, Şemse).

Eser No: 7
Eser Adı: Hâşiye alâ Envâri't-Tenzîl ve Esrâri't-Te'vîl
Müellif adı: Şeyh-zâde Muhyî ed-dîn Muhammed b. Mustafâ Kocavî (865-951/1460-1544)
Envanter No: 21 Hk 871
Fotoğraf No:16-17
Fiziksel Nitelik: 215x155-160x90 mm.
Ketebe Tarihi: 1226/1810                 
Cildin Tarihi: 19. Yüzyılın başı.
Eserin Cilt Özellikleri: Soğuk şemseli bir cilttir. Klasik formda şemse ve köşebentleri vardır. İçleri bulut ve hatâi grubu motiflerle tezyin edilmiştir. Salbekleri tepelik formunda olup içinde mücellit imzası yer almaktadır. Şemse etrafında “S” formunda soğuk cetveller vardır.
Resim 16-,17- 871-Diyarbakır Yazma Eser Kütüphanesi, Cilt (Üst Kapak, Şemse).

Eser No: 8
Eser Adı: Kurân-ı Kerîm
 Envanter No: 45 Hk 3136/1
Fotoğraf No: 16-17
Fiziksel Nitelik: 360x240-215x145 mm.
Ketebe Tarihi: 1226/1810                 
Cildin Tarihi: 19. Yüzyılın başı
Eserin Cilt Özellikleri: Tam zemin müzeyyen mülemma şemseli bir cilttir. Bulut, rumî ve hataî grubu motiflerle tezyin edilmiştir. Bu alanın etrafı sülüs yazı türünde bir Hadis-i Şerif yazılıdır. Kalıp şeklindedir Üzeri yeşil kumaş kaplıdır.

Resim 18-,19- 3136/1- Manisa  Yazma  Eser Kütüphanesi, cilt (Kapaklar, Miklep).

Eser No: 9
Eser Adı: el-Muhtasar min Mesâ'ili'l-Vikâye Envanter No: 45 Hk 3136/1
Müellif Adı:    Sadr eş-Şerî'a es-Sânî Ubeyd-Allâh b. Mes'ûd el-Buhârî (öl. 747/1346)
Fotoğraf No: 20-21
Fiziksel Nitelik: 250x150-170x65 mm.
Cildin Tarihi: 18. Yüzyılın sonu.
Eserin Cilt Özellikleri: Mukavva üzeri renkli kâğıt kaplı bir cilttir. Gömme şemselidir. Burada cilt imzası şemse ile salbeklerin ortasında ayrılan bir alana dilimli paftalar içerisinde yer almaktadır.
 Şemse salbek yeşil mücellid imzasının (Amele Abdü Celil Mahdum Sahhâf) yer aldığı paftalar açık kahverengi kağıtla kaplıdır. Kapak etrafı yarım ay şeklinde zencerekle çevrilidir.
Resim 20,21- 63Hk.11 Şanlıurfa İl Halk Kütüphanesi,(Üst Kapak ve Mücellid İmzalı Pafta)

No: 10
Eser Adı: Dürerü'l-Hukkam fi Şerhi Ğureri'l-Ahkam,
Envanter No:  Fatih1648 
Müellif Adı: Muhammed b. Feramerz b. Ali el-Hanefi Molla Husrev.
Fotoğraf No:22-23
Fiziksel Nitelik: 235x138 mm.
Eserin Cilt Özellikleri: Azda olsa cilt üzerinde özellikle şemsede beyitler yazan ciltlere de rastlanmaktadır. İşte bunlardan birisi Fatih 1648’de kayıtlıdır. Mıklepli, Sertablı, mıklebi ve alt kapağı kahverengi deri ile onarılmış mukavva üzeri yeşil deri ile kaplı, eserinin alt ve üst kapak şemsesinde şu beyit yer almaktadır;
“Ziyası kalbimi rûşen eden ol mahdır demlerle
Yazıbdır Kâtib-i Kudret anı altın kalemlerle” (Özen, 2017)
Resim 22-23- Fatih1648 ,(Alt Kapak ve şemse,salbek)

Eser No: 11
Envanter  No: 8494/1
Eser Adı: Azhar eş- Şuruh al’al İzzi
Müellif Adı: Abd-Allah İbn- Muhammad   
Fiziksel Nitelik: 205 x 105 x 140 x 60mm.  
Fotoğraf No: 24,25,26
Ketebe Tarihi: : 1140/1727.  
Cildin Tarihi: 18.Yüzyıl
Eserin Cilt Özellikleri: Mukavva üzeri koyu kahverengi kahverengi deri kaplı, tamir görmüş cildin Şemsesinde “Şifâü’l-kulûb likâü’l mahbûb” (kalplerin şifası sevgiliye kavuşmaktır.) beyti yazılıdır. Bu beyitte; sevgilinin gönüllerin süruru, kalplerin şifası olduğu dile getirilmiştir.  Bu beyit; Osman Hamdi Bey'in “kaplumbağa terbiyecisi” adlı eserindeki kapının üzerinde yazan beyittir.
Resim 24-25- 8494/1 Yusufağa, (Üst kapak ve şemse, salbek)

Eser No: 12
Fotoğraf No:26
Fiziksel Nitelik: 55x76
Hat: Nurullah Özdem (“Hilye-i Şerif”)
Cilt: İslam Seçen-Betül Oral
Cildin Tarihi: 21.Yüzyıl
Eserin Cilt Özellikleri: Günümüzde de cilt ustalarımız yazılı cilt kapakları yapmaya devam etmektedirler. Kenarları deri Cihargûşe cilt üzerine yapılan bu tasarımın Selçuklu motifli kısımları deri oyma yapılmış ve ortalarına altın toplar konulmuştur. Rumi içi altınlar 24 ayar olup fırça ile bezenmiş ve etrafları iğne perdahı geçilmiştir. Cild üzerindeki 13 adet buketin yaprak ve dal kısımları alt katı transfer altınlı kâğıt olmak üzere 2 kat çalışılmıştır. Çiçeklerin tamamı tasarımcı tarafından ebru tekniği ile boyanan kâğıtlardan yapılmış olup, kat kat yapıştırma tekniği kullanılmıştır. Kenar bordürleri 24 ayar transfer altınlı kağıt üzerine baskı tekniği kullanılarak yapılmış, cetveller altınla çekilmiştir. Çiçek katları yer yer 15’i bulmaktadır. (Akçan, 2014)
Resim 26- (Alt-Üst kapak ve salbek ve mıklep)


Sonuç olarak:
İnsan gibi, maddelerin de muayyen bir ömrü vardır. Zamanın tahrip unsurlarından kurtulup günümüze ulaşmış sanat eserlerinin üzerin incelemelerde bulunmak, -eğer varsa- sanatkârlarının adı etrafında araştırmalar yapıp, sanat değerini ve sanatkârını bilinir hale getirilmesini sağlayacaktır.
 Cilt kapaklarında bulunan yazıların sanat, edebiyat ve kültür açısından özgün metinler olduğunu görmekteyiz.
 Bazı sanat dallarında olduğu gibi, mücellitler de eserlerine imzalarını pek koymamışlardır(tevazuundan olsa gerek),. Azda olsa cilt kapaklarında mücellit imzalarına da rastladık. Ancak imzalı cilt sayısının daha fazla olduğu kanaatindeyiz. Mücellid imzalarında “Sahhaf” tabiri “Mücellit” anlamında kullanılmıştır.
İncelediğimiz ciltler 15. Yüzyıl ile 19. Yüzyıllar arasında yapılmışlardır. Adı geçen imzalar ve yazılar; şemse, köşebent, sertab, mıkleb ve kab içlerinde olmak üzere cildin bütün bölümlerinde kullanılmıştır.
Osmanlı ciltlerinde özellikle Kur’an-ı Kerim’in sertabında Vakıa Suresinin 79 arabi yazılıdır. (La yemessuhu illelmutahherune)
 Çeşitli ayetler, sureler ve hadisler yazılı ciltlere rastlanılmıştır.
 Kelime-i Tevhid ve dua cümlelerine de rastlanılmaktadır.
Yazılar kalıpla basıldığı gibi fırça ile yazıldığını da görüyoruz.
 Genelde lake ciltlerde yazılar olduğu görüldü.
 Yazılı cildin içinde yer alan kitapların hat ve tezhiplerinin ince işçilik olduğunu tespit edildi.
 Osmanlıda kapak dış yüzü kadar kapak iç yüzlerinin de müzeyyen olduğunu müşahede olundu. Günümüzde de mücellitler yazlı cilt kapaklarını azda olsa yapmaya devam etmektedirler.

Kaynakça


Akçan, A. (2014). Uluslararası Cilt Cilt Sanatı Buluşması, İstanbul : İBB.
Balcıoğlu, T. H. (2018). Medeniyet Tarihinde Kütüphaneler. İstanbul: Büyüyen Ay.
Gacek, A. (2017). Arapça El Yazmaları İçin Rehber. İstanbul: Klasik.
Gürcan Yardımcı, K. ( 2017, Eylül). Desen Estetİğİnİn Görünürlüğü; Osmanli Dönemİ Cİlt Sanati. Kesit Akadem Dergisi(9), 223-232.
Kara, H. (2015). Konya Mevlâna Müzesi Müzelik Eserler Bölümünde Bulunan Osmanlı Dönemi Ciltleri. Konya, Konya: SÜ. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Özen, M. E. (2017). Türk Cilt Sanatı, İstanbul.
Şahin, B. (2014). Yazma Eser Ciltlerinde Cilt Ustası İsimleri ve Cilt Tamir Kitabeleri. A. Akçan içinde, Uluslar Arası Cilt Sanatı Buluşması Sempozyumu -Tebkiğler- (s. 81-88). İstanbul: İstanbul Büyük Şehir Belediyesi.
Tanındı, T. (1993). . Türk Cild Sanatı. Başlangıcından Bugüne Türk Sanatı. Ankara.






[1] Konya Yazma Eserler Bölge Müdürü

Yorumlar

Popüler Yayınlar