Ethem Ruhi FIĞLALI
Prof.Dr. Ethem Ruhi FIĞLALI
Ethem Ruhi Fığlalı 08.12.1937 Tarihinde Burdur'da doğdu. Burdur'da İstiklâl İlkokulu'ndan mezun oldu. (1948-1949). Burdur Lisesi'nden mezun oldu.(1954-1955). A.Ü. İlâhiyat Fakültesi'nden mezun oldu. (1958-1959).
Konya, Burdur, Kayseri İmam-Hatip Liselerinde Meslek Dersleri Öğretmenliği ve yaptı,
idarecilik görevlerinde bulundu.(1966-1971),
İzmir
Yüksek İslâm Enstitüsü Müdür Başyardımcılığı ve Türk-İslâm Medeniyeti Tarihi
Öğretmenliği yaptı (1966-1970).
Kayseri Yüksek İslâm Enstitüsü
Müdürlüğü ve Türk-İslâm Medeniyeti Tarihi Dersi Öğretmenliği(1970-1971)görevlerinde
nulunan Fılalı, Ankara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi İslâm Mezhepleri Tarihi
Kürsüsü Asistanlığına atandı.( 28.02.1971)
Ankara Üniversitesi İlâhiyat
Fakültesi İslâm Mezhepleri Tarihi Kürsüsünde "İbâdiye'nin Doğuşu ve Görüşleri" başlıklı teziyle "İlâhiyat Doktoru" ünvanını
aldı. (29.06.1972)
İngiltere-Cambridge University Faculty
of Oriental Studies'de "Senior
Lecturer" olarak İslâm Mezhepleri ve Tarikatları konusunda dersler
verdi ve sahasında araştırmalarda bulundu. (1974-1975)
Ankara Üniversitesi İlâhiyat
Fakültesinde "Ahmediyye Mezhebi (Kâdiyânilik)" başlıklı teziyle "Üniversite Doçenti" ünvanını
kazandı. (12.04.1977)
Ankara Üniversitesinde "Mesih ve Mehdî İnancı Üzerine
(Mezhepler Tarihi Açısından Bir
Tetkik)" başlıklı takdim teziyle "Profesör"
oldu.(17.06.1982)
Dokuz Eylül Üniversitesi İlâhiyat
Fakültesi Dekanlığına atandı.( 31.08.1982-10.09.1991)
Üniversite Senatosu tarafından
Üniversitelerarası Kurul Temsilciliğine seçildi. (09.10.1984)
2876
Sayılı Kanunun 21. Maddesine göre Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu
Atatürk Araştırma Merkezi aslî üyeliğine seçildi. (09.11.1989)
01.06.1990
Üniversitelerarası Kurul tarafından 2547
Sayılı Kanunun 6. Maddesi b/5 bendine göre Yükseköğretim Kurulu Üyeliğine
seçildi. (10.11.1992 Üyelikten ayrıldı).
Muğla
Üniversitesi Kurucu Rektörlüğü Görevinde bulundu. (10.11.1992-11.12.2002 )
Atatürk Kültür Dil ve
Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Araştırma Merkezi aslî üyeliğine 2. defa seçildi. (08.11.1995)
25.05.1996 DENBİR tarafından “Bilimde Üstün
Hizmet Ödülü” verildi.
YURT-KUR Yönetim Kurulu
Başkanlığına seçildi.( 20.11.1999)
Kazakistan
Sosyal Bilimler Akademisi tarafından aslî üyeliğe seçildi ve “Ordinaryüs Profesör” unvanı verildi. (27.12.1999
)
Kırgızistan/Bişkek
Uluslararası Aytmatov Akademisi tarafından “Aytmatov Akademisi Aslî Üyeliği”ne seçildi. ( 09.10.2000
)
16.01.
2003 Emekli oldu ve Sıtkı Koçman
Vakfı’nda Başkan Yardımcısı olarak göreve başladı.
27.09.2005
Uluslararası Rotary 2004-05 Dönem
Başkanı Glenn E. Estess Sr. adına 2440’ıncı Bölge Governor’u tarafından,
Marmaris’te yapılan Yüzüncü yıl (2004-05) kutlamasında “Üstün Hizmet Ödülü”
(Rotary Contennial Service Award for Professional Excellence) verildi.
14.10.2005
Vakıf Senedi gereği Sıtkı Koçman’ın
vefatı (13.10.2005) üzerine Sıtkı Koçman Vakfı Başkanı oldu.
Mayıs-
2006 T. C. Başbakanlık Vakıflar Genel
Müdürlüğü tarafından vakıflarla ilgili yaptığı fedakâr ve hâlisâne çalışmalar
nedeniyle 2006 Vakıf Medeniyet yılında “Vakıf
İnsan” seçildi.
20.07.2010
Sıtkı Koçman Vakfı Başkanlığı ve Mütevelli Heyet üyeliğinden istifaen ayrıldı.
İlahiyat alanında verdiği çok sayıda eser ve
yetiştirdiği bilim adamlarıyla temayüz eden Fığlalı , İslam Dini, Mezhepler Tarihi, Din ve Laiklik, Din ve
Devlet , kelam ve Tasavvufî konularda
çalışmalar yaptı. Yüksek öğrenimin her kademesinde yöneticiliklerde bulundu.
Özellikle Muğla Üniversitesi rektörlüğü döneminde Muğla gibi fiziki mekanların
çok kısıtlı olduğu bir şehirde tadire şayan bir yerleşke kurarak Üniversiteyi
önemli bir konuma taşıdı.
Fığlalı, öğretmenlik ve akademik hayatı sürecinde birçok kitap yazdığı gibi çeviriler ve makalelerde yapmıştır. Aynı zamanda birçok ansiklopedinin de islam diniyle iligili maddelerini de yazmıştır.
Muğla Üniversitesi'nin kuruluşuyla birlikte ilk açtırdığı fakültenin de Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları bölümünü kurmuş olması da ayrı bir önemdedir. Bu bölüm Türkiyede açılan alanının ilk bölümüdür.
İngilizce,
Arapça ve Fransızca bilen FIĞLALI, 30 Ağustos 1959 yılından bu yana Fakülteden
sınıf arkadaşı Semiha Ertuğrul Hanımefendi ile evlidir ve dört kız evlâdı beş
erkek torun sahibidirler.
ARAŞTIRMA VE YAYINLARI
I. TELİF KİTAPLAR:
1. Çağımızda İtikadî İslâm Mezhepleri,
İstanbul: Selçuk Yayınları, 1980 (Gözden geçirilmiş ve genişletilmiş 2. Baskı:
1983; 3. Baskı: 1986, İran İslâm Devrimi ilâvesiyle 4. Baskı: 1990; 5. Baskı:
1991; 6. Baskı: 1993 ;7. Baskı: 1995 ; 8. Baskı: 1996 ; 9. Baskı: 1998) ; 10.
Baskı: İstanbul: Birleşik Yayıncılık; 1999; 11. Baskı: İstanbul: şa-to
İlâhiyat, 2001; 12. Baskı: İzmir: İzmir İlâhiyat Vakfı Yay., Aralık 2004.
2. İslâm'a Karşı
Cereyanlar: Bâbîlik ve Bahâîlik, Mecca: Muslim World League Yay. 1402/1981.
3. Din Kültürü ve
Ahlâk Bilgisi (Ortaokul 3. sınıf), Ankara: M.E.B. Yay. 1982 (13. Bs., 1994)
4. İbâdiye'nin
Doğuşu ve Görüşleri, Ankara: A.Ü. İlâhiyat Fakültesi Yay. 1983.
5. İmâmiyye Şîası, İstanbul: Selçuk
Yayınları 1984 (2. Basım: İstanbul: Ağaç Kitabevi Yayınları, Kasım 2008).
6. Kâdiyânîlik
(Ahmediyye Mezhebi), İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Yay. 1986.
7. Mezhepler ve
Tarikatlar Ansiklopedisi (Komisyon çalışması, Başkan: E.Ruhi FIĞLALI),
İstanbul: Tercüman Yayınları, 1987.
8. Atatürk ve Din,
Ankara: Azerbaycan Kültür Derneği Yayınları No: 32, 1988 (Risale).
9. Türkiye'de
Alevilik - Bektaşilik, İstanbul: Selçuk Yayınları 1990 (1.Bs.- Ekim 1990;
2.Bs.- Eylül 1991;3. Bs.- Temmuz 1994; 4.Bs.- Ağustos 1996; 5.Bs.- İzmir: İzmir
İlâhiyat Vakfı Yay.,Nisan 2006).
10. Kâdiyânîlik, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yay.,
1994.
11. Bâbilik ve Bahaîlik, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı
Yay., 1994.
12. Geçmişten Günümüze Halk İnançları İtibariyle Alevîlik -
Bektaşîlik, Ankara: Türk Kültürünü Araştırma ve Tanıtma Vakfı Yay., 1994.
13. İmam Ali,
Ankara: TDV Yay. , 1996 (2. Bs. 1998; 7. Bs. 2011).
14.
Din ve Devlet İlişkileri, Muğla : Muğla Ü. Yay., 1997.
15. Atatürk Düşüncesinde Din ve Lâiklik, Yayına
Hazırlayanlar: Ethem Ruhi Fığlalı, Taha Müftüoğlu, İdris Karakuş, Ankara:
Atatürk Araştırma Merkezi 1999 (2.Bs.2008).
16. Din ve Laiklik Üstüne Düşünceler, Muğla: Muğla
Üniv. Yay., 2001.
17. Îtikâdî İslâm Mezheplerine
Giriş, İzmir: İzmir İlâhiyat Fakültesi Vakfı Yay. 2007.
18. Günümüz İslâm
Mezhepleri, İzmir: İzmir İlâhiyat Vakfı Yayınları 2008 (2. Baskı: 2011).
19. İslâm Laiklik ve
Türk Laikliğindeki Uygulamalar, Ankara: Berikan Yayınları 2010.
II. YAYIMLANAN
KİTAPLARDA AYRI BÖLÜMLER:
1.
"İslâmî
Anlayışta İnsânî Değerler", Türklerde İnsânî Değerler ve İnsan Hakları
- I, İstanbul : Türk Kültürüne Hizmet Vakfı yay., 1992, 257-279.
2. “Şiîlik ve Anadolu Alevîliği Arasındaki Farklılıklar ve
Benzerlikler”, Alevîler/Aleviten,
Haz. İsmail Engin-Erhard Franz, Hamburg 2000, I, 97–110.
3. “Hoca Ahmed Yesevî
Kimdir?”, Türkistan’ın Pîri Hoca Ahmed
Yesevî ve Külliyesi, Ankara: TİKA Yay.,2000, 24-37.
4. “Değişimci Özal ve Değişim Sürecinde İslâm”, Kim Bu? Özal-Siyaset, İktisat, Zihniyet,
Editörler: İhsan Sezal/İhsan Dağı, İstanbul: Boyut Yay. 2001, 211–218.
5. “Sünnî Tarih ve İlâhiyat Geleneğinde Hz. Ali”, Tarihten Teolojiye İslâm İnançlarında Hz.
Ali, Haz. Ahmet Yaşar Ocak, Ankara: Türk Tarih Kurumu 2005, 103-136 [“Ali in
the Sunni Historical and Theological Tradition”, From
History to Theology Ali in Islamic Beliefs, ed. by Ahmet Yaşar Ocak,
Ankara: TTK 2005, 149-184].
6. “Atatürk ve Din”, Atatürk
Düşüncesinde Din ve Lâiklik, Haz. Ethem Ruhi Fığlalı- Taha Müftüoğlu- İdris
Karakuş, Ankara: Atatürk Araştırma Merkezi 1999, 235–249 [ Aynı makale şu
eserde de yer almıştır: Atatürk’ün İslâma
Bakışı- Belgeler ve Görüşler, Haz. Mehmet Saray-Ali Tuna, Ankara: Atatürk
Araştırma Merkezi 2005, 193–207].
7. “T.C. Devleti’nde Din-Devlet İlişkileri: Din Kurumları ve
Din-Devlet İlişkileri”, Türk Dünyası
Kültür Atlası / A Cultural Atlas of the Turkish World, İstanbul: Türk
Kültürüne Hizmet Vakfı Yay. 2006, 526–543.
8. “Alevî-Bektaşî Teolojisinin Temel Taşı: Alevî-Bektaşî
İnançlarında Hz. Ali”, Geçmişten Günümüze Alevî-Bektaşî Kültürü, Editör:
Ahmet Yaşar Ocak, Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları 2009, 241 –
267.
III. TERCÜME KİTAPLAR:
1. Prof. Muhammed Ebû
Zehra, İslâm'da Sosyal Dayanışma, Arapçadan çev.: E.Ruhi
FIĞLALI-O.ESKİCİOĞLU, İstanbul: Yağmur yay., 1969 (2.baskı: İstanbul, 1978).
2. Prof. Muhammed Ebû
Zehra, İslâm'da Siyâsî ve İtikâdî Mezhepler Tarihi, Arapçadan çev.:
E.Ruhi FIĞLALI-O. ESKİCİOĞLU, İstanbul: Yağmur Yay., 1970.
3. İbn Bâbeveyh
el-Kummî, Şîî-İmâmiyye'nin İman Esasları (Risâletü'l-İ'tikâdâti'l-İmâmiyye),
Arapçadan notlarla çev. E.R.FIĞLALI, Ankara: A.Ü. İlâhiyat Fak. Yay., 1978.
4. R.A. NİCHOLSON, İslâm
Sûfileri (The Mystics of Islam), İng. Çev.: M.DAĞ, K.IŞIK, E.R. FIĞLALI, A.
ŞENER, R. AYAS, İ.KAYAOĞLU, Ankara: Kültür Bakanlığı Yay., 1978 (2. Baskı:
Ankara: Çağlar Yayınları 2004).
5. Ebû Mansur
Abdulkahir el-Bağdâdî, Mezhepler Arasındaki Farklar (El-Fark Beyne'l-Fırak), Arapçadan notlarla çev.: E.Ruhi FIĞLALI,
İstanbul: Kalem Yay. 1979 [2.Baskı: Ankara: TDV Yay. 1991; 3.Baskı: Ankara: TDV Yay. 2001; 4. Baskı:
Ankara: TDV Yay.2007]
6. Prof. W. Montgomery
Watt, İslâm Düşüncesinin Teşekkül Devri (The Formative Period of Islamic
Thought), İng. Çev.: E.Ruhi FIĞLALI, Ankara: Umran Yay., 1981. ( 2. Baskı:
İstanbul: Birleşik Yayıncılık 1998; Gözden Geçirilmiş 3. Baskı: Ankara Sarkaç
Yayınları 2010).
7. Henry Laoust, İslâm'da
Ayrılıkçı Görüşler, (Les Schismes dans l'Islam), Fransızcadan çev. , E.
Ruhi FIĞLALI - Sabri HİZMETLİ, İstanbul: Pınar Yayınları 1999.
8. Bahâilik ve el-Kitâbu’l-Akdes, Arapçadan
notlarla çev. Ethem Ruhi FIĞLALI-Ramazan ŞİMŞEK, e-makâlât Mezhep
Araştırmaları, III/2 (Güz 2010), ss. 7-144 /ISSN 1309-5803
/www.emakalat.com [Takdim-Bahâilik, Ethem Ruhi FIĞLALI, ss.8-42; Mirza Hüseyin
Ali Bahâullah, El-Kitâbu’l-Akdes,
Notlarla Çev. Ethem Ruhi FIĞLALI-Ramazan Şimşek, ss. 43-144].
IV. TELİF MAKALELER:
1. “İlkokulların
Açılışı Münasebetiyle: Tarihimizde Âmin Alayları”, Yeşilay (Aylık Kültür ve Sağlık Dergisi), 418 (Eylül 1968),
ss.16–17.
2. “İslâm’da Eğitim ve
Öğretim”, Yeşilay (Aylık Kültür ve Sağlık
Dergisi), 420 (Kasım 1968), ss.10–11.
3. "
Hâricîliğin Doğuşuna Tesir Eden Bazı Sebepler", İFD (Ankara 1975),
XX, ss. 219–247.
4. "Burdur
Kütüphanesinde Bulunan Bir Risâle: Tezkiretu'l-Mezâhib", İİED,
(Ankara 1975), II, ss. 99–116.
5. "Tezkiretu'l-Mezâhib
li'bni's-Serrâc", İİED, (Ankara 1975), II, ss. 117–141 (Önsöz ve
notlarla Arapça metin neşri).
6. "İbâdiye'nin
Siyâsî ve İtikâdî Görüşleri" İFD, (Ankara 1976), XXI, ss.323–344.
7. "Hâricîliğin
Doğuşu ve Fırkalara Ayrılışı", İFD, (Ankara 1978), XXII, ss.
245–275.
8. "Hicrî 1400.
Yıla Girerken İslâm Dünyası", Milli Eğitim ve Kültür, (Ankara
1979), II, No: 5, ss.55–75.
9. "Genç
Nesillerin Din Terbiyesi ve Destanlar", Kubbealtı Akademi Mecmuası,
(İstanbul 1979), Yıl:8, Sayı: 1, ss.38–43.
10. "Eğitimimizde
Dinî Formasyon Noksanlığı ve Bunun Anarşideki Yeri", Kubbealtı Akademi
Mecmuası, (İstanbul 1979), Yıl:8, Sayı:3, ss. 35–54.
11. "Mezheplerin
Doğuşuna Tesir Eden Sebepler", İİED,
(Ankara 1980), IV, ss. 115–131.
12. "İbn Sadru'd-Dîn eş-Şirvânî ve İtikâdî Mezhepler
Hakkında Türkçe Risâlesi", İFD, (Ankara 1981), XXIV, ss. 249–276.
13. "Tercümânu'l-Ümem",
İFD, (Ankara 1981), XXIV, ss. 277-335 (Önsöz ve notlarla tenkidi neşir).
14. "Mesih ve Mehdî
İnancı Üzerine (Mezhepler Tarihi Açısından Bir Bakış)", İFD,
(Ankara 1981), ss. 179–214.
15. "The Problem of
Abd-Allah İbn Saba", İİED, (Ankara 1982), V,pp. 379–390.
16. "Sakîfe Olayı
ve Hz.Ebû Bekir'in Halife Seçimi", İslâm Medeniyeti, (İstanbul
1982), V, No:3, ss.7–27.
17. "XIX. Yüzyıl
Sonlarında Hindistan (Mezhepler Tarihi Açısından Bir Bakış)", DEÜİFD,
(İzmir 1983), I, ss. 1–24.
18. "Basic
Principles of Islam and the Problem of Dialog Between Islam and Christianity",
Diyanet Dergisi, (Ankara 1983), XIX/ 2, ss. 3–14 (Türkçe özet: “İslâm’ın
Temel Esasları ve İslâm-Hıristiyan Diyaloğu Meselesi”, ss 3–5).
19. "İslam: Basic
Principles and Characteristics", The Muslim World League Journal,
(Mecca: Shaban 1403/May-June 1983), LX, No: 8, ss. 11–15.
20. "İlk Şii
Olaylar: Tevvabûn Hareketi", İFD,
(Ankara 1983), XXVI, ss. 335–352.
21. "İslâm
Tarihinde Hz. Hasan ve Hz. Hüseyin Dönemleri (Mezhepler Tarihi Açısından bir
Tedkik), İFD, (Ankara 1983), XXVI, ss. 353–370.
22. “Millî Kültürümüz ve Dinimiz”, Türk Kültürü Araştırmaları-Prof Dr. İbrahim Kafesoğlu’nun Hatırasına
ARMAĞAN, Ankara 1985, 245-252.
23. "Endonezya'da
Çağdaş İslâm Düşüncesi", DEÜİFD, (İzmir 1985), II, ss. 9–23.
24. "Mawlawi a'in:
a brief description and an interpretation", Islamic Culture, 60, IV
(1986), pp. 46–52.
25. Ortadoğu'da İslâm
(İslâm Mezhepleri Tarihi Açısından Bir Bakış)", Türkiye Günlüğü,
14, 1991, ss. 4–11.
26. "Nutuk'ta İslâm
Tarihi ile İlgili Motifler", Türk Kültürü, 343 (1991), ss. 696–699.
27. "Nutuk'ta İslâm
Tarihi ile İlgili Motifler", Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi,
VIII/22 (1991), ss. 39–43.
28. "Türk Düşüncesi
Üzerine, Türk Yurdu, Türk Düşünce Hayatı Özel Sayısı, XI/44 (1991), ss.
44–45.
29. "Halkımızın
İlahiyat Fakültelerinden Beklentileri", Din Öğretiminin Dünü ve Bugünü
Paneli, Diyanet Dergisi, 10 (1991), ss. 21.vd.
30. "Terör ve
Terörün Kaynağı", Türkiye'de Terör ve İçyüzü Açıkoturumu, Diyanet
Dergisi, VII (1991), ss. 19.ff.
31.
“Alevîlik-Bektâşîlik Tartışmaları Üzerine”, Diyânet, 25 (Ocak 1993), 35–37.
32. "Değişim
Sürecinde İslâm", İslâmî Araştırmalar, VI/4, (1993), ss. 222–224.
33. "Atatürk and
the Religion of Islam", Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, IX/26
(Ankara: Mart 1993), ss. 289–301.
34.
"Alevîlik", Diyanet,3 44 (Ağustos 1994), , ss. 4–10.
35. "Atatürk ve
Din". Türk Kültürü, XXXIII/ 384 (Ankara: Nisan 1995), ss. 193–204
36. "İslâm ve Laiklik" , Atatürk Araştırma
Merkezi Dergisi, X/33 (Kasım 1995), ss. 653–686.
37. "Egemenlik
Kimindir?" Türkiye Günlüğü, Sayı. 45 (Mart-Nisan 1997), ss. 21–26.
38. "İslâm'ın
Bugünkü Meseleleri", Türk Yurdu, XVII/116–117 (Nisan-Mayıs 1997),
ss. 29–32.
39. "Din ve Devlet
İlişkileri", Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, XIII/38 (Temmuz
1997), ss. 581–611.
40. “Alevîlik ve Heterodoksi”,
Türk Yurdu, XXV/210 ( Şubat 2005),
ss. 5–7.
41. “Şiiliğin Ortaya
Çıkışı ve İran’da Din-Siyaset İlişkisi”, Şİİ JEOPOLİTİĞİ, Avrasya Dosyası /Eurasian File: Uluslararası İlişkiler ve Stratejik
Araştırmalar Dergisi, XIII/3 (Eylül-Ekim-Kasım-Aralık 2007), ss. 191–229.
42. “Laiklik ve Türk Laikliğindeki
Uygulamalar”, Doğumunun 125. Yılında
Mustafa Kemâl Atatürk, Ankara:
Atatürk Araştırma Merkezi 2011, ss.383 - 410.
43. “Atatürk ve Laiklik”, Atatürk Haftası Armağanı 10 Kasım
2011, Genelkurmay Askerî Tarih ve Stratejik Etüt (ATASE) Başkanlığı
Yayınları: Ankara 2011, ss. 43-75.
V. TERCÜME MAKALELER:
1. Muhammad Kafafi
(Ph.D.), "Abû Saîd Muhammad al-Azdî al-Kalhatî'ye Göre Hâricîliğin
Doğuşu" (The rise of Kharijism According to Abû Saîd....), İFD,
(Ankara 1972), XIII, ss. 177–191 (İng.den çeviri).
2. L.V. Vaglieri,
"Ali-Muâviye Mücadelesi ve Haricî Ayrılmalarının İbâdi Kaynakların
Işığında Yeniden İncelenmesi" (The Ali-Muaviyye Conflict and the Kharijite
Secession Reexamined in the Light of Ibadite Sources), İFD, (Ankara
1973), XIX, ss. 147-150 (İng.den çeviri).
3. Prof. Muhammed
Tancî, "Beyrûnî'nin İbn Sînâ'ya Yönelttiği Bazı Sorular, İbn Sînâ'nın
Cevapları ve Bu Cevaplara Beyrûnî'nin İtirazları", Beyrûnî'ye Armağan,
Ankara: Türk Tarih Kurumu Yay. 1974, ss. 231–260 (Dr. Abdülkadir ŞENER ile
birlikte Arapça’dan çeviri)
4. Prof. Dr. Mahmud
Şeltut, "İsâ'nın Ref'i", İFD, (Ankara 1978), XXIII, ss.319–324
(Arapçadan çeviri).
5. W.F.Tucker,
"Âsîler ve Gnostikler: el-Muğîre bin Saîd ve Muğîriyye" (Rebels and
Gnostics: el-Muğîra and the Muğırıyya), İİED, (Ankara 1982), ss. 203–215
(İng.den çeviri).
6. W.F.Tucker,
"Ebû Mansur el-İclî ve Mansûriyye: Avrupa Ortaçağı Terörizmi Hakkında Bir
Çalışma" (Abû Mansur al-Ijlî and the Mansuriyya: A Study in Medieval
Terrorism), İİED, (Ankara 1982), ss. 217–219 (İng.den çeviri).
7. E.Toftbek, "Kısa Dürzî İlmihali", İFD,
(Ankara 1981), XXV, ss. 215–220 (İng.den çeviri).
8. M.M. Mazzoui,
"The Origins of the Safawids-Si'ism, Sufism and the Ghulat", İFD,
(Ankara 1978), ss. 533–536 (Kitap Tanıtma)
VI. ANSİKLOPEDİ MADDELERİ:
1. Türk Ansiklopedisine Yazılan Maddeler:
1. Sebeiyye, 28/246
2. Seb’iyye, 28/251
3. Secah Binti'l-Hâris, 28/255
4. Tahtacılar, 30/352–353
5. Tîcânîlik, 31/188–189
6. Tüsterî, 32/462
7. Yezidilik, 33/441.
2. Dergâh Yayınevi İslâmî İlimler
Ansiklopedisine Yazılan Maddeler:
1. Ehl-i Sünnet
3. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm
Ansiklopedisine Yazılan Maddeler:
1. Abbas b. Ali b. Ebî Tâlib I/21
2. Abdullah b. Ali b. Abdullah
el-Abbas I/82–83
3. Abdullah b. Cafer b. Ebî Tâlib
I/89
4. Abdullah b. İbad el-Murrî
et-Temimî I/109
5. Abdullah b. Meymûn I/117–118
6. Abdullah b. Muâviye b. Abdullah
b.Cafer b.Ebî Tâlib I/118–119
7. Abdullah İbn Sebe' I/133–134
8.
Abdullah b. Vehb er-Râsıbî I/141–142
9.
Abdulkâhir el-Bağdâdî I/245–247
10. el-Ahbâru't-Tıvâl I/493–94
11. Ali b.Ebî Tâlib II/371–374
12. Ali Ekber II/390
13. Bahaîlik, IV/464–468
14. Câbir Cu’fî -VI/532
15. Cemel Vak'ası VII/320–321
16. Culendâ b. Mes'ud - VIII/107–108
17. Darü'n-Nedve - VIII/555–556
18. Ebu Mansu-r el-İclî - X/181–182
19. Ebu Tâlib X/327–238
20. Ebu Yezid en-Nükkârî X/259–260
21. Fah- XII/73–74
22. el-Fark Beyne'l-Fırak-
XII/172–173
23. Gadir Hum - XIII/279
24. Gâib- XIII/292
25. Hâriciler - XVI/169–175
26. Hasan - XVI/282–285
27. Hasan b. Muhammed b.Hanefiyye -
XVI/331–332
28. Hasan b. Zeyd - XVI/361
29. Hırrît b. Râşid - XVII/382
30. Hüseyin - XVIII/518–521
31. el-Hüseyin b. Ali-Sâhibu Fah -
XVIII/525
32. İbâziyye - XIX/256–261
33. İbn İnebe - XX/85–86
34. İbni Mülcem- XX/220
35. İbrahim el-İmâm – XXI/319–320
36. İsnâaşeriyye – XXIII/142–147
37. Kâdiyânîlik – XXIV/ 137–139
VII. KONGRE, SEMPOZYUM VE SEMİNER TEBLİĞLERİ (Yayınlanmış
ve Tespit Edilebilmiş Olanlar):
1. "Atatürk
ve Din Anlayışı", Türk Kadınları Kültür Derneği, Atatürk'ün
Milliyetçilik ve Devletçilik Anlayışı Semineri, (Ankara 1981), ss.
3–12 (Ayrı basım).
2. "Atatürk
ve Din", Aydınlar Ocağı, Millî Eğitim ve Din Eğitimi İlmî Semineri (Ankara
9-10 Mayıs 1981), ss. 209–219; İstanbul 1981, ss.131–141.
3. "Din
Kültürü ve Ahlâk Öğretimi", Tercüman Gazetesi, Milli Eğitim Sempozyumu,
(İstanbul 1984).
4. "Tarih ve
Din", Fırat Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Tarih Metodolijisi ve
Türk Tarihinin Meseleleri Kollokyumu, Elazığ 1984.
5. "İslâm
Mezhepleri Tarihi Araştırmalarında Karşılaşılan Bazı Problemler", (Some
Problems Concerning the Studies on the History of Islamic Sects), Uluslararası
Birinci İslâm Araştırmaları Sempozyumu (First International Symposium on
Islamic Studies), (İzmir 1985), ss. 369–382 (Türkçe metin + İngilizce
özet).
6. "Islamic
Approach Towards Other Religions", Assembly of the World's Religions.
New Jersey-U.S.A, November 14–21, 1985.
7. "The
Origin and the Significance of the Mawlawi Rituals", New ERA
Conference: "God: The Contemporary Discussion", Coronado,
California, December 29, 1986-January 4, 1987.
8. "Abdullatif
el-Harpûtî ve Tenkîhu'l-Kelâm fî Akaîdi Ehli'l-İslâm Adlı Eseri", Fırat
Üniversitesi, Türk-İslam Tarih, Medeniyet ve Kültüründe Fırat Havzası
Sempozyumu, Elazığ, 23-26 Mart 1987.
9. "The
Meaning and the Significance of Islamic Prayer (Salât): From the Point of View
of Sufism", Council for the World's Religions: Ritual, Symbol and
Participation in the Quest for Interfaith Cooperation", Harrison Hot
Springs, Canada, August 20–25, 1987.
10. "God in the
Turkish Folk Litterature", New ERA Conference: "God: The
Contemporary Discussion", Key West, Florida, April 16–22, 1988.
11. "Diyanet
İşleri Başkanlığı'nın Eğitim ve Yayın Hedefleri" Din Öğretimi ve Din
Hizmetleri Sempozyumu,
D.İ.B.-A.Ü.İ.F.-T.D.V.,8-10 Nisan 1988 Ankara, ss.475-481.
12. “Din ve Türkler”, Fikir
ve İman Zemini (Kubbealtı Akademisi Kültür ve Sanat Vakfı 1986–1987 Akademik
Toplantıları), İstanbul 1988, ss. 18.
13 "Teaching
of the History of the Islamic Schools of Political and Religious Thought in the
Facilties of Divinity", Conference on the Communicating Religious
values to youth Today, Gregorian University, Rome, 10–13.05.1989.
14. "İmam Ali
and Human Rights", Imam Ali's Festival Fourteen Centerary of al-Ghadeer,
July 1990, London, pp. 84-93.
15."Yunus Emre'de Allah Telâkkisi", Eskişehir
Türkocağı, 4 Ocak 1991
16 "Türkiye'de
Alevîlik-Bektaşîlik", Karşıyaka Kültür-Sanat Derneği, 2 Mart 1991
17 "Dinî
Hayatımız", Bursa Aydınlar Ocağı, 26 Nisan 1991
18 "Ana
Hatlarıyla Alevîlik", Günümüzde Alevîlik ve Bektaşîlik Paneli
22.2.1991, Ankara, 1995, ss.11–18.
19 "Sosyal
Bütünleşme Açısından Din", Türk Kültür ve Sanat Derneği, Atatürk İl
Halk Kütüphanesi, İzmir, 2 Mart 1992.
20. “A Brief History of Mawlawiyyah and the Significance of
the Mawlawi Rituals", Contemporary Relevance of Sufism, ed. by Syeda
Saiyidain Hameed, New Delhi: Indian 1991)
21. "Şiîliğin
Doğuşu ve Gelişmesi", Milletlerarası Tarihte ve Günümüzde Şiilik
Sempozyumu, İstanbul 13–15 Şubat 1993, ss. 33–68.
22. “Din ve Devlet
İlişkileri”, (Konferans), Muğla Üniversitesi, Muğla 3 Mart 1993.
23. "İslâm ve
Diğer Dinler", Uluslararası Hoşgörü Kongresi, Antalya 10–12 Haziran
1995.
24. "Atatürk ve
Laiklik", Üçüncü Uluslararası Atatürk Sempozyumu, Gazi Magusa-Kuzey
Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, 3–6 Ekim 1995.
25. "Atatürkçü
Düşüncede Milliyetçilik ve Lâiklik", Atatürk, Muğla: Muğla
Üniversitesi Yayını, ss. 1–5.
26. "Do Secular
States Have A Future In The Islamic World? (Turkish Case)", Conference
on the Impact of Religion on Politics at the End of the Twentieth Century, Jerusalem,
November, 10–12, 1997 (Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, XV/43 (Ankara
Mart 1999), ss.203,217).
27. "Laiklik-Din
İlişkisi", Cumhuriyetin 75. Yılında Türkiye'de Din ve Devlet İlişkileri
Sempozyumu, Kahramanmaraş, 1998, ss. 6–33.
28. "Türk İnkılâbı ve Lâiklik", Kara
Harp Okulu Komutanlığı, Ankara: Kara Harp Okulu Bilgi Toplama ve Yayım Mrk.
Yay., 2000, ss. 1–39
29. “Atatürk Düşüncesinde Laiklik”, Atatürk 4.Uluslararası Kongresi, 25–29 Ekim l999- Türkistan-Kazakistan,
Ankara: Atatürk Araştırma Merkezi, 2000, I.Cilt, ss.371-280.
30. “Yeni Bir Geleceğe Açılırken İslâm’ın ve Müslümanların
Meseleleri”, Yeni Bir Geleceğe Açılırken
İnsan ve Din Sempozyumu, Çukurova Ün. İlâhiyat Fakültesi, 8–9 Kasım 2001,
Adana, ss.13–28, 267–270.
31. “Türk-İslâm Kültüründe Sosyal Dayanışma ve Vakıf”, Türk Kültüründe Vakıf (Panel), Muğla
Üniversitesi-Aydın Vakıflar Bölge Müdürlüğü, Muğla 13 Mayıs 2004.
32.
“Doğumunun 100. Yılında Sâmiha Ayverdi”,
(Konferans), Kubbealtı Akademisi Kültür ve Sanat Vakfı, İstanbul 2 Nisan 2005
[Bu konferans, bir makale halinde de yayımlanmıştır: Sâmiha Ayverdi, Yayına Hazırlayanlar: Aysel Yüksel-Zeynep Uluant,
İstanbul: Kültür Banklığı Yayınları 2005, ss. 125–140.]
33.
“Kur’an ve Sâmiha Ayverdi”, (Panel), Doğumunun
100.Yılında Sâmiha Ayverdi’yi Anma Programı, Türk Kadınları Kültür Derneği
Kütahya Şubesi, Kütahya 19.11.2005.
34.
“Alevîlik Hakkında Bazı Düşünceler”, Uluslararası
Bektaşilik ve Alevilik Sempozyumu-I- The 1st International Symposium on
Bektashism and Alevism (Bildiriler-Müzakereler), 28-30 Ekim 2005 Isparta:
SDÜ İlâhiyat F.Yay.,2005, (Çağrılı Bildiriler: ss.21-25, 635-37).
35.
“Vakıf Medeniyeti”, Vakıf Medeniyeti (
Panel), Muğla Valiliği-Muğla Üniversitesi-Aydın Vakıflar Bölge Müdürlüğü, Muğla
08 Mayıs 2006.
36.
“Laiklik ve Türk Laikliğindeki Uygulamalar”, Doğumunun 125. Yılında Mustafa Kemâl Atatürk Uluslar arası Sempozyumu,
Başbakanlık Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu ile Atatürk Araştırma
Merkezi Başkanlığı, Ankara 15–18 Mayıs 2006 [“Laiklik ve Türk Laikliğindeki
Uygulamalar”, Doğumunun 125. Yılında
Mustafa Kemâl Atatürk, Ankara: Atatürk
Araştırma Merkezi 2011, ss.383 - 410].
37.
“Atatürk, Din ve Laiklik” (Konferans), Gazi
Mustafa Kemal Atatürk’ün Doğumunun 125. Yılı, Muğla İl Müftülüğü, 6 Kasım 2006.
38.
“Laiklik ve Türk Laikliğindeki Uygulamalar”, “21 inci Yüzyıl Başında Kemalizm; Anlaşılması ve Anlatılmasındaki
Sorunlar” Sempozyumu, T.C.Yeditepe
Üniversitesi Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Enstitüsü, İstanbul 08-09 Kasım
2006 ( İstanbul: Yeditepe Ü. Yayın No:51, Mayıs 2008, 45-63).
39. “Dinî
Hayatımız Nereye Gidiyor?” (Konferans), Türkiye Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar
Vakfı (TESAV), Ankara 18 Kasım 2006.
40.
“Atatürk, Din ve Laiklik” (Konferans), Marmara Üniversitesi Rektörlüğü, Göztepe
Kampusu/İstanbul, 31 Ekim 2007.
41.
“Tasavvuf ve Batı Dünyası” (Panel), Türk Kadınları Kültür Derneği
(TÜRKKAD)-T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Millî Kütüphane Başkanlığı,
Bahçelievler/Ankara, 16 Şubat 2008.
42.
“Modernleşme ve Gelenek” (Panel), Türk Kültür ve Sanat Derneği, İzmir, 22 Mart
2008.
43. “Günümüzde Dinin Anlaşılma Problemi: Ama Hangi Din?”,“Günümüzde Dinin Anlaşılma
Problemi” Uluslararası Sempozyumu, Çukurova Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi, Adana,
1–2 Mayıs 2008.
44. “Laiklik”, Türk İnkılâbına
Bakışlar, Panel, Atatürk Araştırma Merkezi Başkanlığı, Ankara 27–28 Ekim
2008.
45. “İslâm Düşüncesinde Hilâfet Meselesi”, 85. Yılında 3 Mart 1924 Tarihli Kanunlar ve
Türkiye – Panel, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü-T.C.Başbakanlık Atatürk
Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Araştırma Merkezi, Ankara 3 Mart
2009.
46.
“Nerede Yanlış Yaptık ya da Hangi İslâm?, Konferans, TESAV,
Ankara 2 Mayıs 2009.
47. “Küreselleşme Sürecinde İslâm’ın Geleceği ve
İlâhiyatçılar” (Panel), Fırat Üniversitesi IV. Kariyer Günleri, Elazığ 4-8
Mayıs 2009 (Yayına Hazırlayanlar: İsmail Akkoyunlu ve Songül Ünal, Fırat Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi
Dergisi, Yıl:14, Sayı:1 Elazığ 2009, ss.1-36).
48. “Atatürk’ü Anlamak”, (Atatürk’ü
Anmak ve Anlamak Paneli), Atatürk Kültür, Dil ve Tartih Yüksek Kurumu
Atatürk Araştırma Merkezi ve İstanbul Üniversitesi Rektörlüğü, İstanbul, 10
Kasım 2009.
49. “Nerede Yanlış Yaptık?” (Panel), Türkiye Diyanet Vakfı Kadın Kolları,
Ankara 14 Kasım 2009.
50. “Kur’an’ın Işığında Örtünme” (Konferans), Türk Kadınları Kültür
Derneği, Ankara 19 Aralık 2009.
51. “Atatürk, Din ve Laiklik” (Konferans), Maltepe Askerî Lisesi, Mart 2010 İzmir.
52. “Hünkâr Hacı Bektâş Velî’nin Türk Kültürü İçin Önemi”, Uluslararası Hacı Bektaş Veli Sempozyumu /
International Symposium of Hacı Bektaş Veli, Hitit Üniversitesi Hacı Bektaş Araştırma ve Uygulama Merkezi, 07– 09
Mayıs 2010 ÇORUM (“Hacı Bektaş Velî’nin Türk Kültürü İçin Önemi”, I.
Uluslararası Hacı Bektaş Veli Sempozyumu – Sempozyum Bildirileri, Cilt I-II -,
07-09 Mayıs 2010 Çorum, Hitit Üniversitesi Hacı Bektaş Veli Araştırma ve
Uygulama Merkezi: Ankara 2011,
C .I, ss. 1-9).
53. “Atatürk, Din ve
Laiklik”, Doğumunun 129’uncu Yıldönümünde Asker ve Devlet Adamı ATATÜRK
(Liderlik Özellikleri, Fikir ve Düşünceleri, Devrimleri) Uluslararası Paneli, Genel
Kurmay Başkanlığı: Ankara 19 Mayıs 2010.
54. “Atatürkçülük Konferansları: Atatürk, Din Ve Laiklik”, Hava
Eğitim Komutanlığı, İzmir 12 Ocak 2011.
55. “Kur’an’ın Işığında Kadın Hakları İle
İlgili Bazı Meseleler” (Konferans), Türk Dünyası Kadınları Derneği, İzmir
Şubesi, 17 Şubat 2011.
56. “Mehmed Âkif’i Anlamak” (Konferans),
Muğla Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları
Bölümü, 10 Mart 2011.
57. “Çağımızda İslâm Düşüncesinin
Sorunları”(Konferans), Dokuz Eylül Üniversitesi Din Bilimleri Araştırma Enstitüsü,
Sabancı Kültür Merkezi, İzmir, 21 Nisan 2011 (Dokuz Eylül Üniversitesi Din
Bilimleri Araştırma Enstitüsü, Din Bilimleri Araştırmalarına Dair
Konferanslar –I-, İzmir 2011, ss. 1-24.
58. “Atatürk, Din ve
Laiklik”, “Doğumunun 130’uncu Yıldönümünde Asker ve Devlet Adamı Atatürk”
Paneli, Maltepe Askerî Lisesi, İzmir 05 Nisan 2011; Işıklar Hava Lisesi,
Bursa 03 Mayıs 2011; Deniz Lisesi, İstanbul 04 Mayıs 2011; Kuleli Askeri
Lisesi, İstanbul 05 Mayıs 2011).
KISALTMALAR
DEÜİFD : Dokuz Eylül Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi
İFD : Ankara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi
İED
: Ankara Ü. İlâhiyat Fakültesi İslâm İlimleri Enstitüsü Dergisi
ÜYESİ OLDUĞU KURULUŞLAR
09.11.1989 Atatürk Kültür Dil ve
Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Araştırma Merkezi aslî üyeliği.
27.12.1999 Kazakistan Sosyal
Bilimler Akademisi aslî üyeliği.
09.10.2000 Kırgızistan/Bişkek Uluslararası Aytmatov Akademisi aslî
üyeliği.
ALDIĞI
ÖDÜLLER
1.
Bilimde Üstün Hizmet Ödülü- İstanbul, 25 Mayıs 1996
2.
Yılın Bürokratı Ödülü- Kasım 1997 /Muğla Ticaret Odası.
3.
Muğla’da 2004 Yılının En İyileri Ödülü- Muğla Hamle
Gazetesi, 11.03.2005
4.
Üstün Hizmet Ödülü- Uluslar arası Rotary Centennial
Service Award for Professional Excellence, Presented
in celebration of Rotary’s centennial year – 2004–05, Marmaris
27.09.2005.
YÖNETTİĞİ
TEZLER
1. Sayısını hatırlayamadığı Bitirme
Çalışması ve Yüksek Lisans tezi
2.Yurt dışında (İngiltere) co-supervisor
olarak 2; yurt içinde 8 Doktora Tezi
HAKKINDA YAYIMLANAN ARMAĞAN KİTABI
Ethem Ruhi Fığlalı’ya Armağan,
Haz. Ali Osman Gündoğan, Ankara: Vâdi Yayınları, 2002.
ARAŞTIRMA VE YAYINLARI
I. TELİF KİTAPLAR:
1. Çağımızda İtikadî İslâm Mezhepleri,
İstanbul: Selçuk Yayınları, 1980 (Gözden geçirilmiş ve genişletilmiş 2. Baskı:
1983; 3. Baskı: 1986, İran İslâm Devrimi ilâvesiyle 4. Baskı: 1990; 5. Baskı:
1991; 6. Baskı: 1993 ;7. Baskı: 1995 ; 8. Baskı: 1996 ; 9. Baskı: 1998) ; 10.
Baskı: İstanbul: Birleşik Yayıncılık; 1999; 11. Baskı: İstanbul: şa-to
İlâhiyat, 2001; 12. Baskı: İzmir: İzmir İlâhiyat Vakfı Yay., Aralık 2004.
2. İslâm'a Karşı
Cereyanlar: Bâbîlik ve Bahâîlik, Mecca: Muslim World League Yay. 1402/1981.
3. Din Kültürü ve
Ahlâk Bilgisi (Ortaokul 3. sınıf), Ankara: M.E.B. Yay. 1982 (13. Bs., 1994)
4. İbâdiye'nin
Doğuşu ve Görüşleri, Ankara: A.Ü. İlâhiyat Fakültesi Yay. 1983.
5. İmâmiyye Şîası, İstanbul: Selçuk
Yayınları 1984 (2. Basım: İstanbul: Ağaç Kitabevi Yayınları, Kasım 2008).
6. Kâdiyânîlik
(Ahmediyye Mezhebi), İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Yay. 1986.
7. Mezhepler ve
Tarikatlar Ansiklopedisi (Komisyon çalışması, Başkan: E.Ruhi FIĞLALI),
İstanbul: Tercüman Yayınları, 1987.
8. Atatürk ve Din,
Ankara: Azerbaycan Kültür Derneği Yayınları No: 32, 1988 (Risale).
9. Türkiye'de
Alevilik - Bektaşilik, İstanbul: Selçuk Yayınları 1990 (1.Bs.- Ekim 1990;
2.Bs.- Eylül 1991;3. Bs.- Temmuz 1994; 4.Bs.- Ağustos 1996; 5.Bs.- İzmir: İzmir
İlâhiyat Vakfı Yay.,Nisan 2006).
10. Kâdiyânîlik, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yay.,
1994.
11. Bâbilik ve Bahaîlik, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı
Yay., 1994.
12. Geçmişten Günümüze Halk İnançları İtibariyle Alevîlik -
Bektaşîlik, Ankara: Türk Kültürünü Araştırma ve Tanıtma Vakfı Yay., 1994.
13. İmam Ali,
Ankara: TDV Yay. , 1996 (2. Bs. 1998; 7. Bs. 2011).
14.
Din ve Devlet İlişkileri, Muğla : Muğla Ü. Yay., 1997.
15. Atatürk Düşüncesinde Din ve Lâiklik, Yayına
Hazırlayanlar: Ethem Ruhi Fığlalı, Taha Müftüoğlu, İdris Karakuş, Ankara:
Atatürk Araştırma Merkezi 1999 (2.Bs.2008).
16. Din ve Laiklik Üstüne Düşünceler, Muğla: Muğla
Üniv. Yay., 2001.
17. Îtikâdî İslâm Mezheplerine
Giriş, İzmir: İzmir İlâhiyat Fakültesi Vakfı Yay. 2007.
18. Günümüz İslâm
Mezhepleri, İzmir: İzmir İlâhiyat Vakfı Yayınları 2008 (2. Baskı: 2011).
19. İslâm Laiklik ve
Türk Laikliğindeki Uygulamalar, Ankara: Berikan Yayınları 2010.
II. YAYIMLANAN
KİTAPLARDA AYRI BÖLÜMLER:
1.
"İslâmî
Anlayışta İnsânî Değerler", Türklerde İnsânî Değerler ve İnsan Hakları
- I, İstanbul : Türk Kültürüne Hizmet Vakfı yay., 1992, 257-279.
2. “Şiîlik ve Anadolu Alevîliği Arasındaki Farklılıklar ve
Benzerlikler”, Alevîler/Aleviten,
Haz. İsmail Engin-Erhard Franz, Hamburg 2000, I, 97–110.
3. “Hoca Ahmed Yesevî
Kimdir?”, Türkistan’ın Pîri Hoca Ahmed
Yesevî ve Külliyesi, Ankara: TİKA Yay.,2000, 24-37.
4. “Değişimci Özal ve Değişim Sürecinde İslâm”, Kim Bu? Özal-Siyaset, İktisat, Zihniyet,
Editörler: İhsan Sezal/İhsan Dağı, İstanbul: Boyut Yay. 2001, 211–218.
5. “Sünnî Tarih ve İlâhiyat Geleneğinde Hz. Ali”, Tarihten Teolojiye İslâm İnançlarında Hz.
Ali, Haz. Ahmet Yaşar Ocak, Ankara: Türk Tarih Kurumu 2005, 103-136 [“Ali in
the Sunni Historical and Theological Tradition”, From
History to Theology Ali in Islamic Beliefs, ed. by Ahmet Yaşar Ocak,
Ankara: TTK 2005, 149-184].
6. “Atatürk ve Din”, Atatürk
Düşüncesinde Din ve Lâiklik, Haz. Ethem Ruhi Fığlalı- Taha Müftüoğlu- İdris
Karakuş, Ankara: Atatürk Araştırma Merkezi 1999, 235–249 [ Aynı makale şu
eserde de yer almıştır: Atatürk’ün İslâma
Bakışı- Belgeler ve Görüşler, Haz. Mehmet Saray-Ali Tuna, Ankara: Atatürk
Araştırma Merkezi 2005, 193–207].
7. “T.C. Devleti’nde Din-Devlet İlişkileri: Din Kurumları ve
Din-Devlet İlişkileri”, Türk Dünyası
Kültür Atlası / A Cultural Atlas of the Turkish World, İstanbul: Türk
Kültürüne Hizmet Vakfı Yay. 2006, 526–543.
8. “Alevî-Bektaşî Teolojisinin Temel Taşı: Alevî-Bektaşî
İnançlarında Hz. Ali”, Geçmişten Günümüze Alevî-Bektaşî Kültürü, Editör:
Ahmet Yaşar Ocak, Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları 2009, 241 –
267.
III. TERCÜME KİTAPLAR:
1. Prof. Muhammed Ebû
Zehra, İslâm'da Sosyal Dayanışma, Arapçadan çev.: E.Ruhi
FIĞLALI-O.ESKİCİOĞLU, İstanbul: Yağmur yay., 1969 (2.baskı: İstanbul, 1978).
2. Prof. Muhammed Ebû
Zehra, İslâm'da Siyâsî ve İtikâdî Mezhepler Tarihi, Arapçadan çev.:
E.Ruhi FIĞLALI-O. ESKİCİOĞLU, İstanbul: Yağmur Yay., 1970.
3. İbn Bâbeveyh
el-Kummî, Şîî-İmâmiyye'nin İman Esasları (Risâletü'l-İ'tikâdâti'l-İmâmiyye),
Arapçadan notlarla çev. E.R.FIĞLALI, Ankara: A.Ü. İlâhiyat Fak. Yay., 1978.
4. R.A. NİCHOLSON, İslâm
Sûfileri (The Mystics of Islam), İng. Çev.: M.DAĞ, K.IŞIK, E.R. FIĞLALI, A.
ŞENER, R. AYAS, İ.KAYAOĞLU, Ankara: Kültür Bakanlığı Yay., 1978 (2. Baskı:
Ankara: Çağlar Yayınları 2004).
5. Ebû Mansur
Abdulkahir el-Bağdâdî, Mezhepler Arasındaki Farklar (El-Fark Beyne'l-Fırak), Arapçadan notlarla çev.: E.Ruhi FIĞLALI,
İstanbul: Kalem Yay. 1979 [2.Baskı: Ankara: TDV Yay. 1991; 3.Baskı: Ankara: TDV Yay. 2001; 4. Baskı:
Ankara: TDV Yay.2007]
6. Prof. W. Montgomery
Watt, İslâm Düşüncesinin Teşekkül Devri (The Formative Period of Islamic
Thought), İng. Çev.: E.Ruhi FIĞLALI, Ankara: Umran Yay., 1981. ( 2. Baskı:
İstanbul: Birleşik Yayıncılık 1998; Gözden Geçirilmiş 3. Baskı: Ankara Sarkaç
Yayınları 2010).
7. Henry Laoust, İslâm'da
Ayrılıkçı Görüşler, (Les Schismes dans l'Islam), Fransızcadan çev. , E.
Ruhi FIĞLALI - Sabri HİZMETLİ, İstanbul: Pınar Yayınları 1999.
8. Bahâilik ve el-Kitâbu’l-Akdes, Arapçadan
notlarla çev. Ethem Ruhi FIĞLALI-Ramazan ŞİMŞEK, e-makâlât Mezhep
Araştırmaları, III/2 (Güz 2010), ss. 7-144 /ISSN 1309-5803
/www.emakalat.com [Takdim-Bahâilik, Ethem Ruhi FIĞLALI, ss.8-42; Mirza Hüseyin
Ali Bahâullah, El-Kitâbu’l-Akdes,
Notlarla Çev. Ethem Ruhi FIĞLALI-Ramazan Şimşek, ss. 43-144].
IV. TELİF MAKALELER:
1. “İlkokulların
Açılışı Münasebetiyle: Tarihimizde Âmin Alayları”, Yeşilay (Aylık Kültür ve Sağlık Dergisi), 418 (Eylül 1968),
ss.16–17.
2. “İslâm’da Eğitim ve
Öğretim”, Yeşilay (Aylık Kültür ve Sağlık
Dergisi), 420 (Kasım 1968), ss.10–11.
3. "
Hâricîliğin Doğuşuna Tesir Eden Bazı Sebepler", İFD (Ankara 1975),
XX, ss. 219–247.
4. "Burdur
Kütüphanesinde Bulunan Bir Risâle: Tezkiretu'l-Mezâhib", İİED,
(Ankara 1975), II, ss. 99–116.
5. "Tezkiretu'l-Mezâhib
li'bni's-Serrâc", İİED, (Ankara 1975), II, ss. 117–141 (Önsöz ve
notlarla Arapça metin neşri).
6. "İbâdiye'nin
Siyâsî ve İtikâdî Görüşleri" İFD, (Ankara 1976), XXI, ss.323–344.
7. "Hâricîliğin
Doğuşu ve Fırkalara Ayrılışı", İFD, (Ankara 1978), XXII, ss.
245–275.
8. "Hicrî 1400.
Yıla Girerken İslâm Dünyası", Milli Eğitim ve Kültür, (Ankara
1979), II, No: 5, ss.55–75.
9. "Genç
Nesillerin Din Terbiyesi ve Destanlar", Kubbealtı Akademi Mecmuası,
(İstanbul 1979), Yıl:8, Sayı: 1, ss.38–43.
10. "Eğitimimizde
Dinî Formasyon Noksanlığı ve Bunun Anarşideki Yeri", Kubbealtı Akademi
Mecmuası, (İstanbul 1979), Yıl:8, Sayı:3, ss. 35–54.
11. "Mezheplerin
Doğuşuna Tesir Eden Sebepler", İİED,
(Ankara 1980), IV, ss. 115–131.
12. "İbn Sadru'd-Dîn eş-Şirvânî ve İtikâdî Mezhepler
Hakkında Türkçe Risâlesi", İFD, (Ankara 1981), XXIV, ss. 249–276.
13. "Tercümânu'l-Ümem",
İFD, (Ankara 1981), XXIV, ss. 277-335 (Önsöz ve notlarla tenkidi neşir).
14. "Mesih ve Mehdî
İnancı Üzerine (Mezhepler Tarihi Açısından Bir Bakış)", İFD,
(Ankara 1981), ss. 179–214.
15. "The Problem of
Abd-Allah İbn Saba", İİED, (Ankara 1982), V,pp. 379–390.
16. "Sakîfe Olayı
ve Hz.Ebû Bekir'in Halife Seçimi", İslâm Medeniyeti, (İstanbul
1982), V, No:3, ss.7–27.
17. "XIX. Yüzyıl
Sonlarında Hindistan (Mezhepler Tarihi Açısından Bir Bakış)", DEÜİFD,
(İzmir 1983), I, ss. 1–24.
18. "Basic
Principles of Islam and the Problem of Dialog Between Islam and Christianity",
Diyanet Dergisi, (Ankara 1983), XIX/ 2, ss. 3–14 (Türkçe özet: “İslâm’ın
Temel Esasları ve İslâm-Hıristiyan Diyaloğu Meselesi”, ss 3–5).
19. "İslam: Basic
Principles and Characteristics", The Muslim World League Journal,
(Mecca: Shaban 1403/May-June 1983), LX, No: 8, ss. 11–15.
20. "İlk Şii
Olaylar: Tevvabûn Hareketi", İFD,
(Ankara 1983), XXVI, ss. 335–352.
21. "İslâm
Tarihinde Hz. Hasan ve Hz. Hüseyin Dönemleri (Mezhepler Tarihi Açısından bir
Tedkik), İFD, (Ankara 1983), XXVI, ss. 353–370.
22. “Millî Kültürümüz ve Dinimiz”, Türk Kültürü Araştırmaları-Prof Dr. İbrahim Kafesoğlu’nun Hatırasına
ARMAĞAN, Ankara 1985, 245-252.
23. "Endonezya'da
Çağdaş İslâm Düşüncesi", DEÜİFD, (İzmir 1985), II, ss. 9–23.
24. "Mawlawi a'in:
a brief description and an interpretation", Islamic Culture, 60, IV
(1986), pp. 46–52.
25. Ortadoğu'da İslâm
(İslâm Mezhepleri Tarihi Açısından Bir Bakış)", Türkiye Günlüğü,
14, 1991, ss. 4–11.
26. "Nutuk'ta İslâm
Tarihi ile İlgili Motifler", Türk Kültürü, 343 (1991), ss. 696–699.
27. "Nutuk'ta İslâm
Tarihi ile İlgili Motifler", Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi,
VIII/22 (1991), ss. 39–43.
28. "Türk Düşüncesi
Üzerine, Türk Yurdu, Türk Düşünce Hayatı Özel Sayısı, XI/44 (1991), ss.
44–45.
29. "Halkımızın
İlahiyat Fakültelerinden Beklentileri", Din Öğretiminin Dünü ve Bugünü
Paneli, Diyanet Dergisi, 10 (1991), ss. 21.vd.
30. "Terör ve
Terörün Kaynağı", Türkiye'de Terör ve İçyüzü Açıkoturumu, Diyanet
Dergisi, VII (1991), ss. 19.ff.
31.
“Alevîlik-Bektâşîlik Tartışmaları Üzerine”, Diyânet, 25 (Ocak 1993), 35–37.
32. "Değişim
Sürecinde İslâm", İslâmî Araştırmalar, VI/4, (1993), ss. 222–224.
33. "Atatürk and
the Religion of Islam", Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, IX/26
(Ankara: Mart 1993), ss. 289–301.
34.
"Alevîlik", Diyanet,3 44 (Ağustos 1994), , ss. 4–10.
35. "Atatürk ve
Din". Türk Kültürü, XXXIII/ 384 (Ankara: Nisan 1995), ss. 193–204
36. "İslâm ve Laiklik" , Atatürk Araştırma
Merkezi Dergisi, X/33 (Kasım 1995), ss. 653–686.
37. "Egemenlik
Kimindir?" Türkiye Günlüğü, Sayı. 45 (Mart-Nisan 1997), ss. 21–26.
38. "İslâm'ın
Bugünkü Meseleleri", Türk Yurdu, XVII/116–117 (Nisan-Mayıs 1997),
ss. 29–32.
39. "Din ve Devlet
İlişkileri", Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, XIII/38 (Temmuz
1997), ss. 581–611.
40. “Alevîlik ve Heterodoksi”,
Türk Yurdu, XXV/210 ( Şubat 2005),
ss. 5–7.
41. “Şiiliğin Ortaya
Çıkışı ve İran’da Din-Siyaset İlişkisi”, Şİİ JEOPOLİTİĞİ, Avrasya Dosyası /Eurasian File: Uluslararası İlişkiler ve Stratejik
Araştırmalar Dergisi, XIII/3 (Eylül-Ekim-Kasım-Aralık 2007), ss. 191–229.
42. “Laiklik ve Türk Laikliğindeki
Uygulamalar”, Doğumunun 125. Yılında
Mustafa Kemâl Atatürk, Ankara:
Atatürk Araştırma Merkezi 2011, ss.383 - 410.
43. “Atatürk ve Laiklik”, Atatürk Haftası Armağanı 10 Kasım
2011, Genelkurmay Askerî Tarih ve Stratejik Etüt (ATASE) Başkanlığı
Yayınları: Ankara 2011, ss. 43-75.
V. TERCÜME MAKALELER:
1. Muhammad Kafafi
(Ph.D.), "Abû Saîd Muhammad al-Azdî al-Kalhatî'ye Göre Hâricîliğin
Doğuşu" (The rise of Kharijism According to Abû Saîd....), İFD,
(Ankara 1972), XIII, ss. 177–191 (İng.den çeviri).
2. L.V. Vaglieri,
"Ali-Muâviye Mücadelesi ve Haricî Ayrılmalarının İbâdi Kaynakların
Işığında Yeniden İncelenmesi" (The Ali-Muaviyye Conflict and the Kharijite
Secession Reexamined in the Light of Ibadite Sources), İFD, (Ankara
1973), XIX, ss. 147-150 (İng.den çeviri).
3. Prof. Muhammed
Tancî, "Beyrûnî'nin İbn Sînâ'ya Yönelttiği Bazı Sorular, İbn Sînâ'nın
Cevapları ve Bu Cevaplara Beyrûnî'nin İtirazları", Beyrûnî'ye Armağan,
Ankara: Türk Tarih Kurumu Yay. 1974, ss. 231–260 (Dr. Abdülkadir ŞENER ile
birlikte Arapça’dan çeviri)
4. Prof. Dr. Mahmud
Şeltut, "İsâ'nın Ref'i", İFD, (Ankara 1978), XXIII, ss.319–324
(Arapçadan çeviri).
5. W.F.Tucker,
"Âsîler ve Gnostikler: el-Muğîre bin Saîd ve Muğîriyye" (Rebels and
Gnostics: el-Muğîra and the Muğırıyya), İİED, (Ankara 1982), ss. 203–215
(İng.den çeviri).
6. W.F.Tucker,
"Ebû Mansur el-İclî ve Mansûriyye: Avrupa Ortaçağı Terörizmi Hakkında Bir
Çalışma" (Abû Mansur al-Ijlî and the Mansuriyya: A Study in Medieval
Terrorism), İİED, (Ankara 1982), ss. 217–219 (İng.den çeviri).
7. E.Toftbek, "Kısa Dürzî İlmihali", İFD,
(Ankara 1981), XXV, ss. 215–220 (İng.den çeviri).
8. M.M. Mazzoui,
"The Origins of the Safawids-Si'ism, Sufism and the Ghulat", İFD,
(Ankara 1978), ss. 533–536 (Kitap Tanıtma)
VI. ANSİKLOPEDİ MADDELERİ:
1. Türk Ansiklopedisine Yazılan Maddeler:
1. Sebeiyye, 28/246
2. Seb’iyye, 28/251
3. Secah Binti'l-Hâris, 28/255
4. Tahtacılar, 30/352–353
5. Tîcânîlik, 31/188–189
6. Tüsterî, 32/462
7. Yezidilik, 33/441.
2. Dergâh Yayınevi İslâmî İlimler
Ansiklopedisine Yazılan Maddeler:
1. Ehl-i Sünnet
3. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm
Ansiklopedisine Yazılan Maddeler:
1. Abbas b. Ali b. Ebî Tâlib I/21
2. Abdullah b. Ali b. Abdullah
el-Abbas I/82–83
3. Abdullah b. Cafer b. Ebî Tâlib
I/89
4. Abdullah b. İbad el-Murrî
et-Temimî I/109
5. Abdullah b. Meymûn I/117–118
6. Abdullah b. Muâviye b. Abdullah
b.Cafer b.Ebî Tâlib I/118–119
7. Abdullah İbn Sebe' I/133–134
8.
Abdullah b. Vehb er-Râsıbî I/141–142
9.
Abdulkâhir el-Bağdâdî I/245–247
10. el-Ahbâru't-Tıvâl I/493–94
11. Ali b.Ebî Tâlib II/371–374
12. Ali Ekber II/390
13. Bahaîlik, IV/464–468
14. Câbir Cu’fî -VI/532
15. Cemel Vak'ası VII/320–321
16. Culendâ b. Mes'ud - VIII/107–108
17. Darü'n-Nedve - VIII/555–556
18. Ebu Mansu-r el-İclî - X/181–182
19. Ebu Tâlib X/327–238
20. Ebu Yezid en-Nükkârî X/259–260
21. Fah- XII/73–74
22. el-Fark Beyne'l-Fırak-
XII/172–173
23. Gadir Hum - XIII/279
24. Gâib- XIII/292
25. Hâriciler - XVI/169–175
26. Hasan - XVI/282–285
27. Hasan b. Muhammed b.Hanefiyye -
XVI/331–332
28. Hasan b. Zeyd - XVI/361
29. Hırrît b. Râşid - XVII/382
30. Hüseyin - XVIII/518–521
31. el-Hüseyin b. Ali-Sâhibu Fah -
XVIII/525
32. İbâziyye - XIX/256–261
33. İbn İnebe - XX/85–86
34. İbni Mülcem- XX/220
35. İbrahim el-İmâm – XXI/319–320
36. İsnâaşeriyye – XXIII/142–147
37. Kâdiyânîlik – XXIV/ 137–139
VII. KONGRE, SEMPOZYUM VE SEMİNER TEBLİĞLERİ (Yayınlanmış
ve Tespit Edilebilmiş Olanlar):
1. "Atatürk
ve Din Anlayışı", Türk Kadınları Kültür Derneği, Atatürk'ün
Milliyetçilik ve Devletçilik Anlayışı Semineri, (Ankara 1981), ss.
3–12 (Ayrı basım).
2. "Atatürk
ve Din", Aydınlar Ocağı, Millî Eğitim ve Din Eğitimi İlmî Semineri (Ankara
9-10 Mayıs 1981), ss. 209–219; İstanbul 1981, ss.131–141.
3. "Din
Kültürü ve Ahlâk Öğretimi", Tercüman Gazetesi, Milli Eğitim Sempozyumu,
(İstanbul 1984).
4. "Tarih ve
Din", Fırat Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Tarih Metodolijisi ve
Türk Tarihinin Meseleleri Kollokyumu, Elazığ 1984.
5. "İslâm
Mezhepleri Tarihi Araştırmalarında Karşılaşılan Bazı Problemler", (Some
Problems Concerning the Studies on the History of Islamic Sects), Uluslararası
Birinci İslâm Araştırmaları Sempozyumu (First International Symposium on
Islamic Studies), (İzmir 1985), ss. 369–382 (Türkçe metin + İngilizce
özet).
6. "Islamic
Approach Towards Other Religions", Assembly of the World's Religions.
New Jersey-U.S.A, November 14–21, 1985.
7. "The
Origin and the Significance of the Mawlawi Rituals", New ERA
Conference: "God: The Contemporary Discussion", Coronado,
California, December 29, 1986-January 4, 1987.
8. "Abdullatif
el-Harpûtî ve Tenkîhu'l-Kelâm fî Akaîdi Ehli'l-İslâm Adlı Eseri", Fırat
Üniversitesi, Türk-İslam Tarih, Medeniyet ve Kültüründe Fırat Havzası
Sempozyumu, Elazığ, 23-26 Mart 1987.
9. "The
Meaning and the Significance of Islamic Prayer (Salât): From the Point of View
of Sufism", Council for the World's Religions: Ritual, Symbol and
Participation in the Quest for Interfaith Cooperation", Harrison Hot
Springs, Canada, August 20–25, 1987.
10. "God in the
Turkish Folk Litterature", New ERA Conference: "God: The
Contemporary Discussion", Key West, Florida, April 16–22, 1988.
11. "Diyanet
İşleri Başkanlığı'nın Eğitim ve Yayın Hedefleri" Din Öğretimi ve Din
Hizmetleri Sempozyumu,
D.İ.B.-A.Ü.İ.F.-T.D.V.,8-10 Nisan 1988 Ankara, ss.475-481.
12. “Din ve Türkler”, Fikir
ve İman Zemini (Kubbealtı Akademisi Kültür ve Sanat Vakfı 1986–1987 Akademik
Toplantıları), İstanbul 1988, ss. 18.
13 "Teaching
of the History of the Islamic Schools of Political and Religious Thought in the
Facilties of Divinity", Conference on the Communicating Religious
values to youth Today, Gregorian University, Rome, 10–13.05.1989.
14. "İmam Ali
and Human Rights", Imam Ali's Festival Fourteen Centerary of al-Ghadeer,
July 1990, London, pp. 84-93.
15."Yunus Emre'de Allah Telâkkisi", Eskişehir
Türkocağı, 4 Ocak 1991
16 "Türkiye'de
Alevîlik-Bektaşîlik", Karşıyaka Kültür-Sanat Derneği, 2 Mart 1991
17 "Dinî
Hayatımız", Bursa Aydınlar Ocağı, 26 Nisan 1991
18 "Ana
Hatlarıyla Alevîlik", Günümüzde Alevîlik ve Bektaşîlik Paneli
22.2.1991, Ankara, 1995, ss.11–18.
19 "Sosyal
Bütünleşme Açısından Din", Türk Kültür ve Sanat Derneği, Atatürk İl
Halk Kütüphanesi, İzmir, 2 Mart 1992.
20. “A Brief History of Mawlawiyyah and the Significance of
the Mawlawi Rituals", Contemporary Relevance of Sufism, ed. by Syeda
Saiyidain Hameed, New Delhi: Indian 1991)
21. "Şiîliğin
Doğuşu ve Gelişmesi", Milletlerarası Tarihte ve Günümüzde Şiilik
Sempozyumu, İstanbul 13–15 Şubat 1993, ss. 33–68.
22. “Din ve Devlet
İlişkileri”, (Konferans), Muğla Üniversitesi, Muğla 3 Mart 1993.
23. "İslâm ve
Diğer Dinler", Uluslararası Hoşgörü Kongresi, Antalya 10–12 Haziran
1995.
24. "Atatürk ve
Laiklik", Üçüncü Uluslararası Atatürk Sempozyumu, Gazi Magusa-Kuzey
Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, 3–6 Ekim 1995.
25. "Atatürkçü
Düşüncede Milliyetçilik ve Lâiklik", Atatürk, Muğla: Muğla
Üniversitesi Yayını, ss. 1–5.
26. "Do Secular
States Have A Future In The Islamic World? (Turkish Case)", Conference
on the Impact of Religion on Politics at the End of the Twentieth Century, Jerusalem,
November, 10–12, 1997 (Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, XV/43 (Ankara
Mart 1999), ss.203,217).
27. "Laiklik-Din
İlişkisi", Cumhuriyetin 75. Yılında Türkiye'de Din ve Devlet İlişkileri
Sempozyumu, Kahramanmaraş, 1998, ss. 6–33.
28. "Türk İnkılâbı ve Lâiklik", Kara
Harp Okulu Komutanlığı, Ankara: Kara Harp Okulu Bilgi Toplama ve Yayım Mrk.
Yay., 2000, ss. 1–39
29. “Atatürk Düşüncesinde Laiklik”, Atatürk 4.Uluslararası Kongresi, 25–29 Ekim l999- Türkistan-Kazakistan,
Ankara: Atatürk Araştırma Merkezi, 2000, I.Cilt, ss.371-280.
30. “Yeni Bir Geleceğe Açılırken İslâm’ın ve Müslümanların
Meseleleri”, Yeni Bir Geleceğe Açılırken
İnsan ve Din Sempozyumu, Çukurova Ün. İlâhiyat Fakültesi, 8–9 Kasım 2001,
Adana, ss.13–28, 267–270.
31. “Türk-İslâm Kültüründe Sosyal Dayanışma ve Vakıf”, Türk Kültüründe Vakıf (Panel), Muğla
Üniversitesi-Aydın Vakıflar Bölge Müdürlüğü, Muğla 13 Mayıs 2004.
32.
“Doğumunun 100. Yılında Sâmiha Ayverdi”,
(Konferans), Kubbealtı Akademisi Kültür ve Sanat Vakfı, İstanbul 2 Nisan 2005
[Bu konferans, bir makale halinde de yayımlanmıştır: Sâmiha Ayverdi, Yayına Hazırlayanlar: Aysel Yüksel-Zeynep Uluant,
İstanbul: Kültür Banklığı Yayınları 2005, ss. 125–140.]
33.
“Kur’an ve Sâmiha Ayverdi”, (Panel), Doğumunun
100.Yılında Sâmiha Ayverdi’yi Anma Programı, Türk Kadınları Kültür Derneği
Kütahya Şubesi, Kütahya 19.11.2005.
34.
“Alevîlik Hakkında Bazı Düşünceler”, Uluslararası
Bektaşilik ve Alevilik Sempozyumu-I- The 1st International Symposium on
Bektashism and Alevism (Bildiriler-Müzakereler), 28-30 Ekim 2005 Isparta:
SDÜ İlâhiyat F.Yay.,2005, (Çağrılı Bildiriler: ss.21-25, 635-37).
35.
“Vakıf Medeniyeti”, Vakıf Medeniyeti (
Panel), Muğla Valiliği-Muğla Üniversitesi-Aydın Vakıflar Bölge Müdürlüğü, Muğla
08 Mayıs 2006.
36.
“Laiklik ve Türk Laikliğindeki Uygulamalar”, Doğumunun 125. Yılında Mustafa Kemâl Atatürk Uluslar arası Sempozyumu,
Başbakanlık Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu ile Atatürk Araştırma
Merkezi Başkanlığı, Ankara 15–18 Mayıs 2006 [“Laiklik ve Türk Laikliğindeki
Uygulamalar”, Doğumunun 125. Yılında
Mustafa Kemâl Atatürk, Ankara: Atatürk
Araştırma Merkezi 2011, ss.383 - 410].
37.
“Atatürk, Din ve Laiklik” (Konferans), Gazi
Mustafa Kemal Atatürk’ün Doğumunun 125. Yılı, Muğla İl Müftülüğü, 6 Kasım 2006.
38.
“Laiklik ve Türk Laikliğindeki Uygulamalar”, “21 inci Yüzyıl Başında Kemalizm; Anlaşılması ve Anlatılmasındaki
Sorunlar” Sempozyumu, T.C.Yeditepe
Üniversitesi Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Enstitüsü, İstanbul 08-09 Kasım
2006 ( İstanbul: Yeditepe Ü. Yayın No:51, Mayıs 2008, 45-63).
39. “Dinî
Hayatımız Nereye Gidiyor?” (Konferans), Türkiye Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar
Vakfı (TESAV), Ankara 18 Kasım 2006.
40.
“Atatürk, Din ve Laiklik” (Konferans), Marmara Üniversitesi Rektörlüğü, Göztepe
Kampusu/İstanbul, 31 Ekim 2007.
41.
“Tasavvuf ve Batı Dünyası” (Panel), Türk Kadınları Kültür Derneği
(TÜRKKAD)-T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Millî Kütüphane Başkanlığı,
Bahçelievler/Ankara, 16 Şubat 2008.
42.
“Modernleşme ve Gelenek” (Panel), Türk Kültür ve Sanat Derneği, İzmir, 22 Mart
2008.
43. “Günümüzde Dinin Anlaşılma Problemi: Ama Hangi Din?”,“Günümüzde Dinin Anlaşılma
Problemi” Uluslararası Sempozyumu, Çukurova Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi, Adana,
1–2 Mayıs 2008.
44. “Laiklik”, Türk İnkılâbına
Bakışlar, Panel, Atatürk Araştırma Merkezi Başkanlığı, Ankara 27–28 Ekim
2008.
45. “İslâm Düşüncesinde Hilâfet Meselesi”, 85. Yılında 3 Mart 1924 Tarihli Kanunlar ve
Türkiye – Panel, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü-T.C.Başbakanlık Atatürk
Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Araştırma Merkezi, Ankara 3 Mart
2009.
46.
“Nerede Yanlış Yaptık ya da Hangi İslâm?, Konferans, TESAV,
Ankara 2 Mayıs 2009.
47. “Küreselleşme Sürecinde İslâm’ın Geleceği ve
İlâhiyatçılar” (Panel), Fırat Üniversitesi IV. Kariyer Günleri, Elazığ 4-8
Mayıs 2009 (Yayına Hazırlayanlar: İsmail Akkoyunlu ve Songül Ünal, Fırat Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi
Dergisi, Yıl:14, Sayı:1 Elazığ 2009, ss.1-36).
48. “Atatürk’ü Anlamak”, (Atatürk’ü
Anmak ve Anlamak Paneli), Atatürk Kültür, Dil ve Tartih Yüksek Kurumu
Atatürk Araştırma Merkezi ve İstanbul Üniversitesi Rektörlüğü, İstanbul, 10
Kasım 2009.
49. “Nerede Yanlış Yaptık?” (Panel), Türkiye Diyanet Vakfı Kadın Kolları,
Ankara 14 Kasım 2009.
50. “Kur’an’ın Işığında Örtünme” (Konferans), Türk Kadınları Kültür
Derneği, Ankara 19 Aralık 2009.
51. “Atatürk, Din ve Laiklik” (Konferans), Maltepe Askerî Lisesi, Mart 2010 İzmir.
52. “Hünkâr Hacı Bektâş Velî’nin Türk Kültürü İçin Önemi”, Uluslararası Hacı Bektaş Veli Sempozyumu /
International Symposium of Hacı Bektaş Veli, Hitit Üniversitesi Hacı Bektaş Araştırma ve Uygulama Merkezi, 07– 09
Mayıs 2010 ÇORUM (“Hacı Bektaş Velî’nin Türk Kültürü İçin Önemi”, I.
Uluslararası Hacı Bektaş Veli Sempozyumu – Sempozyum Bildirileri, Cilt I-II -,
07-09 Mayıs 2010 Çorum, Hitit Üniversitesi Hacı Bektaş Veli Araştırma ve
Uygulama Merkezi: Ankara 2011,
C .I, ss. 1-9).
53. “Atatürk, Din ve
Laiklik”, Doğumunun 129’uncu Yıldönümünde Asker ve Devlet Adamı ATATÜRK
(Liderlik Özellikleri, Fikir ve Düşünceleri, Devrimleri) Uluslararası Paneli, Genel
Kurmay Başkanlığı: Ankara 19 Mayıs 2010.
54. “Atatürkçülük Konferansları: Atatürk, Din Ve Laiklik”, Hava
Eğitim Komutanlığı, İzmir 12 Ocak 2011.
55. “Kur’an’ın Işığında Kadın Hakları İle
İlgili Bazı Meseleler” (Konferans), Türk Dünyası Kadınları Derneği, İzmir
Şubesi, 17 Şubat 2011.
56. “Mehmed Âkif’i Anlamak” (Konferans),
Muğla Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları
Bölümü, 10 Mart 2011.
57. “Çağımızda İslâm Düşüncesinin
Sorunları”(Konferans), Dokuz Eylül Üniversitesi Din Bilimleri Araştırma Enstitüsü,
Sabancı Kültür Merkezi, İzmir, 21 Nisan 2011 (Dokuz Eylül Üniversitesi Din
Bilimleri Araştırma Enstitüsü, Din Bilimleri Araştırmalarına Dair
Konferanslar –I-, İzmir 2011, ss. 1-24.
58. “Atatürk, Din ve
Laiklik”, “Doğumunun 130’uncu Yıldönümünde Asker ve Devlet Adamı Atatürk”
Paneli, Maltepe Askerî Lisesi, İzmir 05 Nisan 2011; Işıklar Hava Lisesi,
Bursa 03 Mayıs 2011; Deniz Lisesi, İstanbul 04 Mayıs 2011; Kuleli Askeri
Lisesi, İstanbul 05 Mayıs 2011).
KISALTMALAR
DEÜİFD : Dokuz Eylül Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi
İFD : Ankara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi
İED
: Ankara Ü. İlâhiyat Fakültesi İslâm İlimleri Enstitüsü Dergisi
ÜYESİ OLDUĞU KURULUŞLAR
09.11.1989 Atatürk Kültür Dil ve
Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Araştırma Merkezi aslî üyeliği.
27.12.1999 Kazakistan Sosyal
Bilimler Akademisi aslî üyeliği.
09.10.2000 Kırgızistan/Bişkek Uluslararası Aytmatov Akademisi aslî
üyeliği.
ALDIĞI
ÖDÜLLER
1.
Bilimde Üstün Hizmet Ödülü- İstanbul, 25 Mayıs 1996
2.
Yılın Bürokratı Ödülü- Kasım 1997 /Muğla Ticaret Odası.
3.
Muğla’da 2004 Yılının En İyileri Ödülü- Muğla Hamle
Gazetesi, 11.03.2005
4.
Üstün Hizmet Ödülü- Uluslar arası Rotary Centennial
Service Award for Professional Excellence, Presented
in celebration of Rotary’s centennial year – 2004–05, Marmaris
27.09.2005.
YÖNETTİĞİ
TEZLER
1. Sayısını hatırlayamadığı Bitirme
Çalışması ve Yüksek Lisans tezi
2.Yurt dışında (İngiltere) co-supervisor
olarak 2; yurt içinde 8 Doktora Tezi
HAKKINDA YAYIMLANAN ARMAĞAN KİTABI
Ethem Ruhi Fığlalı’ya Armağan,
Haz. Ali Osman Gündoğan, Ankara: Vâdi Yayınları, 2002.
Yorumlar