RODOS FETHİ PAŞA VAKFI HAFIZ AHMET AĞA KÜTÜPHANESİ’NDE BULUNAN TIP İLGİLİ ESERLER


        



Bekir ŞAHİN       
  ÖZET

Tarihi ve turistik Rodos Adasında günümüzde “Türk” ismine izin verilmediği için “Müslüman Kütüphanesi” olarak adlandırılan ve yıllardır tarihi bir mimari yapının içerisinde duran tarihi eserler olmaktan öte bir anlam taşımadığı anlaşılan Hafız Ahmed Ağa Kütüphanesi’ndeki el yazması kitaplar 2008 yılının sonunda TİKA nın  organizasyonuyla tarafımızca yerinde incelenmiş; bir an önce bu nadide koleksiyonun sağlıklı bir ortamda güvenli bir şekilde muhafazası ve dijital ortama aktarılarak okuyucu ve araştırmacıların hizmetine sunulması gerektiği kanaatine varılmıştır.

Bu konuda her türlü desteği veren TİKA nın katkıları ve Rodos Başkonsoloğluğu’nun desteğiyle 2009 yılı başında bir yandan kütüphanenin güvenlik sistemiyle ilgili modernizasyon yapılırken bir yandan da Konya Bölge Yazma Eserler Kütüphanesi ve Süleymaniye Yazma Eser Kütüphanesi personellerinden oluşan ekip kütüphanede bulunan el yazması kitapların dijital çekim işlemlerini gerçekleştirmiş, bu sırada acil bakım ve restorasyonu gerektiği tespit edilen kitapların restorasyon işlemleri de 2010 yılı başlarında Konya Bölge Yazma Eserler Kütüphanesi’nden giden bir ekip tarafından başlatılmıştır.

Her yıl milyonlarca turist tarafından ziyaret edilen kütüphane binası mimari özelliklerinin yanı sıra içinde barındırdığı tarihi Türk İslam kültür ve sanatının çok değerli örneklerinden oluşan kitap koleksiyonu ile de bu vitrinde yerini alması gerektiği düşüncesiyle incelemelerde bulunduk.

Dönemin tüm ilmi alanlarda bilinen eserlerinden derlendiği görülen ve 20 farklı konuda 816 cilt çok nitelikli el yazması kitaptan oluşan Hafız Ahmed Ağa Koleksiyonu kitaplar Hafız Ahmed Ağa vakıf mührü taşımaktadır ve kuruluş dönemi demirbaş defteri mevcuttur. Bir kaç eksik dışında bu defterde kayıtlı kitapların tamamı yerindedir. Ayrıca kütüphanede civar medrese, cami ve şahıslardan yakın dönemde kütüphaneye getirildiği öğrenilen ve hiçbir kaydı bulunmayan 459 cilt yazma kitap bulunmaktadır.

Toplam 1288 cilt kitap içerisinde 2187 eser  yer almaktadır. Ayrıca Hafız Ahmed Ağa mührü taşıyan ilk grup kitaplar  sanatsal özellikleri açışından dikkat çekmektedir.

Bu makalemizde Rodos Fethi Paşa Vakfı Hafız Ahmet Ağa Kütüphanesi ‘nde bulunan tıp tarihi ilgili eserleri tanıtacağız.

Rodosî Hafız Ahmed Ağa

Babası Rodôsî Mehmed Ağa’dır. Enderûn-u Humâyûna girerek Rikâbdâr (Osmanlılarda hükümdarın ata binerken üzengisini tutan kişi. TDK) olmuştur. 1204 (1789 M.) Muharremi’nde çıkarılarak emekli edildi. Sonra Hicaz kaftan Ağası oldu. 1215 (1800-1801 M.)’te dönerken vefat etti ve Karacaahmed’de defnedidi.

Rodosîzâde Fethi Ahmed Paşa

Hafız Ahmed Ağa ‘nın oğludur.1216’da babasının vefatından birkaç ay sonra doğdu.1224 (1809-1810 M.)’te Enderûn-u Hümâyûna alınıp 1241(1826-1827 M.)’de Âsâkir-i Şâhâneye girerek ta’lim öğrendi. 1244 (1828-1829 M.)’te kolağası, müteâkiben binbaşı olup muharebede bulunarak kaymakam ve 1246 (1830 M.) saferinde miralay olup Cephane Kışlası askerine zâbit oldu. O sene Mabeynci ve Baş Çuhadar (Saray amiri.) olup 1246 (1831 M.) şevvalinde Hassa Ferîki oldu. 1251 (1835 M.) saferinde Avusturya İmparatorunu tebrike memuren Viyana sefîri Muvakkiti oldu. Recebde geri dönüp 1252 (1836 M.) Rebiülâhirinde asaleten Viyana sefîri oldu. 1253 (1837 M.) Rebiülâhirinde vezirlik rütbesiyle Aydın valiliği ilave olup recebde sefaretten azledildi., Zilkadede Londra Sefîri ve 1254 (1838 M.) muharreminde Paris Sefîri oldu. İngiltere Kraliçesi’nin taç giyme töreninde Londra’da Saltanat-ı Seniyye Murahhası sıfatıyla bulundu. 1255 (1839 M.) de İstanbul’a gelip Meclis-i Vâlâ azası olup o sene zilkâdesinde Ticaret Nâzırı ve Atiye Sultan’ın namzedi oldu.

Müteakiben Makâm-ı Seraskerî tebdilinde Serasker Kaymakamlığı yaptı. 1256 (1840 M.) saferinde nezaretten azledildi. 1258 (1842 M.) Rebiülevvelinde Meclis-i Vâlâ azası olup 1259 (1843 M.) şevvalinde Meclis-i Vâlâ reisi oldu. 1260 (1844 M.) zilkâdesinde azledildi. 1261 (1845 M.) Rebiülevvelinde Mühimmat-ı Harbiye Nâzırı ve şabânda ilaveten Tophane Müşiri oldu. 1268 (1852 M.) şevvalinde azlolundu. 1269 (1853 M.) Cemaziyelevvelinde Ticaret Nâzırı ve recebinde ikinci kez Tophane Müşiri olup 1274 (1857 M.) muharreminde azlolunup o sene Rebiülevvelinde üçüncü defa Tophane Müşiri oldu. 1274 (1858 M.)

Cemaziyelâhiresinin 29 unda vefat etti. Sultan Mahmud Türbesi civarına defnedildi.

Rodos Fethi Paşa Vakfı Hafız Ahmed Ağa Kütüphanesi

Tarihi Rodos Kalesi içerisinde, diğer birçok Osmanlı dönemi cami, hamam, imaret, medrese vb. eserlerin de bulunduğu bir bölgede yer alan Hafız Ahmed Ağa Kütüphanesi’nin etrafı yüksek duvarlarla çevrili bir avlu içerisindedir. Kubbeli mimariye sahip taş bina 18. yy ‘da  talebelerinin yararlanması için Kânuni Vakfı külliyatı içinde Süleymaniye Camii’nin hemen yanı başında bir inşa edilmiştir. Bânîsi Rodos’un Uzgur Köyü’nde doğmuş olup adadaki saat kulesini inşâ ettiren Tophane Müşiri Ahmed Fethi Paşa’nın babası, eski Rikâbdâr-ı Şehriyârî Hâfız Ahmed Ağa’nın ismi verilen kütüphanenin açılışı 1793 yılında gerçekleşti. Kütüphane iki odadan müteşekkil olup yarım küre şeklinde iki kubbe ile örtülüdür. Avlusunda Kur’an okumak için odalar, bir kuyu ve bir çeşme bulunmaktadır. Kütüphanenin vakfiyesinde yer aldığı üzere Rodoslu Türkler geçmişten bugüne bayramlarda bu avluda kurban kesip aşure pişirmektedirler.

Ahmed Fethi Paşa,babasının ihya ettiği kütüphaneyi İstanbul’dan getirdiği, el yazması ve nadir matbu kitaplarla zenginleştirmiştir. Kütüphane avlusunda yer alan vakfa ait evde yaşayan vakıf mütevelli vekili ve aynı zamanda kütüphane görevlisi Yusuf KIBRISLI’ nın verdiği bilgiye göre 1995 yılına gelene kadar kitapların kolilerde bulunduğu ve bu tarihte kolilerden çıkartılarak raflara yerleştirilmiştir. Vakıf kitapları arasında nadir olarak nitelendirilebilecek nüshaların ve kitap sanatları bakımından değerli kitaplar bulunmaktadır.      

İki bölümden oluşan binanın arka tarafının kitap deposu, ön tarafının ise okuma ve sergi salonu olarak kullanılmaktadır.

Depo kısmında kitapların ahşap dolaplar içerisinde camlı-kapaklı raflarda muhafaza edilmektedir.

Sonradan kütüphaneye gelen kitaplar dışında vakfa ait olan bütün kitapların deri üzeri ebru kâğıt kaplı mahfazaların içinde bulunmaktadır. Ancak bu mahfazaların birçoğunun yıpranmış ve parçalanmış durumdadır.Üzerinde kütüphane mührü bulunan kitapların, konularına göre gruplandırılmış olup, dağılımı şöyledir.

Kur’an-ı Kerim 17 adet, Tefsir 74, Kıraat 9, Hadis 111, Fıkıh 120, Mevâiz 22,  Meân-i ve’l-Beyan 18, Edebiyat 41, Tarih 41, Kelam 49, Feraiz (Miras Hukuku) 14, Usul-ü Fıkıh (Fıkıh Metodolojisi) 22, Tasavvuf 45, Lügat 32, Siyer 22, Astronomi 24, Tıp 21, Nahiv 43, Sarf 17, Felsefe-Mantık-Hey’e 55 adet şeklinde orijinal demirbaş defterine kayıtlı bulunduğu ve toplam sayısının 797  adet olduğu tespit edilmiştir. Kütüphanede vakıf kitapların dışında 450 adet kayıtsız yazma kitap bulunduğu görülmüş Konya Bölge Yazma Eserler kütüphanesi Tika işbirliği ile işbirliği ile kayıdı bulunmayan bu kitaplar envanter defterine kayıtları yapılmıştır.,

1918 öncesi nadir matbu eser kategorisine giren kitap sayısının 982 olduğu , 1918 sonrası 119 muhtelif matbu kitabın bulunduğu; bu duruma göre kütüphanede 1240 yazma eser, 1101 matbu eser olmak üzere toplam 2348 kitabın bulunduğu bilinmektedir.

 Kütüphanede bulunan bir kolinin açılarak yapılan tasnif sonucunda 1910-1930 yılları arasında yayınlanmış çeşitli gazetelerin bulunduğu ve bunların; 1926, 27 ve 28 yıllarında Rodos’ta haftalık olarak yayınlanan Selam Gazetesi’nin kitaplaştırılmış olarak 15 cilt halinde, 1911 yılına ait Paris’te Osmanlıca olarak yayınlanan İkdam Gazetesi ve  Hakimiyet-i Milliye, tasvir-i Efkar, Tevhid-i Efkar, Vakit, Akşam, Sebilü’r-Reşad, Esas Muhafazakar, Hilal-i Ahmer, Ahenk, Afitab, Zümrüd-ü Anka, Söz, Yeni Gün, Köy Hocası, Papağan, Karagöz, Antalya, Sırat-ı Müstakim  isimli gazete ve mecmuaların bazı sayılarının olduğu görülmüş ve Kütüphanenin ilk açılışından hemen sonra, personelinin tayinatları ile diğer masraflar için vakfa ait olarak dükkanlar inşa edilmişti. Günümüzde vakıf bu 18 dükkanın kira gelirleriyle ayakta durmaya çalışmaktadır. Bu tahsisat, medrese talebeleri ve fakirlere hizmet veren Süleymaniye Vakfı İmarethanesi’nden yapılmıştır. Kütüphanenin kadrosunda yer alan Birinci Hafız-ı Kütüp Abdurrahman Efendi, İkinci Hafız-ı Kütüp Osman Efendi ve Dersiâm Mehmed Efendi’nin her birine günlük 5 çift, Bevvâb (Mustahfız) Ali Efendi’ye 3 ve son olarak Farraş Hasan Efendi’ye 2 çift ekmek verilmesi uygun bulunmuştur.Bunları hepsi için ayrı ayrı olmak üzere beratlar hazırlanmıştır. Harameyn Evkafı arasında yer alan Ahmed Ağa Kütüphanesi’nin görevlileri ve cami imamları ile medrese hocaları 1842 yılı itibariyle devlete müracat ederek ücretlerinin azlığı nedeniyle sefalet içinde bulunduklarını bildirmişlerdi. Bahsi geçen dönemde kütüphanenin birinci hafız-ı kütübü yevmî/günlük 60 akçe, dersi’amı 40 akçe, ikinci hafız-ı kütüp ise 30 akçe almaktaydı. Müracat üzerine Rodos Gümrüğü kayıtları incelemeye alınmıştır.

Daha çok medrese öğrencilerinin istifade ettiği anlaşılan kütüphane, 1863 yılında meydana gelen depremde büyük hasar görmüştür. Ahmed Ağa’nın memleketi Rodos’ta kurduğu kütüphanenin vakfiyesini hazırlarken Hacı Selim Ağa Kütüphanesi ve Konya Karatay Yusuf Ağa Kütüphanesi vakfiyelerinden yararlanmış olduğunu görüyoruz. [Yusuf Ağa ile Ahmed Ağa kütüphane mühürlerinin ve vakfiyelerinin bibirlerine benzerliği, aynı dönemde kurulmuş olmaları ve Yusuf Ağa’nın da Giritli olması aralarındaki etkileşime işaret etmektedir.] Hacı Selim Ağa gibi bir kütüphanemedrese kurmak isteyen Ahmed Ağa, 1208/1793 tarihli vakfiyesinde kütüphanesine tayin edilecek her iki hafız-ı kütübün de ulemadan olup kütüphanede haftada beş gün ders okutmalarını şart koşmuştur. Ayrıca Ahmed Ağa’nın vakfiyesinde, bu asır kütüphanelerinde artık yaygın bir hale gelmeye başlayan kütüphanede ibadet ve dînî faaliyetlere de büyükölçüde yer verdiğini görmekteyiz.

Tarihi ve turistik Rodos Adası’nda kale içerisinde restore edilmiş binasında günümüzde de faaliyetlerini devam ettiren kütüphanenin hafız-ı kütüplüğü ve Fethi Paşa Vakfı mütevelli vekilliğini yürüten Yusuf KIBRISLI eşiyle birlikte Kütüphane bahçesindeki evde ikamet etmektedir.

Giriş

El yazması kitaplarımız, Matbaa bulunmadan evvel, elle yazılan ve elle çoğaltılan kitaplardır. Bu eserler; üretildikleri dönemin bilimsel gelişmişliğine ışık tutan, akıllara elçi, ilimlere hüccet, medeniyetlere senettir.

 İlimlerin hücceti, medeniyetlerimizin senetleri olan el yazması kitaplarımız, birer sanat şaheseridir. Bunlar her sayfasında, en az (10-12) sanatkârın hünerlerini sergilediği eserlerdir.       

Bu eserlerimiz, tezhipli, minyatürlü, altın cetvelli vb. süslemelerle bezenmiştir.

 Ciltleri itina ile yapılmış, her döneme ait cild sanatının (Lâke, zerbahar, ciharguşe, soğuk ve sıcak şemse vb.) eşsiz örnekleri sergilenmiştir.

Yazma eserler büyük bir titizlikle, büyük bir itina ile hazırlanan kağıdı, mürekkebi ve satır düzeniyle, kalemiyle de mükemmellik arz ederler. En önemlisi de bu eserlerimizde hattıyla göz nuru, gönül aydınlığı katan hattatlarımızın mükemmelliği, zarafeti hâkimdir.

Yazma eserlerimiz, muhtevası bakımından da milletimizin güzel ve önemli hasletlerini dile getiren, dini, kültürel ve sosyal hayatımızın önemli belgeleridir.  

Bunlar yok oldukça, ait oldukları devirlere ait bilgi ve belgelerimizde yok oluyor. Bu kayıpların telâfisi de mümkün değildir. Çünkü özel çalışmalardır, dönüşü yoktur. İlk İslâm el yazmaları, Hz. Osman'ın Kur'ân-ı Kerîm'i çoğaltmasıyla başlar. İslâmiyet'te ilk yazmalar bu mushaflardır. Daha sonra kitap yazmacılığı gelişerek Tefsir, Hadis, Fıkıh, Siyer,şiir, dil ve tıp konularında da telif ve tercüme eserler yazılmaya başlanmıştır.

Çinli esirlerin hicrî ikinci asırda kâğıdı bulmalarıyla yazmacılık oldukça ilerlemiş, hicrî dördüncü asırda ise papirüs, yerini kâğıda bırakmıştır. Kültürel mirasımız tarih boyu artarak gelişmiş ve zenginleşerek günümüze kadar ulaşmıştır.

Hemen her konuda yazılan bu eserler, kültürümüzün zenginliği kadar dilimizin de tarihsel dönemlerini, yaşadığı gelişmeleri somut bir biçimde gözler önüne seren ve söz varlığını, anlatım gücünü gösteren en önemli kaynaklarımızdır. İslâm kültürünün temelini teşkil eden nadir yazma eserlerin sağlam metinlerinin ortaya çıkarılması günümüzün başta gelen ilmî hizmetlerinden biri olmalıdır. İslâm medeniyetini doğru tanımanın, kıymetli yazma eserlerin ilmî neşriyle olacağı muhakkaktır.

Kültür ve medeniyet tasavvurumuzun birinci derece referans kaynaklarının korunması kadar, onların içeriğinden yararlanmak da son derece önem arz etmektedir. Bunun yollarından birisi de bu eserlerin tanıtılmasıdır. Yazma eserlerin tanıtılmasında yazma eser terminolojisi dikkate alınmalıdır. Matbu eserin aksine yazma eserin her nüshası orjinaldir. Farklı nüshalar, sağlıklı ve doğru bir metne ulaşmayı kolaylaştırır.

Tarih boyuncaTıp ile ilgili pek çok  çalışma yapılmış ve eserler yazılmıştır. Bu eserlerden bazıları diğerlerine nazaran daha az bilinmekte ve müracaat edilmektedir. Kütüphanelerimizde bulunan tıpa dair eserlerden birçoğunun yapılan araştırmalarla ilim dünyasına kazandırıldığı bilinmektedir. Biz de bu çalışmamızla çok değerli bir yazma eser kütüphanesi olan Rodos Fethi Paşa Vakfı Hafız Ahmed Ağa Kütüphanesi’nde bulunan Tıp’a dair eserleri tespit ederek tıp alanına katkı sağlamaya çalıştık.



1- 1251 Kayıt no 1

Kitap Adı: Şifâü'l-Eskâm ve Devâü'l-A’lâm

Müellifi:  Hâcî Pâşâ Celâl ed-dîn Hızır b. Alî Âydınî (öl. 816/1413)

Fiziksel Nitelikleri: Eser, ilk on sayfadan oluşan fihristle başlamaktadır. 300x210-230x145 mm. Ebatlarında, 431 yaprak, 31 satır olarak. Nesih Kırma hat ile abadi kağıda yazılmıştır Söz başları ve keşideler kırmızı mürekkepledir.

Tezhip, cilt özelliği, resim vb. Kahverengi deri üzeri yeşil bez kaplı miklepli cilt içerisindedir. Kırmızı deri üzeri ebrû kaplı mahfazası vardır. Başta fihristi vardır. Hâfız Ahmed Ağa Kütüphanesi vakıf mühürleri vardır. Nem lekeleri ve mürekkep yanıkları mevcuttur. Dili Arapça’dır. Celaleddin Hızır (Hacı Paşa) da Şifâü’l-Eskâm ve Devâü’l-A’lâm adlı tıp kitabını Aydınoğlu İsa Bey adına yazmıştır.[1]        

Eserin başında şöyle bir not bulunmaktadır; Kim ilaç kullanmazsa yahut kullanıp da bir faydasını görmezse şu duayı çokça yapsın, Allah Teâlâ ilaç kullanmadan hızlıca afiyet verecektir.

Dua şudur: “Eyl lutfeden Allah’ım, selamete çıkar. Nimeti sen verdin. Yüce kudretinle tamamlandır. Senden af ve afiyet istiyorum.[2]                                

Müellifin esas adı Celâleddin Hızır olup 740’tan (1339) sonra doğduğu tahmin edilmektedir. Aslen Konyalı olan Celâleddin Hızır, tahsil için Mısır’a giderek Kahire’deki Şeyhûniyye Medresesi’nde ünlü Hanefî fakihi Ekmeleddin el-Bâbertî’den dinî ve aklî ilimleri okumuş,


Hacı Paşa'nın Şifâü'l-Eskâm ve Devâü'l-A’lâm  adlı eseri (1b-2a v.)

Kahire’de öğrenciliği sırasında tutulduğu ağır bir hastalık Hacı Paşa’yı tıpla meşgul olmaya sevketti. Dinî ilim tahsili yanında tıp kitapları okuyarak ve Cemâleddin İbnü’ş-Şevbekî gibi hekimlerin bilgi ve tecrübelerinden tıp alanında ihtisas sahibi oldu. el-Melikü’l-Mansûr Kalavun Bîmâristânı’nda tabiplik yapmaya başladı. Bu hususu, Şifâʾü’l-esḳām adlı eserinin mukaddimesinde bizzat belirtmektedir.

800 (1398) yıl içinde istinsah edilmiş bir Şifâʾü’l-esḳām nüshasında (Konya Müzesi Ktp., nr. 6358) Konevî nisbesiyle anılmasına dayanarak Îsâ Bey’in ölümünden sonra Aydınoğlu Beyliği’ndeki siyasî karışıklıklar yüzünden bu yıl sonlarında Konya’ya gittiği söylenebilir.

Hacı Paşa, Kahire’deki çalışmaları sırasında tıp literatürünü gözden geçirip özetlediği bilgilere hocalarının ve kendisinin tecrübe ve buluşlarını da ilâve ederek yazdığı bu eseri 782 yılının Ramazan ayı sonunda (Aralık 1380) Ayasuluk’ta tamamlamış ve Aydınoğlu Îsâ Bey’e ithaf etmiştir. Kendi el yazısıyla olan nüsha Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesi’nde bulunmaktadır (III. Ahmed, nr. 2070). Sinan Paşa da yazdığı methiyeyi bu nüshaya eklemiştir. Eser Câlînûs ve İbn Sînâ yöntemiyle telif edilerek dört makale halinde düzenlenmiştir. Birinci makalede nazarî ve amelî tıp bilgileri verilir. Yiyecek içeceklerle basit ve birleşik ilâçlara ayrılan ikinci makalenin tamamı İbnü’l-Baytâr’ın el-Câmiʿ li-müfredâti’l-edviye’sinden alınmış gibidir. Üçüncü makalede bütün organlara ârız olabilen hastalıkların, dördüncü makalede genel hastalıkların sebep, belirti ve tedavilerinden bahsedilir. Kendi içinde beş baba ayrılan dördüncü makalenin birinci babında ateşli hastalıklar, ikincisinde verem ve cüzzam, üçüncüsünde kırık, çıkık ve burkulmalarla çeşitli sebeplerden oluşan yaralar ele alınmıştır. Dördüncü babda bedenin görünen kısımlarının güzelliği ve temizliğiyle bunların korunması anlatılır. Beşinci babın konusu ise zehirler ve panzehirlerdir. Kitap, ölülerin muhafazası için bir tür mumyalama usulü hakkında açıklamalar ve deontolojik tavsiyelerle “Vasiyet” (431.v) başlığı altında eser sona erer. Şifâʾü’l-esḳām’ın en önemli özelliği, içindeki bilgilerin açık ifadelerle verilmiş ve bu arada gereksiz ayrıntılardan kaçınılmış olmasıdır. (Akapınar, s. 494-495)                                                                                     

2-1252  Kayıt no 2     

Kitap adı: Mâ'lâ Yesa'u't-Tabîbe Cehluhû

Yazarı: İbnü’l-Kebir Yûsuf b. İsmaill el-Hûyî (710 / 1310’dan sonra)

Fiziksel Nitelikleri: Eser, ilk on sayfadan oluşan fihristle başlamaktadır. Ölçü 293x203-193x135 mm Ebatlarında,267 yaprak , 25 satır olarak. Nesih Kırma hat ile abadi Filigranlı yazılmıştır. Söz başları ve keşideler kırmızı mürekkepledir.

Tezhip, cilt özelliği, resim vb. Söz başları ve cetveller kırmızı ve siyah mürekkepledir. Kahverengi deri üzeri yeşil bez kaplı miklepli cilt. Dili Arapça’dır. Sonda 1010 H. tarihli belağat kaydı vardır. Hâfız Ahmed Ağa Kütüphanesi vakıf mühürleri vardır. Mürekkep yanıkları mevcuttur.          İbnü’l­Kebîr adıyla şöhret bulan Yusuf b.İsmail b.İlyas el­Kütübî el­Hôyî eş­Şafi’î (710 / 1310)’nin bu eseri çok rağbet gören tıp el kitaplarından biridir ve Hasan  b.Abdurrahman  tarafından  Türkçe’ye tercüme  edilmiştir[3]


İbnü’l-Kebir Yûsuf b. İsmaill el-Hûyî (710 / 1310’dan sonra)’nin Mâ'lâ Yesa'u't-Tabîbe Cehluhû isimli eseri.(1b-2a)


3-1254  Kayıt no 4     

Kitap adı: eş-Şifâ'î fî’t-Tıbb  (5. Cilt, Makale fi Edhani’d-Devaiye ve’l-Kimyaiye)

Yazarı:  Dervîş Ömer Şifâ'î b. eş-Şeyh Hasan Bursavî el-Mevlevi (öl.1155/1742)

Fiziksel Nitelikleri: Eser, ilk on sayfadan oluşan fihristle başlamaktadır. Ölçü 290x200-225x105 mm mm Ebatlarında,174 yaprak, 31 satır olarak. Nesih hat ile Filigranlı kâğıda Yazılmıştır. Dili, Osmanlı Türkçesi’dir.

Tezhip, cilt özelliği, resim vb; ;  Söz başları ve keşideler kırmızı mürekkepledir. Çeharkuşe ebrû kaplı mıklepli cilt içerisindedir. Kırmızı deri üzeri ebrû kaplı mahfazası vardır.

Başta Sultan Abdülhamit İbn Sultan Ahmed in Evkafı Harameyni Şerif’e vakıf kaydı ve mührü vardır. Eser 8. Makaleyle (1b) başlamaktadır. 9. makale 134a ile başlıyar 159a’da bitmektedir. 10 Makale 159a-174a arasındadır. 131a, 134a.arası varaklar boştur. Müellif adı sırt etiketinden alınmıştır. Hâfız Ahmed Ağa Kütüphanesi vakıf mühürleri vardır. Mürekkep yanıkları mevcuttur.    

On sekizinci yüzyılda yaşamış bilim adamlarımızdan Ömer Şifaî, her ne kadar Bursalı diye şöhret yapmışsa da aslen Sinop'ludur. Eserlerinde künyesini Ebü’l-Abbas, nisbesini Mevlevî, Derviş, Dede ve Bursevî şeklinde zikretmektedir. [4] Babası Şeyh Hasan Fatin'dir. Erken yaşlarda babasını kaybeden Ömer Şifaî ilkin Konya'ya, daha sonra, Bursa'ya gelip yerleşmiştir. Yıldırım Şifahanesinde hekim olarak çalışmaya başlamış; orada başhekimliğe kadar yükselmiştir. Daha sonraki hayatını Bursa'da geçiren Ömer Şifaî orada ölmüştür, ve mezarı da Bursa'dadır. Ölüm tarihi bazı kaynaklarda 1742 olarak kaydedilmiştir. Her ne kadar İslâm kültürü ile yetişmişse de, Bursa'lı Ömer Şifaî de devrinde Osmanlı İmparatorluğunda birçok hekimde görülen Batılaşma hareketinin izleri görülür .[5] Ömer Şifâî, Avrupa’daki gezileri sırasında öğrendiği Latince ile Batı tıbbını takip ederek özellikle Paracelsus’un etkisinde kalmış, Batılı yazarlardan yaptığı tercümelerle Osmanlı tıbbına ve kimyanın tıpta uygulanmasına katkı sağlamıştır. [6]


Dervîş Ömer Şifâ'î b. eş-Şeyh Hasan Bursavî el-Mevlevi (öl.1155/1742)’nin eş-Şifâ'î fî’t-Tıbb  (5. Cilt, Makale fi Edhani’d-Devaiye ve’l-Kimyaiye) isimli eserinin zahriye(v.1a.)’sinde Sultan Abdülhamit İbn Sultan Ahmed in Evkafı Harameyni Şerif’e vakıf kaydı ve mührü bulunmaktadır…

4-1255  Kayıt no 5     

Kitap adı : eş-Şifâ'î fî’t-Tıbb  (6. Cilt, Makalâtü’l-İşribat ve’l-Meşrubat)

Yazarı :  Dervîş Ömer Şifâ'î b. eş-Şeyh Hasan Bursavî el-Mevlevi (öl. 1155/1742)

Fiziksel Nitelikleri: Eser, 294x202-230x105 mm Ebatlarında, 234 yaprak, 31 satır olarak  Nesih hat ile Filigranlı kâğıda Yazılmıştır. Dili, Osmanlı Türkçesi’dir.

Tezhip, cilt özelliği, resim vb; Söz başları ve keşideler kırmızı mürekkepledir. Çeharkuşe ebrû kaplı mıklepli cilt içerisindedir. Kırmızı deri üzeri ebrû kaplı mahfazası vardır. Müellif adı sırt etiketinden alınmıştır. 8. makaleden 19. makaleye kadardır. Hâfız Ahmed Ağa Kütüphanesi vakıf mühürleri vardır. Mürekkep yanıkları mevcuttur.


Dervîş Ömer Şifâ'î b. eş-Şeyh Hasan Bursavî el-Mevlevi (öl. 1155/1742)’nin eş-Şifâ'î fî’t-Tıbb (6. Cilt, Makalâtü’l-İşribat ve’l-Meşrubat) isimli eserin zahriyesi (v.1a)’nde 1135 tarihli Tabip Muhammed Salih’e ait kayıt ve mühür görülmektedir.



5-1256  Kayıt no 6/1  

Kitap adı: el-Hâvî fî İlmi't-Tedâvî

Yazarı: Necmüddin Mahmud İbn İlyas eş-Şirazî Necmed-dîn Mahmûd b. Ziyâ ed-dîn İlyâs eş-Şîrazî (öl. 730/1330)

Fiziksel Nitelikleri: Eser, 294x202-230x105 mm Ebatlarında,1b-248a yaprak, 22 satır olarak  Huşengiye Medresesi’nde H.10617/1650-51 tarihinde Nesih hat ile Filigranlı kâğıda istinsah edilmiştir. Adı unvan sayfasından alınmıştır. (2a) Dili, Osmanlı Türkçesi’dir.

Tezhip, cilt özelliği, resim vb; Söz başları kırmızı mürekkepledir. Deri üzeri yeşil bez kaplı cilt içerisinde. Kırmızı deri üzeri ebrû kaplı mahfazası vardır. Hâfız Ahmed Ağa Kütüphanesi vakıf mühürleri vardır. Rutubet lekeleri vardır.

Gerek klasik kaynaklarda gerekse modern araştırmalardamüellifin hayatına dair bilgi yoktur. el-Ḥâvî fî ʿilmi’t-tedâvî. Şîrâzî eserin mukaddimesinde küçük yaştan itibaren tıbba merak sardığını, tahsilinden sonra mesleğini icra etmesi sırasında dostlarının isteği üzerine bu kitabı yazdığını anlatır. Bir tıp ansiklopedisi mahiyetindedir. [7]

Eserin XV. yüzyıl sonunda istinsah edilmiş bir nüshası günümüze gelmiştir.[8]


Mahmûd b. İlyâs eş-Şîrâzî’nin el-Ḥâvî fî ʿilmi’t-tedâvî adlı eserinin 1b-2a sayfaları.

6- 1257 Kayıt no 6/2 

Kitap adı: Kifâye-i Mücâhidiye (Risâle-i Teşrîh  fi’t-Tıbb)

Yazarı: Mansûr b. Muhammed b. Ahmed b. Yûsuf b. İlyâs Fakih 

Fiziksel Nitelikleri: Eser, 294x202-230x105 mm Ebatlarında, 249b-268b yaprak ,23 satır olarak  Talik hat ile Filigranlı kâğıda istinsah edilmiştir. Dili, Farsça’dır.

Tezhip, cilt özelliği, resim vb; Söz başları kırmızı mürekkepledir. Deri üzeri yeşil bez kaplı cilt içerisinde. Kırmızı deri üzeri ebrû kaplı mahfazası vardır. Sonu noksandır. Hâfız Ahmed Ağa Kütüphanesi vakıf mühürleri vardır.                          


Mansûr b. Muhammed b. Ahmed b. Yûsuf b. İlyâs Fakih’in Kifâye-i Mücâhidiye (Risâle-i Teşrîh  fi’t-Tıbb)isimli eser,nin Ünvan sayfası (249b-250a)               




7- 1258 Kayıt no 7    

Kitap adı:  eş-Şifâ fî’t-Tıbb  (8. Cilt, Makalâtü’t-Terkibi’l-Eczâ)

Yazarı: Dervîş Ömer Şifâî b. eş-Şeyh Hasan Bursavî el-Mevlevi (öl. 1155/1742)

Fiziksel Nitelikleri: Eser, 292x200-225x105 mm Ebatlarında, 337 yaprak ,31 satır olarak  Nesih hat ile Filigranlı kâğıda istinsah edilmiştir. Dili,Osmanlı Türçesi’dir.

Tezhip, cilt özelliği, resim vb; ; Söz başları ve keşideler kırmızı mürekkepledir. Sırtı ve sertabı açık kahverengi, kapakları koyu kahverengi şemseli cilt , Kırmızı deri üzeri ebrû kaplı mahfaza içindedir.Müellif adı sırt etiketinden alınmıştır. Hâfız Ahmed Ağa Kütüphanesi vakıf mühürleri vardır. Mürekkep yanıkları mevcuttur. 


Dervîş Ömer Şifâî b. eş-Şeyh Hasan Bursavî el-Mevlevi (öl. 1155/1742)’nin eş-Şifâ fî’t-Tıbb  (8. Cilt, Makalâtü’t-Terkibi’l-Eczâ) isimli eserinin sırt fotoğrafı.                                                           

8- 1259 Kayıt no 8    

Kitap adı: Nüzhetü'l-Ebdân fî Terceme-i Gayeti'l-İtkân

Yazarı: Hayatî-zâde Şakirdi Mustafâ b. Muhammed b. Ahmed et-Tabîb (öl. 1157/1744)

Fiziksel Nitelikleri: Eser, 295x175-210x100 mm Ebatlarında, 294 yaprak ,31 satır olarak  Tâlik hat ile Filigranlı kâğıda istinsah edilmiştir. Dili, Osmanlı Türkçesi’dir.

Tezhip, cilt özelliği, resim vb; Mihrâbiyesi basit tezhipli, serlevhâ altın yaldız, cetveller, sözbaşları ve keşideler kırmızı mürekkepledir. Salbek şemseli, zencerekli kahverengi deri cilt. 29b-31a arası bazı çizimler vardır. Başta fihristi vardır. Hâfız Ahmed Ağa Kütüphanesi vakıf mühürleri ve mürekkep yanıkları mevcut.


Hayatî-zâde Şakirdi Mustafâ b. Muhammed b. Ahmed et-Tabîb (öl.1157/1744)’nin Nüzhetü'l-Ebdân fî Terceme-i Gayeti'l-İtkân isimli eseri.(1b-2a)                       

9- 1260 Kayıt no 9    

Kitap adı: Risâle fî't-Tıbb

Yazarı: Belli değildir.

Fiziksel Nitelikleri: Eser, 290x165-226x105 mm Ebatlarında, 58 yaprak ,31 satır olarak  Nesih hat ile Filigranlı kâğıda istinsah edilmiştir. Dili, Osmanlı Türçesi’dir.

Tezhip, cilt özelliği, resim vb; Söz başları,keşideler ve bir kısım vedveller kırmızı mürekkepledir. Kahverengi deri kaplı, şemseli, salbekli cilt içerisindedir. Kırmızı deri üzeri ebrû kaplı mahfazası vardır. Sonu noksandır. Hâfız Ahmed Ağa Kütüphanesi vakıf mühürleri vardır. Mürekkep yanıkları mevcuttur.

Eser bir mukaddime dört makale ve bir hatime üzere tertib edilmiştir. Mukaddine ilm-i tıp mevzuu ve tarifi beyanındadır.

         

Risâle fî't-Tıbb(1a-2b)

10- 1261 Kayıt no 10/1         

Kitap adı: Şifâ'ü'l-Eskâm

Yazarı:  Dervîş Ömer Şifâ'î b. eş-Şeyh Hasan Bursavî el-Mevlevi (öl. 1155/1742)

Fiziksel Nitelikleri: Eser, 225x160-170x98 mm. Ebatlarında, 1b-148a yaprak ,19 satır olarak  Nesih hat ile Filigranlı kâğıda istinsah edilmiştir. Dili, Osmanlı Türçesi’dir.

Tezhip, cilt özelliği, resim vb;. Mihrâbiyesi basit tezhipli, serlevhâ altın yaldız, Sözbaşları, durak, keşide ve cetvelleri kırmızı mürekkepledir. Sırtı açık kahverengi, kapaklar koyu kahverengi, şemseli cilt içerisindedir. Başta fihristi vardır. Hâfız Ahmed Ağa Kütüphanesi vakıf mühürleri ve mürekkep yanıkları mevcut.


Yazarı:  Dervîş Ömer Şifâ'î b. eş-Şeyh Hasan Bursavî el-Mevlevi (öl. 1155/1742)’nin Şifâ'ü'l-Eskâm isimli eseri(1a-2b).

11-1262 Kayıt no 10/2

Kitap adı: Risale fi Mizani’l-İşribat ve’l-Ma’cunat ve’l-Hububat ve’l-Edhani’t-Tıbbiye 

Yazarı: Belli değildir.

Fiziksel Nitelikleri: Eser, 225x160-170x98 mm. Ebatlarında, 148b-156a yaprak ,bxb. satır olarak  Talik hat ile Filigranlı kâğıda istinsah edilmiştir. Dili, Osmanlı Türkçesi’dir.

Tezhip, cilt özelliği, resim vb; Sözbaşları ve cetveller kırmızı mürekkepledir. Sırtı açık kahverengi, kapaklar koyu kahverengi, şemseli cilt içerisindedir. Eser adı konusuna göre verilmiştir.                 



12- 1263 Kayıt no 10/3         

Kitap adı:  Muhtasar fi Kitabi’l-Akrabâdîn 

Yazarı:Fiziksel Nitelikleri: Eser, 225x160-170x98 mm. Ebatlarında, 156b-190a yaprak ,19. satır olarak  Nesih hat ile Filigranlı kâğıda istinsah edilmiştir. Dili, Osmanlı Türkçesi’dir.

Tezhip, cilt özelliği, resim vb; Sözbaşları ve cetveller kırmızı mürekkepledir. Sırtı açık kahverengi, kapaklar koyu kahverengi, şemseli cilt içerisindedir. Mürekkep yanıkları mevcuttur.                       



13- 1264 Kayıt no 10/4         

Kitap adı: Lugatü'n-Nebâtât ve’l-Edevati'l-Ebdan fi'l-Müfredati't-Tıbbîye

Yazarı: -

Fiziksel Nitelikleri: Eser, Ölçü  225x160-170x98 mm. Ebatlarında, 190b-240a yaprak ,bxb satır olarak  Nesih hat ile Filigranlı kâğıda istinsah edilmiştir. Dili, Osmanlı Türkçesi’dir.

Tezhip, cilt özelliği, resim vb; Sözbaşları ve cetveller kırmızı mürekkepledir. Sırtı açık kahverengi, kapaklar koyu kahverengi, şemseli cilt içerisindedir.   196b-225b arası 88 değişik bitki tasviri, 226b-233a arası tıbbi malzeme tasvirleri, 234b-240a arası cerrahi alet tasvirleri vardır. Eser adı konusuna göre verilmiştir. Hâfız Ahmed Ağa Kütüphanesi vakıf mühürleri vardır. Mürekkep yanıkları mevcuttur.


Lugatü'n-Nebâtât ve’l-Edevati'l - Ebdan fi'l Müfredati't Tıbbîye (211b-212a)   

14- 1265 Kayıt no  11           

Kitap adı: Tedbîrü'l-Mevlûd

Yazarı:  Şa'bân Şifâ'î İbn Ahmed Ayaşlı (öl. 1115/1705)

Fiziksel Nitelikleri: Eser, 12x175-160x100 mm. Ebatlarında, 196 yaprak, 25 satır olarak  Nesih hat ile Filigranlı kâğıda Halifezade Tabib Hacı İsmail tarafından 1189tarihinde istinsah edilmiştir. Dili, Osmanlı Türkçesi’dir.

Tezhip, cilt özelliği, resim vb;   Mihrâbiye basit tezhibli, serlevhâ cetvelleri yaldız, diğer cetveller, sözbaşları ve keşideler kırmızı mürekkepledir. Miklebi zencerekli kahverengi deri cilt, kırmızı deri kaplı mahfaza içindedir.Başta fihristi vardır. Hâfız Ahmed Ağa Kütüphanesi vakıf mühürleri vardır. Mürekkep yanıkları mevcuttur.  

Şair hekim Şa‘bân Şifâ’î Ayaş’da doğmuştur. Erken yaşlarda İstanbul’a gelerek önce medrese eğitimi ve arkasından tıp medresesinde hocası Hayatizade Büyük Mustafa Feyzi Efendi’den tıp eğitimi almıştır. Osmanlı İmparatorluğu’nda çocuk sağlığı ve hastalıkları konusunda yazılmış ilk eserlerden birisi olan Tedbîrü’l-mevlûd 1701 yılında tamamlanmıştır. Tedbîrü’l-mevlûd. Sadrazam Hüseyin Paşa ile Reîsülküttâb Râmî Efendi’ye ithaf edilmiştir.[9]

 

Şa'bân Şifâ'î İbn Ahmed Ayaşlı (öl. 1115/1705)’nın Tedbîrü'l-Mevlûd isimli eserinin fihristi.



15- 1266 Kayıt no 12

Kitap adı: Yâdigâr-i İbn Şerîf 

Yazarı: İbn Şerîf (1037/1628'de sağ)

Fiziksel Nitelikleri: Eser, Ölçü 205x195-140x80 mm. Ebatlarında, 297 yaprak, 17 satır olarak  Nesih hat ile Filigranlı kâğıda Ali b. Hüseyin tarafından 1083 tarihinde istinsah edilmiştir. Dili, Osmanlı Türkçesi’dir.

Tezhip, cilt özelliği, resim vb;  Mihrâbiye basit tezhibli, serlevhâ cetvelleri yaldız, diğer cetveller, sözbaşları ve keşideler kırmızı mürekkepledir. Acık kahverengi, mıklepli deri cilt içerisindedir. Kırmızı deri mahfazası vardır. Başta fihristi vardır. Hâfız Ahmed Ağa Kütüphanesi vakıf mühürleri vardır. Mürekkep yanıkları mevcuttur.    

Yâdigâr, eski tıbba ait en meşhur eserlerden birisidir. Genel olarak hijyen, hastalık belirtileri-semptomatoloji, tıp müfredatı-farmakoloji ve tedaviden bahseden eser, geçmişte olduğu kadar olduğu kadar günümüzde de, özellikle eski tıp konusunda çalışan araştırmacılar için önemini korumaktadır.                     

İbn Şerîf’in Yâdigâr-i İbn Şerîf  isimli eseri (1b-2a).



16- 1267 Kayıt no 13

Kitap adı: Şerhû Kanûnçe fî't-Tıbb

Yazarı: Ali b. Kemaleddin Mahmud el-Esterabâdî el-Mekkî

Fiziksel Nitelikleri: Eser, 215x145-140x85 mm. Ebatlarında 112 yaprak, 25 satır olarak  Nesih hat ile Filigranlı kâğıda   Ali b. Kemaleddin Mahmud el-Esterabadi el-Mekki tarafından tercüme edilen Şerhû Kanûnçe-i Çağmini fî't-Tıbb isimli eser İstanbul Bimarhane-i Süleymaniye  2. Tabibi Dedezade Ömer b. Abdi Dede tarafından 1126 senesinde Talik hat ile istinsah edilmiştir. Dili, Arapça’dır.

Tezhip, cilt özelliği, resim vb; Keşideler ve söz başları kırmızı mürekkepledir. Koyu yeşil deri, üzeri yeşil bezle kaplı, mıklepli cilt içerisindedir. Kırmızı deri üzeri ebrû kaplı mahfazası vardır.       Müellif adı hatimeden alınmıştır. Hâfız Ahmed Ağa Kütüphanesi vakıf mühürleri vardır. Mürekkep yanıkları mevcuttur.


Ali b. Kemaleddin Mahmud el-Esterabâdî el-Mekkî’nin Şerhû Kanûnçe fî't-Tıbb.(v.1b-2a)                                                                                                                             

17- 1268 Kayıt no; 14/1        

Kitap adı: Resâ'ilü'l-Müşfîye fî'l-Emrâzi'l-Müşkile

Yazarı: Hayatî-zâde Mustafâ Feyzî b. Mehmed b. Ahmed Rûmî (öl. 1151/1738)

Fiziksel Nitelikleri: Eser, 205x145-138x87mm. Ebatlarında112 yaprak, 21 satır olarak  Nesih hat ile Filigranlı kâğıda Süleyman İbn Hacı Hasan el-Bağdadi tarafından 1113 tarihinde Nesih hat ile istinsah edilmiştir. Dili, Osmanlı Türkçesi’dir.

Tezhip, cilt özelliği, resim vb;  Mihrâbiye basit tezhipli, cetveller altın yaldız, sözbaşları ve keşideler kırmızı mürekkepledir. Renkli deri üzeri yeşil bez kaplı, miklepli cilt. Kırmızı deri üzeri ebrû kaplı mahfazası vardır. Başta fihrist vardır. Hâfız Ahmed Ağa Kütüphanesi vakıf mühürleri , nem lekeleri ve mürekkep yanıkları mevcut. Hayatî-zâde Mustafâ Feyzî b. Mehmed b. Ahmed Rûmî’nin Resâ'ilü'l-Müşfîye fî'l-Emrâzi'l-Müşkile isimli eseri ( 1b.-2a)

18- 1269 Kayıt no  14/2        

Kitap adı: Risâle fi Şerh-i Havass-i Dühn-i Kibrit

Yazarı: Mustafa Vey Şeyh Muhammed Karavi

Fiziksel Nitelikleri: Eser, Ölçü 205x145 - 138x87 mm Ebatlarında 129b-131b yaprak,19 satır olarak  Nesih hat ile Filigranlı kâğıda Süleyman İbn Hacı Hasan el-Bağdadi tarafından 1113 tarihinde Tâlik hat ile istinsah edilmiştir. Dili, Osmanlı Türkçesi’dir.

Tezhip, cilt özelliği, resim vb;  Keşideler kırmızı mürekkepledir. Renkli deri üzeri yeşil bez kaplı, miklepli cilt. Kırmızı deri üzeri ebrû kaplı mahfazası vardır.Eser adı başlıktan, müellif adı mukaddimeden alınmıştır.



19- 1270 Kayıt no 14/3         

Kitap adı: Risâle fi Şerh-i Havass-i Mâ-i Kibrît (Maddetü'l-Hayât )

Yazarı: Akşems ed-dîn Mehmed b. Hamza (792-863/1389-1459)

Fiziksel Nitelikleri: Eser, Ölçü 205x145 - 138x87 mm. Ebatlarında 131b-149a yaprak, 19 satır olarak  Nesih hat ile Filigranlı kâğıda Süleyman İbn Hacı Hasan el-Bağdadi tarafından 1113 tarihinde Tâlik hat ile istinsah edilmiştir. Dili, Osmanlı Türkçesi’dir.

Tezhip, cilt özelliği, resim vb; Keşideler kırmızı mürekkepledir. Renkli deri üzeri yeşil bez kaplı, miklepli cilt. Kırmızı deri üzeri ebrû kaplı mahfazası vardır.Hâfız Ahmed Ağa Kütüphanesi vakıf mühürleri vardır. Mürekkep yanıkları mevcuttur.                                                                         




20- 1271 Kayıt no 15/1         

Kitap adı: Şerhu Muhtasar Fusûli İbokrat 

Yazarı: Ebû'l-Kâsım Abd er-Rahmân b. Ahmed b. Ebû Sâdık en-Nisâbûrî (470/1077)

Fiziksel Nitelikleri: Eser, 193x123-130x70 mm Ebatlarında1b-91a yaprak,19 satır olarak  Nesih hat ile Filigranlı kâğıda Muhammed Fadlullah tarafından 1099 tarihinde Nesih hat ile istinsah edilmiştir. Dili, Osmanlı Türkçesi’dir.

Tezhip, cilt özelliği, resim vb; Sözbaşları  kırmızı mürekkepledir. Koyu kahverengi deri, üzeri yeşil bez kaplı mıklepli cilt içerisindedir. Kırmızı deri üzeri ebrû kaplı mahfaza içerisindedir. Hâfız Ahmed Ağa Kütüphanesi vakıf mühürleri vardır. Mürekkep yanıkları mevcuttur.


Ebû'l-Kâsım Abd er-Rahmân b. Ahmed b. Ebû Sâdık en-Nisâbûrî’nin Şerhu Muhtasar Fusûli İbokrat (1b-2a) 

21- 1272 Kayıt no 15/2

Kitap adı: Câmi'ü'l-Fevâ'id fi't-Tıb

Yazarı: el-Yusufi, Yusuf b. Muhammed b. Yusuf el-Karşi et-Tabib (900/1494)

Fiziksel Nitelikleri: Eser, 193x123-130x70 mm Ebatlarında95b-155a yaprak,18 satır olarak Tâlik hat ile Filigranlı kâğıda H.1099 tarihinde istinsah edilmiştir. Dili, Osmanlı Türkçesi’dir.

Tezhip, cilt özelliği, resim vb; Söz başları, durak ve keşideler kırmızı mürekkepledir. Koyu kahverengi deri, üzeri yeşil bez kaplı mıklepli cilt içerisindedir. Kırmızı deri üzeri ebrû kaplı mahfaza içerisindedir.      



22- 1273 Kayıt no 15/3         

Kitap adı: Kaside der Hıfz-ı sıhhat

Yazarı: el-Yusufi, Yusuf b. Muhammed b. Yusuf el-Karşi et-Tabib ( 900 / 1494 )

Fiziksel Nitelikleri: Eser, 193x123-130x70 mm Ebatlarında155b-157b yaprak,18 satır olarak Tâlik hat ile Filigranlı kâğıda istinsah edilmiştir. Dili, Farsça’dır.

Tezhip, cilt özelliği, resim vb; Söz başları ve duraklar  kırmızı mürekkepledir. Koyu kahverengi deri, üzeri yeşil bez kaplı mıklepli cilt içerisindedir. Kırmızı deri üzeri ebrû kaplı mahfaza içerisindedir.      




23- 1274 Kayıt no 15/4         

Kitap adı:  Kaside der Lugat-ı Hindi

Yazarı: el-Yusufi, Yusuf b. Muhammed b. Yusuf el-Karşi et-Tabib (900/1494 )

Fiziksel Nitelikleri: Eser, 193x123-130x70 mm Ebatlarında157b-159b yaprak,18 satır olarak Tâlik hat ile Filigranlı kâğıda istinsah edilmiştir. Dili, Farsça’dır.

Tezhip, cilt özelliği, resim vb; Söz başları ve duraklar  kırmızı mürekkepledir. Koyu kahverengi deri, üzeri yeşil bez kaplı mıklepli cilt içerisindedir. Kırmızı deri üzeri ebrû kaplı mahfaza içerisindedir.         



24- 1275 Kayıt no 15/5         

Kitap adı: Kaside der Esma-i Ecnas-i Edviye 

Yazarı: el-Yusufi, Yusuf b. Muhammed b. Yusuf el-Karşi et-Tabib (900/1494)

Fiziksel Nitelikleri: Eser, 193x123-130x70 mm Ebatlarında159b-167b yaprak,18 satır olarak Tâlik hat ile Filigranlı kâğıda 974 tarihinde istinsah edilmiştir. Dili, Farsça’dır.

Tezhip, cilt özelliği, resim vb; Söz başları ve duraklar  kırmızı mürekkepledir. Koyu kahverengi deri, üzeri yeşil bez kaplı mıklepli cilt içerisindedir. Kırmızı deri üzeri ebrû kaplı mahfaza içerisindedir.         




25- 1276 Kayıt no 15/6         

Kitap adı: Delailü'n-Nabz 

Yazarı: el-Yusufi, Yusuf b. Muhammed b. Yusuf el-Karşi et-Tabib (900/1494 )

Fiziksel Nitelikleri: Eser, 193x123-130x70 mm Ebatlarında159b-167b yaprak, 18 satır olarak Tâlik hat ile Filigranlı kâğıda 974 tarihinde istinsah edilmiştir. Dili, Farsça’dır.

Tezhip, cilt özelliği, resim vb; Söz başları ve duraklar  kırmızı mürekkepledir. Koyu kahverengi deri, üzeri yeşil bez kaplı mıklepli cilt içerisindedir. Kırmızı deri üzeri ebrû kaplı mahfaza içerisindedir.                 



26- 1277 Kayıt no 15/7         

Kitap adı: Delailü'l-Bevl 

Yazarı: el-Yusufi, Yusuf b. Muhammed b. Yusuf el-Karşi et-Tabib ( 900 / 1494 )

Fiziksel Nitelikleri: Eser, 193x123-130x70 mm Ebatlarında175b-182b yaprak, 18 satır olarak Tâlik hat ile Filigranlı kâğıda 942 tarihinde istinsah edilmiştir. Dili, Farsça’dır.

Tezhip, cilt özelliği, resim vb; Söz başları ve duraklar  kırmızı mürekkepledir. Koyu kahverengi deri, üzeri yeşil bez kaplı mıklepli cilt içerisindedir. Kırmızı deri üzeri ebrû kaplı mahfaza içerisindedir.      

27- 1278 Kayıt no 15/8         

Kitap adı: Fevaidü'l-Ahyar 

Yazarı: -

Yazım yeri Tarihi:

Fiziksel Nitelikleri: Eser, 193x123-130x70 mm Ebatlarında182b-198a yaprak, 18 satır olarak Tâlik hat ile Filigranlı kâğıda istinsah edilmiştir. Dili, Farsça’dır.

Tezhip, cilt özelliği, resim vb; Söz başları ve duraklar kırmızı mürekkepledir. Koyu kahverengi deri, üzeri yeşil bez kaplı mıklepli cilt içerisindedir. Kırmızı deri üzeri ebrû kaplı mahfaza içerisindedir.                  

                                                           

28- 1279 Kayıt no 15/9         

Kitap adı: Risale-i Me’kül ve Meşrub

Yazarı: el-Yusufi, Yusuf b. Muhammed b. Yusuf el-Karşi et-Tabib (900/1494)

Fiziksel Nitelikleri: Eser, 193x123-130x70 mm Ebatlarında 198a-201a yaprak, 18 satır olarak Tâlik hat ile Filigranlı kâğıda istinsah edilmiştir. Dili, Farsça’dır.

Tezhip, cilt özelliği, resim vb; Söz başları ve duraklar kırmızı mürekkepledir. Koyu kahverengi deri, üzeri yeşil bez kaplı mıklepli cilt içerisindedir. Kırmızı deri üzeri ebrû kaplı mahfaza içerisindedir.      

Sonda “Münacat der Talebi Aşk ve Muhabet” başlıklı bir manzume vardır. Hâfız Ahmed Ağa Kütüphanesi vakıf mühürleri vardır.          

29- 1280 Kayıt no 16

Kitap adı: Tezkiretü Ulî'l-Elbâb ve'l-Câmi'u li'l-'Acebi'l-'Ucâb

Yazarı: Dâvud b. Ömer Antakî ed-Darîr (öl. 1008/1599)

Fiziksel Nitelikleri: Eser, 202x145-135x100 mm Ebatlarında 406 yaprak, 25 satır olarak Nesih hat ile Filigranlı kâğıda istinsah edilmiştir. Dili, Arapça’dır.

Tezhip, cilt özelliği, resim vb; Cetveller ve keşideler kımızı mürekkepledir. Mihrâbiye basit tezhibli, serlevhâ ve cetveller altın yaldızlıdır. Cetvel ve keşideler kırmızı, sözbaşları kırmızı, yeşil ve bordo mürekkeple yazılmıştır. Cildi koyu kahverengi, mıklepli cilt içerisindedir. Kırmızı deri üzeri ebrû kağıt kaplı mahfazası vardır.Hâfız Ahmed Ağa Kütüphanesi vakıf mühürleri vardır. Mürekkep yanıkları mevcuttur.                

Dâvud b. Ömer Antakî ed-Darîr’in  Tezkiretü Ulî'l-Elbâb ve'l-Câmi'u li'l-'Acebi'l-'Ucâb  isimli eseri.(1b-2a)

30- 1281 Kayıt no 17/1         

Kitap adı: Resâ'ilü'l-Müşfîye fî'l-Emrâzi'l-Müşkile

Yazarı: Hayatî-zâde Mustafâ Feyzî b. Mehmed b. Ahmed Rûmî (öl. 1151/1738)

Fiziksel Nitelikleri: Eser, Ölçü   213x125-135x65 mm Ebatlarında 1b-93a  yaprak, 25 satır olarak Tâlik hat ile Filigranlı kâğıda istinsah edilmiştir. Dili, Osmanlı Türkçesi’dir.

Tezhip, cilt özelliği, resim vb; Mihrâbiyeler basit tezhiblidir. Söz başları ve cetveller kırmızı mürekkepledir. Kırmızı deri, zencirekli, cilt içerisindedir. Kırmızı deri kaplı mahfazası vardır. Hâfız Ahmed Ağa Kütüphanesi vakıf mühürleri ve mürekkep yanıkları mevcuttur.              


Hayatî-zâde Mustafâ Feyzî b. Mehmed b. Ahmed Rûmî Resâ'ilü'l-Müşfîye fî'l-Emrâzi'l-Müşkile isimli eserin mihrabiyesi.(1b.)

31- 1282 Kayıt no 17/2         

Kitap adı: Terceme-i Tıbb-ı Cedîd (Akrabâdîn )

Yazarı:  Dervîş Ömer Şifâ'î b. eş-Şeyh Hasan Bursavî el-Mevlevi (öl. 1155/1742)

 Fiziksel Nitelikleri: Eser,  213x125-135x65 mm Ebatlarında 1b-93a  yaprak, 25 satır olarak Tâlik hat ile Filigranlı kâğıda Nazikzade Kamiitarafından H.1199 tarihinde istinsah edilmiştir. Dili, Osmanlı Türkçesi’dir.

Tezhip, cilt özelliği, resim vb; Mihrâbiyeler basit tezhiblidir. Söz başları ve cetveller kırmızı mürekkepledir. Kırmızı deri, zencirekli, cilt içerisindedir. Kırmızı deri kaplı mahfazası vardır. Hâfız Ahmed Ağa Kütüphanesi vakıf mühürleri ve mürekkep yanıkları mevcuttur.


Dervîş Ömer Şifâ'î b. eş-Şeyh Hasan Bursavî el-Mevlevi ‘nin-i Tıbb-i Cedîd (Akrabâdîn ) isimli eseri. (1b-2a).

32- 1283 Kayıt no 18

Kitap adı: Tuhfetü'l-Erîbi'n-Nâfi'a li'r-Rûhânî ve't-Tabîb

Yazarı: Hezârfen Hüseyin b. Ca'fer İstânköylü (öl. 1089/1678)

Fiziksel Nitelikleri: Eser,  200x105-155x55 m Ebatlarında 202+6  yaprak, 23 satır olarak Nesih hat ile Filigranlı kâğıda istinsah edilmiştir. Dili, Osmanlı Türkçesi’dir.

Tezhip, cilt özelliği, resim vb;  Söz başları, durak, cetvel ve keşideler  kırmızı mürekkepledir. Çeharkuşe sırtı açık kahverengi, kapakları bez ve kağıt kaplı mukavva cilt içerisindedir. Yırtık kırmızı deri mahfazası vardır.Kenarlarda bazı notlar, sonda 6 varakta çeşitli tıbbi nafialâr vardır. Hâfız Ahmed Ağa Kütüphanesi vakıf mühürleri vardır.        



33-1284 Kayıt no 19 

Kitap adı: el-Muğni fi Şerhi'l-Mu’cez li-İbn Sina 

Yazarı: ?

Fiziksel Nitelikleri: Eser200x135-bxb mm Ebatlarında 463  yaprak, bxb satır olarak Nesih hat ile Filigranlı kâğıda 960 tarihinde  istinsah edilmiştir. Dili, Arapça’dır.

Tezhip, cilt özelliği, resim vb;  Keşideler ve konu başlıkları kırmızı mürekkepledir. Sırtı kırmızı deri, bej rengi kağıt kaplı cilt içerisindedir. Dört bölümden oluşan kitabın son bölümünün sonu noksandır. Tarih 2. bölüm hatimesinden alınmıştır. Hâfız Ahmed Ağa Kütüphanesi vakıf mühürleri vardır. Mürekkep yanıkları mevcuttur.           

   

el-Muğni fi Şerhi'l-Mu’cez li-İbn Sina  isimli eser (1b-2a)                     



34- 1285 Kayıt no 20

Kitap adı: Terkib-i Hekim Calinos fi’t-Tıb

Yazarı:

Fiziksel Nitelikleri: Eser, 192 x130-150x95 mm Ebatlarında 67  yaprak, 12 satır olarak Tâlik hat ile Filigranlı kâğıda istinsah edilmiştir. Dili, Osmanlı Türkçesi’dir.

Tezhip, cilt özelliği, resim vb; Söz başları kırmızı mürekkepledir. Bordo deri cilt içerisindedir.   Başta Murabıtzade Hasan vakıf kaydı ve bir alım-satım kaydı vardır. Eser adı Başlıktan alınmıştır. Nem lekeleri ve kurt yenikleri mevcuttur.


Terkib-i Hekim Calinos fi’t-Tıb (1b-2a)

35-1286 Kayıt no 21/1

Kitap adı: Tezkiretü Ulî'l-Elbâb ve'l-Câmi'u li'l-'Acebi'l-'Ucâb

Yazarı: Dâvud b. Ömer Antakî ed-Darîr (öl. 1008/1599)

Fiziksel Nitelikleri: Eser, 135x105- bxb mm Ebatlarında 4b-9b yaprak, bxb satır olarak Nesih Kırması hat ile Filigranlı kâğıda istinsah edilmiştir. Dili, Osmanlı Türkçesi’dir.

Tezhip, cilt özelliği, resim vb; Söz başları kırmızı mürekkepledir. Çeharkuşe desenli kağıt kaplı mukavva cilt içerisindedir. Eser ve müellif adı başlıktan  alınmıştır. Başta 1a-4a arası, Sonda 10a-12a arası çeşitli tılsım ve fevait kayıtları , 13b-16b arası sicil, 18b-27a arası çeşitli nakiller vardır. Rodosi Mustafa Ağa Vakıf  mühürleri vardır. Nem lekeleri mevcuttur.       




36- 1287 Kayıt no 21/2         

Kitap adı: Risâle fi İlm-i Nücûm min Kavl-i Hasan el-Hakim

Yazarı:

Fiziksel Nitelikleri: Eser, 135x105-bxb mm Ebatlarında 28b-36a  yaprak, bxb satır olarak Nesih Kırması hat ile Filigranlı kâğıda istinsah edilmiştir. Dili, Arapçadır.

Tezhip, cilt özelliği, resim vb; Söz başları ve keşideler kırmızı mürekkepledir. Çeharkuşe desenli kağıt kaplı mukavva cilt içerisindedir.     Eser adı başlıktan alınmıştır. Sonda 36b de “Şehadeti’n-Nücum” başlıklı bir makale vardır. Rodosi Mustafa Ağa Vakıf mühürleri vardır. Nem lekeleri mevcuttur.                                                                                        



37- 1288 Kayıt no 21/3         

Kitap adı: Menkulat fi İlm-i Nücûm

Yazarı:

Fiziksel Nitelikleri: Eser, 135x105-bxb mm Ebatlarında 42b-61a yaprak, bxb satır olarak Nesih Kırması hat ile Filigranlı kâğıda istinsah edilmiştir. Dili, Arapçadır.

Tezhip, cilt özelliği, resim vb; Söz başları ve keşideler kırmızı mürekkepledir. Çeharkuşe desenli kağıt kaplı mukavva cilt içerisindedir.     Sonda 64a-66b arası 1196 H. tarihine ait  İstanbulda yapılmış ölçüm sûretleri ve tablolar vardır. Rodosi Mustafa Ağa Vakıf  mühürleri vardır. Kurt yenikleri ve nem lekeleri mevcuttur.




SONUÇ

Geçmişin tıp metinleri günümüz araştırıcılarına öneriler getirebilecek referans kaynağıdır. Bu alanda çalışanlar eski tıp yazmalarıyla ilgili çalışmaların gerekliliğini ve yetersizliğini de zaman zaman belirtmektedirler.

Burada tanıttığımız eserler, tıp tarihi açısından büyük önem taşımaktadır. Geçmişin tıp metinleri günümüz araştırıcılarına öneriler getirebilecek bir bilgi kaynağıdır. Tıp tarihi sahasında çalışanlar için bu yazmalar, değişik yönlerden ele alınan ve alınacak eserler arasındadır.

Çoğunlukla halka hitab ettiği için günlük ve son derece canlı bir dil kullanan eserler; dönemin söz varlığını ortaya koyduğu, Arapça ve Farsça terimlerin Türkçe karşılıklarını yansıtabildiği, organ adları, hastalık adları, bitki adlarını yansıttığı için Türk dili tarihi açısından da son derece önemlidir. Ayrıca bu metinler; ses bilgisi, şekil bilgisi, cümle bilgisi alanlarında da zengin malzeme içermektedirler. Bu 21 cilt içinde bulunan 37 eserden 22 tanesinin Osmanlı Tütkçesi ile yazılmış olması bu koleksisiyona ayrı bir değer katmaktdır. Bu sebeple Rodos Fethi Paşa Vakfı Hafız Ahmetağa kütüphanesinde bulunan  tıpla ilgili yazma eserlerin incelenip gün yüzüne çıkarılması Tıp Tarihi ve Türk Dili açısından önemli olacaktır. Bu eserler, tıp tarihi açısından büyük önem taşımaktadır. Tıp tarihi sahasında çalışanlar için bu yazmalar, değişik yönlerden ele alınan eserler arasındadır.




KAYNAKÇA

Ali Haydar Bayat, Tıp Tarihi,İzmir 2003,s.289.

CEVAT İzgi,   Osmanlı  Medreselerinde İlim,  c. 2., İstanbul 1997.

Esin KÂHYA, “Ömer Şifaî”, AÜ Osmanlı Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Dergisi: OTAM, sy. 4, Ankara 1993, s.171

Mahmut KAYA, ŞÎRÂZÎ, Mahmûd b. İlyâs, DİA ,İstanbul 2010,39/187.
M.Sadi NASUHOĞLU, Rodos (Anılar ve Tarihçe), Muğla 2008, s.69-74.

ŞAHİN, Bekir, AĞARTAN, Faruk (2013), Rodos Fethi Paşa Vakfı Hafız Ahmed Ağa Kütüphanesi Yazma Eserler Kataloğu, İSAR İslam Tarih, Sanat ve Kültürünü Araştırma Vakfı, İstanbul.

ŞAHİN, Bekir, AĞARTAN, Faruk (2010), Rodos Fethi Paşa Vakfı Hafız Ahmed Ağa Kütüphanesi Yazma Eserler Kataloğu, Konya, https://www.academia.edu/32528728/Rodos_Haf%C4%B1z_Ahmet_Aga_K%C3%BCt%C3%BCphanesi_Katalog_Giri%C5%9Fi.pdf,[Date Accessed: 10Ocak2019].






[2] Hâcî Pâşâ Celâl ed-dîn Hızır b. Alî Âydınî’ye (öl. 816/1413) ait Şifâü'l-Eskâm ve Devâü'l-A’lâm isimli eserin zahriyeSİ (v. IIa.)

[3] bkz. C. İzgi,   Os m a n lı  M e d r e se ler in d e İli m,  c. 2., İstanbul 1997.
[4] DİA, C.34,s.82
[5]  Esin Kâhya, “Ömer Şifaî”, AÜ Osmanlı Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Dergisi: OTAM, sy. 4, Ankara 1993, s.171
[6] DİA, C.34,s.82
[7]. Mahmut Kaya, ŞÎRÂZÎ, Mahmûd b. İlyâs, DİA ,İstanbul 2010,39/187
[8] Ali Haydar Bayat, Tıp Tarihi,İzmir 2003,s.289.

[9] DİA ,İstanbul 2010, 38./ 207-208.

Yorumlar

Popüler Yayınlar